Vegatopia Forum

Vragen aan de lactovegetariër

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Liekie1982

Re:Vragen aan de lactovegetariër
« Reactie #20 Gepost op: 09 juni 2011, 12:36:41 »
Afgezien van de gelatine, waarom zou je geen bavarois aan een kind geven? Het is toch een soort stijve pudding? Heeft een kind veel meer plezier van dan ik.

Ga hier verder geen discussie over voeren.
Was hier om hulp te vragen bij het aanpassen van mijn gerecht.
Laten we het daar dan ook bij houden...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen aan de lactovegetariër
« Reactie #21 Gepost op: 09 juni 2011, 12:48:44 »
Koekje bedoelt dat er geen bite in het menu zit, alles is zacht en praktisch zo naar binnen te slikken, op de salade na.

En als je goed leest, zie je dat ze bavarois geen saus noemt. Ze noemt je saliesaus een saus;).



Het is natuurlijk niet leuk om kritiek te krijgen op een menu waar je heel hard aan hebt gewerkt, maar er zijn hier aardig wat mensen die veel van koken weten. Deze mensen zullen toch liever ergens anders gaan eten als ze zien wat er geserveerd wordt, het is nu eenmaal niet heel bijzonder. Leuk voor een doorsnee zalencentrum in een dorpje voor het 50-jarig huwelijksfeest van opa en oma, was mijn eerste gedachte.
Dat is niet meteen fout, het is maar net wat je wilt.

Wil je echt wat bijzonders gaan koken, dan raad ik je aan om wat meer inspiratie op te doen in bv. de boeken van Ottolenghi (waar groente als hoofdingredient wordt gebruikt), Terre a Terre, Puur Natuurlijk van Jonnie Boer, Eigentijds Vegetarisch van Maria Elia, etc. etc. Wat vlees en vis betreft zou je ook eens kunnen snuffelen in de boeken van sterrenkoks.


http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/11370-plenty-yotam-ottolenghi
http://www.terreaterre.co.uk/
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/puur-natuurlijk/1001004001842183/index.html
http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/9741-eigentijds-vegetarisch-maria-elia


Liekie1982

Re:Vragen aan de lactovegetariër
« Reactie #22 Gepost op: 09 juni 2011, 12:49:33 »
Dit is wat ik er tot nu toe van heb weten te maken...:
De bloemkool creme etc. Moet ik terug laten komen, het moet namelijk een aanpassing zijn en geen totale verandering van je eigen menu...


Amuse van tofu
Een bitterbal van tofu besprenkeld met wat sojadressing.

***

Lauw/warme salade
Gewokte asperges met balsamico, veldsla en Bleu d' Wolverga.

***

Gegrilde groentenburger
Gegrilde groentenburger met geglaceerde peultjes en een crème van bloemkool. Brunoise van gebakken aardappel. Met een saus  van  salie.

***

Grand dessert
Rabarbercrumble taartje en sorbetijs van sinaasappel en basilicum. Met een saus van vanille.

Liekie1982

Re:Vragen aan de lactovegetariër
« Reactie #23 Gepost op: 09 juni 2011, 12:51:11 »
Koekje bedoelt dat er geen bite in het menu zit, alles is zacht en praktisch zo naar binnen te slikken, op de salade na.

En als je goed leest, zie je dat ze bavarois geen saus noemt. Ze noemt je saliesaus een saus;).



Het is natuurlijk niet leuk om kritiek te krijgen op een menu waar je heel hard aan hebt gewerkt, maar er zijn hier aardig wat mensen die veel van koken weten. Deze mensen zullen toch liever ergens anders gaan eten als ze zien wat er geserveerd wordt, het is nu eenmaal niet heel bijzonder. Leuk voor een doorsnee zalencentrum in een dorpje voor het 50-jarig huwelijksfeest van opa en oma, was mijn eerste gedachte.
Dat is niet meteen fout, het is maar net wat je wilt.

