Vegatopia Forum

Smeersels voor op toastjes en stokbrood

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Smeersels voor op stokbrood etc.
« Reactie #40 Gepost op: 24 juni 2004, 09:22:00 »
Iemand nog een smakelijk idee met Ajvar?
Gewoon op je brood smeren? ;)

Ik had het vandeweek al gepost, maar met hummus en komkommer, of met een salade of van die turkse ingemaakte groenten op brood.

Bijin de pitaatjes falafel.

Misschien kan je zelfs wel plakjes kaas er over doen en dan grillen in de oven...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #41 Gepost op: 24 juni 2004, 09:32:07 »
Oe, dank je.
Heb het zojuist succesvol vermengd met biogarde, tomaat, komkommer en koriander. Mag dan wel geen normaal ontbijt zijn, I like it :D

Toch geinig, wat zo'n forum al niet kan betekenen voor je traditionele eetwijzes haha
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #42 Gepost op: 24 juni 2004, 09:34:04 »
Jij was toch diegene die ook nog gerust wat bami opbakte 's ochtends?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #43 Gepost op: 24 juni 2004, 09:39:25 »
Bami? Maak ik eigenlijk nooit... Ben meer een mihoenmens.  Maar in feite eet ik 's ochtends werkelijk alles wat ik normaal ook eet. Van lasagne en mexicaanse ovenschotel tot aan gebakken aardappels (intercontinental breakfastbuffets :D) en salades aan toe..

No problemo ;D
Sin chile, no tiene chiste!

marieketje

« Reactie #44 Gepost op: 11 augustus 2004, 00:14:45 »
een eenvoudige "namaak -kipcurry" voor op brood:
tofu pletten, currysaus (koude) uit pot erbij en stukjes ananas ofzo...
vind ik wel nog lekker..
Met quornblokje missichen nog echter, maar kwou gewoon ook eens tofu eten, want bakken enzo lukt mij niet op een lekkere manier:-)

marieketje

« Reactie #45 Gepost op: 03 september 2004, 13:56:48 »
ook wel lekker:
-sojabonen, tomatenpuree, beetje ui , en pesto bij elkaar mixen tot soort paté en op brood smeren

- misschien rare combinatie maar ook wel goed vind ik: pindakaas, kwark, en geweekte gedroogde vijgen  (van alledrie evenveel) mixen.
(ofwel honing ipv vijgen)

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #46 Gepost op: 03 september 2004, 19:48:20 »
misschien ga ik een idee nog een keer opperen, ik heb nl niet de hele draad gelezen  ::):

als je hütenkäse mengt met pesto dan heb je een wat minder vettige toestand om op je broodje te smeren en bovendien lekker fris! wel goed roeren  ;D
« Laatst bewerkt op: 03 september 2004, 19:48:34 door piek »
Eet gezond & eet taartjes

SanderV

« Reactie #47 Gepost op: 22 september 2004, 16:44:51 »
Italiaanse bruschetti: (stok) brood roosteren, teentje knoflook pellen, brood inwrijven met knoflook, olijfolie erop, beetje (zee)zout erop en hardstikke lekker! Je schijnt ook tomaten-bruschetti te hebben, en met pesto, zal eens kijken hoe.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #48 Gepost op: 22 september 2004, 22:59:23 »
Italiaanse bruschetti: (stok) brood roosteren, teentje knoflook pellen, brood inwrijven met knoflook, olijfolie erop, beetje (zee)zout erop en hardstikke lekker! Je schijnt ook tomaten-bruschetti te hebben, en met pesto, zal eens kijken hoe.

Bruschetta...

Offline Joske

• 2.829
ajvar
« Reactie #49 Gepost op: 23 september 2004, 21:35:29 »
Ik kocht deze week een pot ajvar (hot) bij de Turk, lekker op de boterham met wat kaas. Ik zocht hier ff op het woord 'ajvar' en bijna het enige dat ik tegenkwam waren vragen over wat je nog met het spul kan doen behalve op een boterham, en geen antwoorden. Dus begin ik er maar over. Ik smeerde het gisteren op de deegbodem van een broccoliquiche alvorens hem verder te vullen. Het gaf er net dat tikkeltje meer aan. Wie heeft nog tips want mijn pot is groot en niet eeuwig houdbaar in de frigo? Of waarbij eet je het?...

marieketje

« Reactie #50 Gepost op: 26 september 2004, 15:00:14 »
heb het nog nooit gegeten, maar het klinkt (als ik de ingredienten zie) wel als iets wat door spaghettisaus lekker is, of om gegrilde groentjes in te dippen of misschien zelfs voor dressing bij een salade ?

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #51 Gepost op: 26 september 2004, 22:42:53 »
Uit het helaas niet meer verkrijgbare Viva Italia van Marks & Spencers: Prutje van dubbelgedopte tuinbonen, pecorino, balsamicoazijn en blokjes peer.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #52 Gepost op: 26 september 2004, 22:53:15 »
Prutje van dubbelgedopte tuinbonen
Verse of gedroogde?

