Vegatopia Forum

Tofu

Kiwi

Re:Tofu marineren
« Reactie #20 Gepost op: 09 september 2005, 12:33:47 »
 :worshippy:

baniekje

Tofu balletjes
« Reactie #21 Gepost op: 14 september 2005, 15:20:39 »
Ik heb  mijn tofu blok rul gemaakt om het goed te kunnen kruiden(misschien dat zoonlief het dan wel lekker vindt) en vraag me af hoe ik er nu balletjes van kan maken? ???
Ik ben een absolute noob wat vegetarisch koken (en tofu) betreft maar wil heel graag leren.
Wie helpt?

Groetjes Monique
« Laatst bewerkt op: 14 september 2005, 22:09:56 door Sander »

Offline Selly

• 30.783
Re:tofu balletjes
« Reactie #22 Gepost op: 14 september 2005, 15:22:46 »
hmm. In de keukenmachine mixen met ei, bloem/meel en water? Knijpje tomatenpuree erbij voor de kleur, teentje knoflook erbij? Even laten opstijven in koelkast
,,,,فلافل

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:tofu balletjes
« Reactie #23 Gepost op: 14 september 2005, 15:36:20 »
Als je een frituur hebt: Piek heeft een lekker recept(*) voor tofu-bitterballetjes!

(*)Geproefd en goedgekeurd door o.a. mij!
« Laatst bewerkt op: 14 september 2005, 15:37:03 door Poek »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #24 Gepost op: 09 oktober 2005, 17:13:41 »
In het Chinese onderwerp werd het genoemd, en toen dacht ik er weer aan: Gedroogde tofu.
Ik at voor het eerst gedroogde tofu toen we in Azie op een klein eilandje zouden overnachten. Het was een Expeditie Robinson eilandje avant la lettre, maar dan gelukkig wel met een huis erop, en dat huis hadden we een nachtje gehuurd. Het huis was niet van alle gemakken voorzien, zo was er wel een gas-pit maar geen koelkast. We kochtten dus wat houdbare spullen, waaronder gedroogde tofu. Dat waren een soort strengen tofu die je kunt weken in water dat net gekookt heeft, en daarna kan je het roerbakken of in de soep gooien. In Nederland heb ik het ook wel eens gekocht maar dat is jaren geleden.

Nu zijn er ook echte tofuvellen in plaats van die strengen en daar kan je natuurlijk geweldig leuk eten in inpakken en dan koken, frituren, etc. Dat lijkt me wel wat. Toen gister Topia down was was ik op wat buitenlandse vegetarierforums aan het rondneuzen, en daar eten ze het de hele tijd (nou ja). Ze waarschuwden dat je tofuvellen toch vooral uit de diepvries moet hebben, want in de gedroogde zitten vaak scheuren en gaten en dan kan je er niet handig eten in inpakken. Dus ik ga een deze dagen maar eens naar de Toko om dat spul aan te schaffen, ik hoop dat ze de diepvriesvariant hebben.

En nu is de vraag: hebben jullie wel eens gedroogde tofu gegeten? Eten ingepakt in tofuvellen? Leuke recepten ermee?
,,,,فلافل

jojo

« Reactie #25 Gepost op: 21 oktober 2005, 20:55:53 »
Biologische tofu is veel steviger van struktuur dan de niet bio en als je dan ook nog de gerookte neemt is tie helemaal stevig (maar ja, van gerookt moet je houden...) Wat ik ook heel lekker vind, is gemarineerd in (verse) sinaasappelsap met beetje citroensap en/of geraspte citroenschil, veel kerrie (de hindoestaanse is mjammie), iets zoets bv. diksap of honing en een uitgesproken groene kruid (dragon of rozemarijn bv), soms doe ik er wat geraspte kokos bij of verse gember......zowieso een bult knofjes. Vroeger liet ik het altijd een hele tijd in de marinade staan, maar een goede pan doet werkelijk wonderen, dus die tijd is voorbij, ik marineer het als ik de tofoetjes al aan het bakken ben  oh ja: en natuurlijk een lekkere olijfolie, waar je ook niet te zuinig mee hoeft te zijn..........ach,   het is allemaal zo lekker

Offline firefox

• 105
  • Geslacht: Man
« Reactie #26 Gepost op: 04 november 2005, 12:37:18 »
Wat ik doe:

Tofu in blokjes snijden van 1,5-2 cm³
De blokjes 1/2-1 dag marineren in shoyu of tamari (of kikkoman, maw: zoute sojasaus)  
Dan roerbakken met ui & tofukruiden, de deze (http://www.bioplanet.be/bioplanet/AppServlet?m=InetArtikelenInTakCtrl.requestArtikelDetail&artikelNr=1178645)
bijvoorbeeld, hoewel de meeste natuurwinkels zoiets wel zullen hebben.  Ik zal eens op de verpakking kijken wat er juist in zit.

BTW tofu gemaakt met nigari ipv calciumsulfaat is sowieso veel lekkerder, en 'marineert' sneller.

