Vegatopia Forum

Wat bereiken we ermee?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Aap

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #220 Gepost op: 26 augustus 2005, 18:56:59 »
En hoe diep ze daar overna gedacht hebben.

Misschien zijn veel beginnende vegetariers nog niet zover dat ze er veel gedachten over hebben laten gaan (ik ga er even vanuit dat vele vegetariers ontstaan in de eerste helft van de tienerjaren, niet je mentaal sterkste periode), in de loop van hun 'carrière' krijgen ze genoeg mogelijkheid er over te denken, wat ook zeker gebeurd. Geloof mij, er is over tal van zaken heel goed nagedacht. En zijn er geen meningen gebaseerd op feiten, dan toch op emoties. Schaadt de boel ook niet, dacht ik zo!

Klopt wel aardig wat je zegt ja. Na de mentaal zwakkere periode blijft het vegetarische gedrag hangen uit gewoonte. Dit omdat het in je achterhoofd ergens goed voor leek (in de mentaal zwakkere periode).
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2005, 19:54:55 door Aap »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #221 Gepost op: 26 augustus 2005, 19:01:50 »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #222 Gepost op: 26 augustus 2005, 19:06:39 »
Heeeee ik wil die smiley ook! Als ik door al dat gezaag van Aap heen moet ploegen om zo'n mooie smiley tegen te komen vind ik het bijna de moeite waard  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #223 Gepost op: 26 augustus 2005, 19:16:15 »
Klopt wel aardig wat je zegt ja. Na de mentaal zwakke methode blijft het vegetarische gedrag hangen uit gewoonte. Dit omdat het in je achterhoofd ergens goed voor leek (in de mentaal zwakkere periode).

Er zullen misschien vegetariërs te vinden zijn waarvoor dat klopt.  Of ook vegetariërs die weinig rationele argumenten kunnen geven om hun vegetarisme te verdedigen maar er zuiver vanuit gevoelsmatige redenen voor kiezen.  Dat neemt niet weg dat het een prima keuze blijft die ook rationeel te verdedigen is.

Maar om dat als 'regel' voor te stellen is wel heel erg absurd.  Ik ben vegetariër geworden toen ik ongeveer 22 jaar was en ben sindsdien alleen maar overtuigder geworden.  Zoals ik eerder al aangaf beschouw ik vegetarisme niet als 'de enige juiste keuze', maar iedereen die beweert dat er geen goede argumenten zijn om voor een vegetarische levenswijze te kiezen weet gewoon niet waar hij/zij het over heeft.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #224 Gepost op: 26 augustus 2005, 21:20:57 »
Poeh, na de eerste 3 paginaas van deze draad te hebben gelezen ben ik het maar gaan opgeven. Wat een lariekoek verkoop jij zeg Aap! Nog even en je gaat veganisten een schuldgevoel aanpraten omdat ze geen wol dragen, door die veganisten vergaan die arme schaapjes van de hitte!  :O
Of.. Als we nu niet met zn allen vlees eten krijgt nederland straks nog een varkens-plaag! haha! Je hebt op zich wel humor hoor Aapje ;)
Wat brengt je zover om zoveel energie in deze discussie te steken? Zit je iets dwars?

Aap

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #225 Gepost op: 27 augustus 2005, 13:45:17 »
Wat brengt je zover om zoveel energie in deze discussie te steken? Zit je iets dwars?

Nope & jep, en ik vind discussie voeren leuk. Ik vind het leuk om andere mensen mijn mening/visie te laten horen/zien. Ook omdat je zonder feedback maar in je eigen gedachten blijft malen.

Het zou leuk zijn als de mensen die roepen "wat een kul/lariekoek/onzin" gewoon reageren.

Kiwi

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #226 Gepost op: 27 augustus 2005, 13:51:12 »
Het zou leuk zijn als de mensen die roepen "wat een kul/lariekoek/onzin" gewoon reageren.

Ik heb al een aantal keer gewoon op je berichten gereageerd, maar het lijkt of je je bij vorbaat al niet wilt verdiepen of verplaatsen in hoe andere mensen denken of tot een beslissing zijn gekomen, dus dan heeft het voor mij ook weinig zin om de discussie nog verder te voeren.

