Dacht het niet. UIers "klappen niet uit elkaar als je niet gemolken wordt, vraag dat maar aan elke mamma.
Uiers klappen inderdaad niet, dat is dan ook maar bij wijze van spreken. Maar overvolle uiers kunnen erg pijnlijk zijn.
Het in en uit de stallen lopen, het 'enthousiast' reageren op het gemolken worden, ... het zegt inderdaad niet zo veel over het welzijn van koeien. (Al ging je vraag, zoals ik eerder aangaf, over vleesproductie, niet over melkproductie.)
Ik zal zelf niet ontkennen dat koeien zich bij momenten 'gelukkig' voelen. Maar hieruit kan men niet zomaar concluderen dat de dieren ook een echt goed leven leiden (ook mishandelde kinderen kennen momenten van geluk) of 'gelukkig' zijn. En er zijn wel duidelijke aanwijzingen dat veel van dieren in de huidige vleesindustrie helemaal geen goed leven leiden en dat, hoe men ook zijn best doet, er bij vleesproductie altijd sprake zal zijn van het doden van dieren enkel voor het genot van de mens. En dit vind ik in ieder geval een goede reden om geen vlees te eten.
Ik kan respect hebben voor mensen die heel bewust in beperkte hoeveelheden biologisch gekweekt vlees eten. Ik ben het niet helemaal met hen eens maar kan wel begrip opbrengen voor hun houding en kan me bepaalde van hun argumenten wel voorstellen. Het feit is dat de grote meerderheid van de vleesproductie niet biologisch is en dat een bepaalde mate van dierenleed, milieuvervuiling, ... altijd onvermijdelijk is bij de vleesproductie. Daar wil ik niet aan meewerken.
(Eet jij enkel biologisch gekweekt vlees?)