Afgelopen zaterdag in restaurant Vermeer in A'dam gegeten (1 ster). Ze hebben daar standaard een groentemenu met groentes uit de buurt van de stad. Dat menu is niet vega, maar dat kunnen ze uiteraard wel vega maken.
We kwamen niet al te laat binnen in een nog vrij leeg restaurant, dat na een half uurtje begon vol te stromen. Ook wel wat toeristen, maar wel normale toeristen, geen vervelende luidruchtige. We kregen geen aperitiefkaart maar moesten wel doorgeven wat we als aperitief wilden (dat vind ik zo vervelend! Nou tomatensap dan maar) en daarna kwam focciacia brood dat wat gek smaakte en een bord met 3 amuses (waarbij ik meteen de goede vega amuses kreeg, het voltallige bedienpersoneel wist dat ik vega was, heel prima): iets met peer en Lady bluekaas (ik blijf niet begrijpen waarom mensen Lady blue zo tof vinden, ik vind hem vooral zout), een lekkere geroosterde broccolistengel en een soort knolselderijdingetje met iets erop en een heel bijzonder glaasje met bovenin witte tomatengranita en onderin ajo blanco (een soort amandelgazpacho) met stukjes komkommer. Erg leuk.
Daarna de menukaart. Er werd niet precies verteld hoe mijn menu vega zou worden gemaakt, maar dat vond ik wel best. Mijn tafelgenoot nam het 'gewone' groentemenu. De opperober, een wat te jolige meneer, kwam uitleg geven, vertelde dat het resto graag en veel met groente werkte en vroeg of ik echt vega was of dat ik eventueel iets niets vega's wilden eten ('omdat er ook vega's zijn die wél graag kreeft eten'), die vraag had voor mij niet gehoeven.
En we namen een half wijnarrangement. De wijnmeneer bleek de hele avond echt fantastisch. Hij wist heel veel over de wijngebieden zonder overdreven of zoiets te zijn. En hij serveerde echt fantastische wijnen, heel uitgesproken van smaak. Achteraf las ik dat deze meneer in 2007 sommelier van het jaar is geweest.
Daarna weer een amuse, een vrij grote die echt fantastisch was: een mousse met jerseykoe-kaas (hip!) en aardappel met er doorheen gefrituurde aardappelschillen. Belachelijk lekker.
Daarna een bord met groenten in diverse texturen: vooral veel knolgroenten die erg lekker waren, wat courgettebloem (de minicourgette er aan bleek muf!), barbarakruid, strooisel van gedroogde olijf en een groenige saus.
Toen een bord paddestoelen met eende-ei en een peterseliesaus. Ei en peterselie combineren veel beter dan ik had gedacht. Verder vond ik dit nogal een zwaar gerecht, maar dat vind ik vlug van paddestoel. En geen enkele met zand!
Toen een bord met diverse soorten bieten en tomaat. Heel lekker, behalve de gedroogde tomaat die echt te zoet was, maar dat was een flintertje dus dat stoorde niet.
Op dat moment kwam de ober vragen of we het hoofdgerecht aan de chef's table in de keuken wilden eten. Nou leuk. Dus namen we plaats midden in de keuken, kregen uitleg over wie wat deed en we mochten ook rondlopen en vragen stellen. De opperchef kwam een hand geven en het hoofdgerecht uitleggen. Ik had een erg mooi bord met onder andere idoot lekkere pompoenpuree in een kunstig rolletje en zoetige ingemaakte duindoornbesse, ook heel erg lekker. Alleen de gedroogde citroenschijf was wat gek, het drogen van groenten moeten ze hier nog wat tweaken want dat ging bij die tomaat ook al niet helemaal goed.
Toen weer terug naar de tafel in het restaurant. Er stond een kaaswagen klaar. We hadden allebei gedacht dat er kazen voor ons werden geselecteerd, dus moesten even omschakelen. Ik vond de kazen op de wagen niet héél origineel, wat wel leuk was dat er ook veel Nederlandse kazen op lagen. Ik nam een stukje langres (roodschimmelkaas), een erg lekker stukje geitenkaas, en een leuke Nederlandse gele kaas. We kregen lekkere broodsoorten erbij. De kaaskar bleef nog even staan voor als we nog meer zouden willen, maar we hadden expres maar drie stukjes genomen en niet vier of vijf omdat we al best vol zaten en er ook nog een dessert kwam.
Dat dessert werd vooraf gegaan door een dessertamuse van meloenijs met nog wat en daarna volgende een bladerdeeg vierkant met daarop allerlei moesjes van framboos en chocolade en andere zaken gespoten en erbij erg lekker vanilleijs. Dit was het enige gerecht waar ik een beetje van liet staan want ik zat nu best vol.
We namen geen koffie maar kregen wel friandises en toen een flinke rekening (het wijnarrangment was niet helemaal voor de helft van de prijs gerekend, maar iets meer, maar dat vonden we niet erg omdat we ook meer wijn hadden gehad dan de helft, en voor mijn menu werd 15 euro minder gerekend omdat ik vega had gegeten, wat ik sympathiek vond) en bij de rekening kregen we nog 2 chocolaadjes voor thuis mee.
We waren beide erg tevreden.