Aiko

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #227 Gepost op: 27 augustus 2005, 13:57:12 »
Sorry dat wij je niet in voldoende mate kunnen vermaken, Aap.

Aap

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #228 Gepost op: 27 augustus 2005, 14:05:14 »
Sorry dat wij je niet in voldoende mate kunnen vermaken, Aap.

Tot nu toe prima aiko.

Aap

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #229 Gepost op: 27 augustus 2005, 14:06:44 »
Het zou leuk zijn als de mensen die roepen "wat een kul/lariekoek/onzin" gewoon reageren.

Ik heb al een aantal keer gewoon op je berichten gereageerd, maar het lijkt of je je bij vorbaat al niet wilt verdiepen of verplaatsen in hoe andere mensen denken of tot een beslissing zijn gekomen, dus dan heeft het voor mij ook weinig zin om de discussie nog verder te voeren.

Ok, maar heb zie je zelf wel in waarom ik bepaalde zaken zo zie?

Aiko

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #230 Gepost op: 27 augustus 2005, 14:07:03 »
Sorry dat je ons niet in voldoende mate kunt vermaken, Aap.

Kiwi

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #231 Gepost op: 27 augustus 2005, 14:11:51 »
Ok, maar heb zie je zelf wel in waarom ik bepaalde zaken zo zie?

Jij gaat uit van verkeerde veronderstellingen, en daarom klopt het niet hoe jij bepaalde zaken ziet zoals je ze ziet. Maar in ieder geval probeer ik altijd om standpunten van andersdenkenden te begrijpen, terwijl jij alleen maar je uiterste best doet om ons ongelijk te bewijzen, zonder ook maar het minste begrip op te brengen voor ons gevoel en onze ideeën achter ons handelen.

Aap

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #232 Gepost op: 27 augustus 2005, 14:35:00 »
Ok, maar heb zie je zelf wel in waarom ik bepaalde zaken zo zie?

Jij gaat uit van verkeerde veronderstellingen, en daarom klopt het niet hoe jij bepaalde zaken ziet zoals je ze ziet. Maar in ieder geval probeer ik altijd om standpunten van andersdenkenden te begrijpen, terwijl jij alleen maar je uiterste best doet om ons ongelijk te bewijzen, zonder ook maar het minste begrip op te brengen voor ons gevoel en onze ideeën achter ons handelen.

Mijn veronderstellingen die ik zo even kan bedenken zijn:

Dieren en mensen kunnen samen leven.
Mensen mogen dieren gerust eten mits ze "goed" leven.

Is daar iets mis mee dan?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #233 Gepost op: 27 augustus 2005, 15:05:07 »
Mijn veronderstellingen die ik zo even kan bedenken zijn:

Dieren en mensen kunnen samen leven.
Mensen mogen dieren gerust eten mits ze "goed" leven.

Is daar iets mis mee dan?
er is niets mis mee dat jij dat gelooft, maar je moet wel bedenken dat  jíj dat zelf bent
ik geloof wat anders, en leef daarnaar, en heb geen zin om me jouw ideeën op te laten dringen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Kiwi

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #234 Gepost op: 27 augustus 2005, 15:08:02 »
Mensen mogen dieren gerust eten mits ze "goed" leven.

Afgezien dat ik het daar niet mee eens ben (want waarom zou je een levend wezen willen doden alleen maar voor je eigen genot, terwijl je prima zonder vlees kan overleven), kun je niet zeggen dat de dieren die hier gegeten worden een "goed" leven hebben gehad. Oké, in de biologische veeteelt al wat beter dan in de bio-industrie, maar nog steeds niet goed genoeg naar mijn zin. Wat dat betreft zou ik er al minder op tegen hebben als mensen hun eigen huisdieren zouden slachten en opeten.
Maar goed, zoals ik al zei; ik wil helemaal niet dat er ook maar iets of iemand hoeft te sterven voor mij, dus wil ik daar ook niet aan meewerken door vlees te eten.


Aap

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #235 Gepost op: 27 augustus 2005, 15:19:13 »
Mijn veronderstellingen die ik zo even kan bedenken zijn:

Dieren en mensen kunnen samen leven.
Mensen mogen dieren gerust eten mits ze "goed" leven.