Offline dorinka

• 741
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #27 Gepost op: 04 november 2005, 18:14:24 »
ik verkruimel het met mijn handen en roer er ketchup ketjap en nasikruiden (de goedkoopste van 20 cent) erdoorheen. Later, na het bakken sudderen roer ik er meestal ook wat pindakaas door, als ik dat in huis heb.
Zo.

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #28 Gepost op: 05 november 2005, 18:37:06 »
Ik dacht eraan om deze week eens tofu tandoori te maken, dus een marinade met zo'n tandoori pasta, yoghurt en olie, en dat erna te bakken. Zou dat lekker zijn, of is dat meer iets voor quorn of seitan?

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #29 Gepost op: 05 november 2005, 19:35:48 »
Ik gebruik daar meestal tofu voor, maar ik marineer het niet in de yoghurt.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Tofu marineren & bakken
« Reactie #30 Gepost op: 04 februari 2006, 14:24:42 »
Ik heb gister iets nieuws geprobeerd. Ik heb tofu royaal bestrooid met zeezout en vierkleurenpeper. Een beslag gemaakt met bloem, water en basilicum (ik had te weinig basilicum genomen, moet echt wel veel meer en dan staafmixer, zodat de smaak 'egaal' wordt). De plakjes tofu haalde ik door het beslag en bedekte dat met paneermeel (zonder ei) en dat heb ik gefrituurd. Erg lekker en knapperig.

De volgende keer gebruik ik meer basilicum en laat ik de tofu een middag marineren in donkere sojasaus, geperste knoflook, zout en peper.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #31 Gepost op: 04 februari 2006, 18:20:29 »
Klinkt heel lekker.
,,,,فلافل

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #32 Gepost op: 04 februari 2006, 18:32:15 »
Ik marineer vaak in:
- zoete ketjap
- sambal badjak
- gembersaus
- knoflook
- zwarte peper
- olie
- soms nog wat andere kruiden zoals komijn e.d.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #33 Gepost op: 04 februari 2006, 18:34:41 »
Zwarte sojaboon pasta doet het ook wel goed in de marinade, hoewel ik dat al een tijd niet gedaan heb. Sesamolie gaat vrijwel altijd in mijn marinade.
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #34 Gepost op: 28 februari 2006, 22:30:35 »
Ik heb gister iets nieuws geprobeerd. Ik heb tofu royaal bestrooid met zeezout en vierkleurenpeper. Een beslag gemaakt met bloem, water en basilicum (ik had te weinig basilicum genomen, moet echt wel veel meer en dan staafmixer, zodat de smaak 'egaal' wordt). De plakjes tofu haalde ik door het beslag en bedekte dat met paneermeel (zonder ei) en dat heb ik gefrituurd. Erg lekker en knapperig.

Ik heb ook zo iets gemaakt vandaag. Zonder basilicum. Maar gemarineerde tofu door beslag waarin ook gerookt paprikapoeder en cayennepeper zat gehaald (het paneermeel had ik niet gelezen, dus dat had ik achterwegen gelaten) en in een laag olie gebakken/gefrituurd. Erg lekker  :D. Het beslag moet flink dik zijn, want door de waterige tofu wordt het beslag vlug dunner.
,,,,فلافل

Hannediezingt

« Reactie #35 Gepost op: 10 maart 2006, 15:30:23 »
Ik heb laatst wat tofu met zoute sojasaus geprobeerd maar ik vond het eerlijk gezegd niet om te eten :(
Ik las net iets over zoete sojasaus. Waar is dat dan te halen? gewoon bij de toko?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #36 Gepost op: 10 maart 2006, 15:34:38 »
Je hebt zoete Indonesische sojasaus en die wordt vaak onder de naam Ketjap Manis verkocht, in de super en toko. Alleen marineren in sojasaus (zoet of zout) lijkt me ook niet zo lekker, voeg er wat ingredienten bij, er staan in deze draad genoeg tips.
,,,,فلافل

Aiko

« Reactie #37 Gepost op: 10 maart 2006, 16:42:29 »
Verkrijgbaar bij de Hoogvliet in ieder geval. En niet bij de Albert Heijn (waar ik altijd heenga, althans).

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #38 Gepost op: 10 maart 2006, 16:45:06 »
Verkrijgbaar bij de Hoogvliet in ieder geval. En niet bij de Albert Heijn (waar ik altijd heenga, althans).

Ook niet van Conimex?
,,,,فلافل

Hannediezingt

« Reactie #39 Gepost op: 12 maart 2006, 13:32:49 »
Van de conimex heb je toch ook gewoon Ketjap Manis?
Naja..ik zal daar strakjes ook even wat van proeven want die zoute vond ik niet echt lekker en zal in het vervolg wat meer gaan experimenteren en eventuele wonderbaarlijk lekkere combi's hier posten!
Wat trouwens ook heel lekker is: van die wok-saus 5-spices. (weet alleen het merk niet meer, zou best ook eens conimex kunnen zijn)