Hierin verschillen we dan denk ik weer van mening. Ik vind 10 koeien niet blij en twee wel blij beter dan alleen maar 10 koeien niet blij.
En dat is de essentie van ons meningverschil.
1) Hoewel ik liever heb dat een koe met een goed leven gedood wordt voor vlees dan dat deze koe eerste een hel moet doorgaan, vind ik ook niet dat we een koe die wel een goed leven heeft gehad mogen doden enkel om onze smaakpupillen te prikellen.
Daar gaan we het niet over eens worden, maar ik vind mijn mening in ieder geval niet minder te verdedigen dan de jouwe. Het draait hier dus om de vraag of we als mens het recht hebben om enkel voor onze smaak andere dieren te doden. (Anderen zullen bestrijden dat koeien nooit gelukkig kunnen zijn in de handen van de mens, hier ben ik het niet met eens. Wel klopt het dat enige mate van leed (hoe weinig ook) onvermijdelijk is bij vleesproductie.)
2) Ik vind dat 2 koeien extra, hoe gelukkig ze ook mogen zijn, geen verbetering van de situatie en vind je redenering bijzonder vreemd. De 10 'ongelukkige' koeien winnen niets als er 2 gelukkig koeien bijkomen. En de productie (kweek) van die 2 gelukkig koeien zijn nergens voor nodig. (Terwijl ze, zelf als ze zeer goed behandeld worden, toch bijdragen aan milieuvervuiling, ...)
Laten we niet vergeten dat aan de huidige vraag van vlees te voldoen ontzettende hoeveelheden grond, waardevolle voeding, ... nodig zijn en dat dit heel veel milieuvervuiling veroorzaakt. Er is dus op dit ogenblik veel te veel vee om ze milieu- en diervriendelijke te kunnen kweken. Elk stuk vee extra is dus één extra te veel.
Als we bovendien het vee in goede omstandigheden willen kweken dan vraagt dit nog meer grond. Omdat dit nu al een probleem is moet de veestapel in de eerste plaats afgebouwd worden en de daarmee samenhangende vleesconsumptie ook verminderen. Om dit te bereiken is het niet eten van vlees natuurlijk de beste methode. Het wel (beginnen) eten van biovlees vergroot het probleem.