Vegatopia Forum

Koriander

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Koriander
« Reactie #20 Gepost op: 12 juni 2011, 23:56:29 »
Is de koriander van de Turk en van de supermarkt eigenlijk even vers?

Het is wel jammer dat het moeilijk te bewaren is. Een voorraadje in huis hebben is toch fijner dan elke keer weer moeten kopen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Koriander
« Reactie #21 Gepost op: 13 juni 2011, 10:59:05 »
Is de koriander van de Turk en van de supermarkt eigenlijk even vers?


Volgens mij verschilt dat erg per Turk.
Je zou ook een korianderplantje in leven kunnen proberen te houden als je vaker verse koriander wil.
,,,,فلافل

Re:Koriander
« Reactie #22 Gepost op: 13 juni 2011, 11:20:42 »

Ik heb welgeteld één keer verse koriander gekocht. Vanwege zeperige smaak niet vaker. Maar ik zat nog niet te schuimbekken, dus Dreft lekkerder, nou nee dat ook weer niet. Doe mij maar een SUN-blokje.

Nou mijd ik gedroogde koriander dus ook, maar ik heb het idee dat die niet zo zeperig smaakt?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Koriander
« Reactie #23 Gepost op: 13 juni 2011, 13:41:58 »
Het is wel jammer dat het moeilijk te bewaren is. Een voorraadje in huis hebben is toch fijner dan elke keer weer moeten kopen.
Met een nat stukje keukenrol (of wcpapier) in een plastic zak in de groentela. Gele blaadjes consequent verwijderen, op de een of andere manier heb ik de indruk dat het aanstekelijk is.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Koriander
« Reactie #24 Gepost op: 13 juni 2011, 19:59:32 »
Of in een vochtige theedoek. En volgens mij maakt het wel uit waar je je kruiden koopt, de kruidenkraam op de noordermarkt (zaterdag) heeft spullen die in mijn koelkast zeker anderhalve week overleven.
This is between me and the vegetable!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Koriander
« Reactie #25 Gepost op: 13 juni 2011, 21:30:02 »
Of in een vochtige theedoek. En volgens mij maakt het wel uit waar je je kruiden koopt, de kruidenkraam op de noordermarkt (zaterdag) heeft spullen die in mijn koelkast zeker anderhalve week overleven.
Van de turk ook.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.567
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Koriander
« Reactie #26 Gepost op: 13 juni 2011, 21:45:15 »
Verse koriander (je moet er inderdaad van houden) koop ik alleen als ik zeker wat dat ik er veel van ga gebruiken. Voor de voorraad heb ik een potje 'minced coriander paste' van Rajah: 80% korianderblad, verder wat water, olie en azijn. Prima alternatief.

Idem dito gebruik ik vaak gemberpasta ipv verse gember.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Koriander
« Reactie #27 Gepost op: 13 juni 2011, 21:48:41 »
Gemberwortel schijn je probleemloos in te kunnen vriezen en dan hup in bevroren toestand stukje raspen en de rest weer terug de vriezer in, zegt mijn collega.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Koriander
« Reactie #28 Gepost op: 13 juni 2011, 21:51:23 »
Maartje zegt het ook. En die doet het zelf.

Enne, Eelco, lijkt dat spul dat jij hebt op koriander? Ik heb weleens zo'n tube van Albert H gehad, maar dat smaakte naar niets. Gelukkig komt het nooit voor dat ik 'een beetje' koriander nodig heb, dus die bossen komen wel op.
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Koriander
« Reactie #29 Gepost op: 13 juni 2011, 21:55:27 »
Volgens mij heb ik dat spul uit tube mogen proeven afgelopen februari  ;)
Niks mis mee, maar ben geen enorme koriander- of gemberfan.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.567
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Koriander
« Reactie #30 Gepost op: 13 juni 2011, 21:59:21 »
Enne, Eelco, lijkt dat spul dat jij hebt op koriander? Ik heb weleens zo'n tube van Albert H gehad, maar dat smaakte naar niets. G
Ja, die Minced Coriander Paste lijkt echt op verse koriander. Een vrij grove pasta (of eigenlijk grof gesneden blaadjes koriander) met een beetje spul (water, olie, azijn) om het goed te houden.

Gemberwortel invriezen zal ik dan ook maar doen, zodra mijn pot gemberpasta op is. Gaat dat ook met galgant?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Koriander
« Reactie #31 Gepost op: 14 juni 2011, 10:23:25 »
Voor de voorraad heb ik een potje 'minced coriander paste' van Rajah: 80% korianderblad, verder wat water, olie en azijn.
Dat klinkt als een heel handige oplossing! Ik hou zelf niet echt van korianderblad (zeker niet in grote hoeveelheden), maar wil het soms toch een beetje gebruiken, als het in een bepaald recept hoort, en dan gebruik ik alleen een heel kleine hoeveelheid. Dat is niet praktisch met zo'n bosje, dus zo'n korianderpasta klinkt goed! Waar koop je het?
En hoe lang kan je het bewaren?


Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.567
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Koriander
« Reactie #32 Gepost op: 14 juni 2011, 11:28:32 »
Voor de voorraad heb ik een potje 'minced coriander paste' van Rajah: 80% korianderblad, verder wat water, olie en azijn.
Dat klinkt als een heel handige oplossing! Ik hou zelf niet echt van korianderblad (zeker niet in grote hoeveelheden), maar wil het soms toch een beetje gebruiken, als het in een bepaald recept hoort, en dan gebruik ik alleen een heel kleine hoeveelheid. Dat is niet praktisch met zo'n bosje, dus zo'n korianderpasta klinkt goed! Waar koop je het?
En hoe lang kan je het bewaren?
Ik heb het bij de plaatselijke toko gekocht. Rajah is zo'n typisch tokomerk. Volgens het etiket moet je de pot na het openen binnen twee weken leegsnoepen, maar de mijne staat al minstens vier maanden in de koelkast en nog geen spoor van bederf of kwaliteitsverlies.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Koriander
« Reactie #33 Gepost op: 14 juni 2011, 19:47:52 »
Dan ga ik eens kijken naar dat merk, want de potjes die ik tot nu toe tegen kwam vind ik niks. Mijn mams gebruikt, maar voor mij smaakt het te weinig of zelfs ronduit muf. Er is wel een merk gedroogd korianderblad die ik wel te pruimen vond als alternatief voor verse, al is het veel minder uitgesproken van smaak. Ik weet alleen niet meer welk merk dat was...
Sin chile, no tiene chiste!