Is daar iets mis mee dan?
er is niets mis mee dat jij dat gelooft, maar je moet wel bedenken dat  jíj dat zelf bent
ik geloof wat anders, en leef daarnaar, en heb geen zin om me jouw ideeën op te laten dringen

Zullen we "geloof" hier even buiten houden. Met "geloof" houd iedere discussie op. Het ging hier over veronderstellingen (die verkeerd werden genoemd), vergelijkbaar met hypothese. We kunnen hier toch over discussieren? Dat jij er blijkbaar niet over wilt nadenken en "geloofd wat je geloofd" moet je zelf weten. Ik dring niemand iets op.

Aap

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #236 Gepost op: 27 augustus 2005, 15:22:12 »
Mensen mogen dieren gerust eten mits ze "goed" leven.

Afgezien dat ik het daar niet mee eens ben (want waarom zou je een levend wezen willen doden alleen maar voor je eigen genot, terwijl je prima zonder vlees kan overleven), kun je niet zeggen dat de dieren die hier gegeten worden een "goed" leven hebben gehad. Oké, in de biologische veeteelt al wat beter dan in de bio-industrie, maar nog steeds niet goed genoeg naar mijn zin. Wat dat betreft zou ik er al minder op tegen hebben als mensen hun eigen huisdieren zouden slachten en opeten.
Maar goed, zoals ik al zei; ik wil helemaal niet dat er ook maar iets of iemand hoeft te sterven voor mij, dus wil ik daar ook niet aan meewerken door vlees te eten.


Ook niet "iets"? (flauw, sorry, planten & muizendiscussie).

Als je zo'n veronderstelling "ik wil helemaal niet dat er ook maar iets of iemand hoeft te sterven voor mij" doortrekt, en daat goed over nadenkt dan kom je uit op iets dat niet klopt. Ik vind het een te éénvoudige levensvisie.

Kiwi

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #237 Gepost op: 27 augustus 2005, 15:30:50 »
Als je zo'n veronderstelling "ik wil helemaal niet dat er ook maar iets of iemand hoeft te sterven voor mij" doortrekt, en daat goed over nadenkt dan kom je uit op iets dat niet klopt. Ik vind het een te éénvoudige levensvisie.

Nee hoor, waarom zou dat niet kloppen? Even voor de goede orde: met 'iets' bedoel ik dieren, aangezien ik die niet als personen beschouw, en geen planten, die eet ik namelijk wel. En ik probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat er dieren moeten lijden en/of sterven voor mijn voedsel, net zoals ik ook niet wil dat er mensen moeten lijden voor wat ik eet of drink.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #238 Gepost op: 27 augustus 2005, 17:19:06 »

Als je zo'n veronderstelling "ik wil helemaal niet dat er ook maar iets of iemand hoeft te sterven voor mij" doortrekt, en daat goed over nadenkt dan kom je uit op iets dat niet klopt. Ik vind het een te éénvoudige levensvisie.

Wat klopt er dan niet aan en waarom is dit in hemelsnaam een te eenvoudig?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aap

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #239 Gepost op: 27 augustus 2005, 18:36:47 »
Als je zo'n veronderstelling "ik wil helemaal niet dat er ook maar iets of iemand hoeft te sterven voor mij" doortrekt, en daat goed over nadenkt dan kom je uit op iets dat niet klopt. Ik vind het een te éénvoudige levensvisie.

Nee hoor, waarom zou dat niet kloppen? Even voor de goede orde: met 'iets' bedoel ik dieren, aangezien ik die niet als personen beschouw, en geen planten, die eet ik namelijk wel. En ik probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat er dieren moeten lijden en/of sterven voor mijn voedsel, net zoals ik ook niet wil dat er mensen moeten lijden voor wat ik eet of drink.

Waar leg jij dan de grens, alleen als je echt fysiek een dier opeet, is dat de grens? Of als er geen wilde dieren meer kunnen leven op de akkers waar nu ons plantaardige voedsel groeit? Of als er hazen en fazanten worden geschoten op de akkers waar ons plantaardige voer groeit? Of als (heb ik van een andere draad) er muizen worden gedood tijdens het oogsten?