Wil je echt wat bijzonders gaan koken, dan raad ik je aan om wat meer inspiratie op te doen in bv. de boeken van Ottolenghi (waar groente als hoofdingredient wordt gebruikt), Terre a Terre, Puur Natuurlijk van Jonnie Boer, Eigentijds Vegetarisch van Maria Elia, etc. etc. Wat vlees en vis betreft zou je ook eens kunnen snuffelen in de boeken van sterrenkoks.


http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/11370-plenty-yotam-ottolenghi
http://www.terreaterre.co.uk/
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/puur-natuurlijk/1001004001842183/index.html
http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/9741-eigentijds-vegetarisch-maria-elia



Zo zie ik het ook zeker niet, ben blij dat er hier mensen zijn die mij willen helpen.
Maar ik moet een aanpassing maken en ik kan dus niet alles in een keer weg gaan laten.
Wil die bloemkool creme best vervangen maar dan mis ik alweer een aantal punten snap je...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen aan de lactovegetariër
« Reactie #24 Gepost op: 09 juni 2011, 12:52:26 »
Dit is wat ik er tot nu toe van heb weten te maken...:
De bloemkool creme etc. Moet ik terug laten komen, het moet namelijk een aanpassing zijn en geen totale verandering van je eigen menu...


Amuse van tofu
Een bitterbal van tofu besprenkeld met wat sojadressing.

***

Lauw/warme salade
Gewokte asperges met balsamico, veldsla en Bleu d' Wolverga.

***

Gegrilde groentenburger
Gegrilde groentenburger met geglaceerde peultjes en een crème van bloemkool. Brunoise van gebakken aardappel. Met een saus  van  salie.

***

Grand dessert
Rabarbercrumble taartje en sorbetijs van sinaasappel en basilicum. Met een saus van vanille.

Dat klinkt al veel beter!


Let er wel op dat tofu heel goed gekruid moet worden, heb je er vaker mee gewerkt?

En die groentenburger maak je zelf?

Liekie1982

Re:Vragen aan de lactovegetariër
« Reactie #25 Gepost op: 09 juni 2011, 12:54:04 »
Dat klinkt al veel beter!


Let er wel op dat tofu heel goed gekruid moet worden, heb je er vaker mee gewerkt?

En die groentenburger maak je zelf?

Alles word zelf gemaakt, dus zal ook aan alles smaak moeten geven.
Heb al wel eens met tofu gewerkt en dat smaakt inderdaad bijna nergens naar.
Maar het is wel een mooie vulling om andere ingredienten bij te voegen.

Ja de groentenburger zou ik dus ook zelf maken (als ik het menu zou moeten koken)
ik hoef het alleen maar op papier te zetten. Maar alles moet wel zelfgemaakt kunnen worden...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen aan de lactovegetariër
« Reactie #26 Gepost op: 09 juni 2011, 13:01:15 »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vragen aan de lactovegetariër
« Reactie #27 Gepost op: 09 juni 2011, 13:08:06 »
Maar ik word nu wel erg benieuwd naar de doelgroep. Een bedrijfskantine of een sterrentent? In het eerste geval vind ik een groenteburger een aardige aanpassing, maar als ik in een serieus restaurant ga eten vind ik het een lichte belediging als ik een aangepast menu of een groenteburger krijg. (Dit groenteburger vooral vanwege het kartonnen, diepgevroren imago, hij is ongetwijfeld héérlijk als je hem zelf maakt, maar zeg dan wat je gemaakt hebt, een wortel-notenburger misschien of een pittige linzenburger, daar zit nogal een verschil tussen)

En dan vind ik het dus wel leuk als de rest soep krijgt en ik ook, maar wat ik laatst had, een salade met geitenkaas en iets met biet en dat de rest dan diezelfde salade met spek krijgt, dat vind ik nogal dom. Zo'n kok heeft toch nagedacht over die salade, (ik neem aan dat hij, net als onze kok hier, begonnen is met het niet-vega-menu en daarop doorvarieert) en bedacht dat die het lekkerst zou zijn met iets zoutigs knapperig hartigs als spekjes. Hoe kan daar dan biet óók bijpassen? Dat is zoet, aards en een beetje zacht...
Maar ja, ik was allang blij dat er geen pijnboompitten of gedroogde tomaat bijzaten.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2011, 13:11:24 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vragen aan de lactovegetariër
« Reactie #28 Gepost op: 09 juni 2011, 20:04:03 »
Ik zou de burger ook zeker niet groenteburger noemen, maar zeggen wat er in zit. Aan een niet-vegetarier geef je immers ook niet 'een stuk vlees' dan zeg je ook welk product je gebruikt.
En er zitten wat spelfouten in je menu, dat zal wel omdat je het nu vlug op het forum hebt opgeschreven, maar ik zou er in de uiteindelijke versie wel goed op letten dat alles correct geschreven is.
,,,,فلافل