Ik heb ook nog wel ergens een Italiaans recept voor een smeersel van dubbelgedopte gedroogde tuinbonen. Het was geloof ik niet moeilijker dan koken met ui, afgieten en pureren met knoflook, olijfolie en citroensap en dan op smaak brengen met zout en peper.

Dubbelgedopte gedroogde tuinbonen zijn gewoon in de Turk te vinden.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2004, 22:59:19 door Christiaan »

Offline bart

• 2.585
« Reactie #53 Gepost op: 26 september 2004, 23:25:42 »
Nou, ik zou het met diepvries doen, aangezien het tuinbonenseizoen alweer voorbij is. Wel even blancheren natuurlijk, maar dat hadden jullie al bedacht.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #54 Gepost op: 26 september 2004, 23:28:45 »
 :confused:

Dat was een hele andere dip! Met groene, ("verse", maar dan inderdaad valsgespeeld uit de diepvries) tuinbonen. Maar tuinbonen zijn er ook als gedroogde peulvrucht, bruin met een zwart randje, en die zijn ook in lichtgele dubbelgedopte versie verkrijgbaar. Over de laatste had ik het.

Dat is misschien ook wel een vergeten groente, de droogversie van de tuinboon. En dat (nutteloos weetje:) terwijl het voor Columbus de enige boon in Europa was.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2004, 23:44:18 door Christiaan »

Offline bart

• 2.585
« Reactie #55 Gepost op: 26 september 2004, 23:59:13 »
???

Offline Ona

• 271
« Reactie #56 Gepost op: 15 november 2004, 14:22:28 »
Ik ga bijna elke zaterdag naar de biologische markt op de noordermarkt in A'dam. Hier haal ik de lekkerste pate (vind ik zelf). Er staat daar een kraampje waar ze zelfgemaakte pate verkopen met shi-takes, noten, dadels en rijst. Ze verkopen gerookte tofuspread met knoflook die is ook erg goed. Eigenlijk is die hele markt een aanrader.

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #57 Gepost op: 09 januari 2005, 22:06:47 »
Ik heb vandaag een superlekker prutje gemaakt van:

- geroosterde aubergine (ongeveer 45 min. in de oven)
- knoflook
- zout/zwarte peper
- olijfolie
- sesamzaadjes
- citroensap
- peterselie

Alles in de blender. Beetje grof gehouden.

Dat gaak vaker doen  :)

« Laatst bewerkt op: 09 januari 2005, 22:08:48 door Apraxia »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Aiko

« Reactie #58 Gepost op: 08 maart 2005, 23:48:53 »
Grote broodliefhebber die ik ben, wil ik toch mijn kaasconsumptie wat gaan beperken. Alternatieven zijn er niet echt die ik gezonder acht en minstens net zo lekker. Pindakaas en hagelsag en boter-met-suiker zijn wel lekker, maar niet zo verstandig. Iets verstandigers leek mij wel wat, en dan liever zelf maken natuurlijk!

Ik had vanmiddag eens een potje met sandwichspread in de handen en zat eens te kijken wat er nou inzit. Op de conserveermiddelen na leek te inhoud mij wel na te maken. Olie, kool en nog wat groenten die ik vergeten ben alweer allemaal in zo'n keukenmachien stoppen en het smeerspul is klaar. In theorie. En volgens de mijne. Maar is dat ook zo? Of is (onder andere) olie niet zo'n goede 'drager' voor de groenten om op brood te smeren?

Ik heb ook geen keukenmachien, trouwens, iemand nog suggesties voor alternatieven? Zou groenten in kleine stukjes snijden en dan met een mixer in de weer ook goedgenoeg zijn? Bijna hetzelfde, vind ikzelf.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2005, 23:53:11 door Aiko »

Aiko

« Reactie #59 Gepost op: 09 maart 2005, 00:08:53 »
Ik heb ook geen keukenmachien, trouwens, iemand nog suggesties voor alternatieven? Zou groenten in kleine stukjes snijden en dan met een mixer in de weer ook goedgenoeg zijn? Bijna hetzelfde, vind ikzelf.

Ja, inmiddels bevestiging gevonden dat dit over het algemeen een goed alternatief is / moet zijn. Maar dan toch een vraag; hoe kan ik kool goed klein krijgen? Van die witte kool heeft van die grote bladeren, en de rode kool valt snel uiteen in kleine kronkelige stukjes. De laatste zijn nog te groot, en ik weet niet helemaal of stukjes van dat formaat nog kleiner gemixt kunnen worden met een mixer. Zelfde zal natuurlijk opgaan voor de bladeren van de witte kool zodra ik die in kleinere stukken heb gesneden. Iemand ervaring?