Vegatopia Forum

Petit fours

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
Petit fours
« Gepost op: 12 augustus 2005, 12:33:02 »
Ik moet binnenkort een lading petit-fourtjes maken voor een vriendin van mij.

Wie heeft er nog bijzondere recepten, of tips?
Waar kan je die amandelkoekjes (soort dunne bitterkoekjes, maar dan minder taai) kant-en-klaar kopen, bijvoorbeeld?

Al zoekende op Google kwam ik deze spook-petit-fourtjes tegen. Niet geschikt voor mij, maar ik wilde ze jullie niet onthouden.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2005, 12:57:38 door bart »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Mel

Re:Petit fours
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2005, 13:35:10 »
ik had dit recept nog, heb je hier wat aan?

Petit fours

Snij een cake 2 keer over dwars door, zodat er 3 lagen ontstaan.  Keer de cake, zodat de bovenkant de onderkant wordt.
Bestrijk de onderste cakelaag met aardbeienjam, bestrijk middelste cakelaag met vanillekwark. Dek af met de bovenste cakelaag en druk het zachtjes aan. Snij de cake in blokjes van 3cmx3cm.
Smelt chocolade in een kom boven een heet waterbad (au bain marie).
Maak  aardbeien schoon en laat de kroontjes zitten. Dep de aardbeien voorzichtig droog.
Haal de onderste helften van de aardbeien door de gesmolten chocolade en laat ze droge nop een rooster.
Wentel de zijkanten van de cakeblokjes door de chocolade en laat het goed drogen.
Smelt poedersuiker in 1 eetlepel water op een laag vuur, haal de pan van het vuur en verdeel het glazuur over de bovenkanten van de petit fours.
Snij 3 aardbeien in 12 partjes en garneer de petit fours ermee.

VARIATIE: vervang de aardbeienjam door marmelade en besprenkel de cakelagen eerst met sinaasappellikeur.

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2005, 13:54:26 »
Ik moet binnenkort een lading petit-fourtjes maken voor een vriendin van mij.

Wie heeft er nog bijzondere recepten, of tips?
Waar kan je die amandelkoekjes (soort dunne bitterkoekjes, maar dan minder taai) kant-en-klaar kopen, bijvoorbeeld?

Bedoel je van die amaretti? Bij de Xenos hebben ze die, en natuurlijk in de italiaanse winkeltjes.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2005, 14:13:37 »
Bedoel je van die zachte koekjes die mijn opa altijd heeft? (Ja ik weet het, hier heb je niets aan, maar ik weet verder ook niet hoe ik die dingen moet omschrijven, er zit vaak jam of chocola of roze spul op (of een combi), maar soms ook niets...)
Nou ja, ik zou in ieder geval eens kijken bij een (banket)bakker in een buurt met een hoge concentratie bejaarden...
This is between me and the vegetable!

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2005, 17:22:55 »

Of bedoel je weesper moppen? Mijn favo amandelkoekjes!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2005, 18:25:19 »
Oh wauw petit fours, da's altijd erg mooi.

standaard is natuurlijk de ieni-mini-moorkop petitfour die ik mooier vind dan zo'n mini eclair
een mini tompoes lijkt me moeilijk te maken en is nogal afgezaagd, maar misschien zijn oudere mensen ermee te bekoren
je had natuurlijk al bedacht een aantal mooie glazuren te maken, ik zou zelf in ieder geval een frambozenglazuur en een limoen/citroengrasglazuur gebruiken
je kan bij de betere papierwinkel ook wat bladgoud kopen en dat over een paar petitfours strooien, van bladgoud mag je geen grote hoeveelheden binnenkrijgen maar een klein beetje is geen probleem en het is erg mooi
petitfours met een klassieke champagne vulling zijn uiteraard ook niet te versmaden
Ik weet niet voor wat voor gelegenheid het is, maar mocht het een bruiloft zijn dan zijn petit fours in hartjesvorm ook leuk (die met die frambozenglazuur)
versier ze met gesuikerde rozenblaadjes en/of viooltjes of, voor een wat moderner uiterlijk, wat gemengde bloemen, bij Hanos hebben ze knalroze fuchsia bloemetjes
amarenakersen zullen het er ook in doen, evenals kastanjes (met chocolade) en wellicht iets met rozenbottels
met groene thee vulling moet ook iets in elkaar te knutselen zijn, misschien vind je inspiratie op de site van Sadaharua Oki kijk bij boutiques, kijk ook even voor ideeen bij de andere zaken die hij maakt dan petit fours
die siliconenvormen heb je ook in een standaard petitfour vorm (een ovale) misschien scheelt dat je veel gepiel
iets met een walnotenvulling
Duikelman heeft van die papierenvormpjes (die wij voor bonbons in het bruin hadden) in alle kleuren, is wel zo leuk, misschien hebben andere kookwinkels dat ook wel.
zo'n gebrand suikerspinsel (je weet wel, karamel waar je zo'n gouden kooitje mee maakt, maar dan een minivariantje), lijkt me er ook mooi op.
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2005, 20:21:50 »
En zijn ze nog gelukt Bart?
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2005, 20:30:15 »
Bij het doorbladeren van een kookboek van onze grote vriend Gordon Ramsay kwam ik nog de volgende 2 tegen:

Tiramisuroom in kleine chococups
Bolletjes aardbeienijs (meloenschepje) met witte chocolade eromheen

De eerste spreekt mij errug aan. Waar kan je goede kwaliteit chococups kopen?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2005, 20:32:06 »
Gordon Ramsay

:pukey:

Citaat
De eerste spreekt mij errug aan. Waar kan je goede kwaliteit chococups kopen?

Als G. het maakt moet je het natuurlijk eigenlijk niet maken. Pfoe behalve bij een groothandel zou ik niet weten. Maar die dingen zijn toch niet zo moeilijk zelf te maken?
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2005, 21:21:45 »
Juist wel, want als je het bij hem eet weet je nooit of ie er een dood beest in stopt, he?

En hoe maak je ze dan 8)?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2005, 21:22:48 »
Juist wel, want als je het bij hem eet weet je nooit of ie er een dood beest in stopt, he?

ik dacht even dat je het over Bart had  :bloos:

Citaat
En hoe maak je ze dan 8)?

ik zal es ff graven.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2005, 21:23:30 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2005, 21:24:25 »
ik dacht even dat je het over Bart had  :bloos:
Bart, Gordon Ramsay... ze zijn aan elkaar gewaagd.

Ik zie een poll, Annemieke!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2005, 00:04:09 »

Nou, laten we zeggen dat je goed kan zien dat ze niet uit de fabriek komen...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Elsbeth

« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2005, 10:20:02 »

Nou, laten we zeggen dat je goed kan zien dat ze niet uit de fabriek komen...

:laugh: