Vegatopia Forum

Eten in sterrenrestaurants

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten in sterrenrestaurants
« Reactie #40 Gepost op: 19 juli 2011, 12:26:11 »
Sterrenrestaurant 't Schulten Hues heeft een leuke aanbieding in combinatie met een nachtje slapen in het tegenover gelegen Eden Hotel:

http://static.ow.ly/docs/SchultenHues%20Eden%20Zutphen_hQn.pdf

Het arrangement bestaat uit:

Een volledig verzorgd vijfgangen diner inclusief aperitief, wijnarrangement, tafelwater en koffie of theeservies.
Daarna overnacht je in ons prachtige hotel welke op steenworp afstand ligt.
Kosten van het arrangement bedragen €100,00 per persoon all-in. Deze actie geldt op basis van beschikbaarheid.

Restaurant 't Schulten Hues
's Gravenhof 5-7
7201 DN Zutphen
Tel: 0575 - 51 00 05

Eden Hotel Zutphen
's Gravenhof 6
7201 DN ZUTPHEN
Tel: 0575 - 59 68 68

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #41 Gepost op: 28 september 2011, 21:49:18 »
Afgelopen zaterdag in restaurant Vermeer in A'dam gegeten (1 ster). Ze hebben daar standaard een groentemenu met groentes uit de buurt van de stad. Dat menu is niet vega, maar dat kunnen ze uiteraard wel vega maken.

We kwamen niet al te laat binnen in een nog vrij leeg restaurant, dat na een half uurtje begon vol te stromen. Ook wel wat toeristen, maar wel normale toeristen, geen vervelende luidruchtige. We kregen geen aperitiefkaart maar moesten wel doorgeven wat we als aperitief wilden (dat vind ik zo vervelend! Nou tomatensap dan maar) en daarna kwam focciacia brood dat wat gek smaakte en een bord met 3 amuses (waarbij ik meteen de goede vega amuses kreeg, het voltallige bedienpersoneel wist dat ik vega was, heel prima): iets met peer en Lady bluekaas (ik blijf niet begrijpen waarom mensen Lady blue zo tof vinden, ik vind hem vooral zout), een lekkere geroosterde broccolistengel en een soort knolselderijdingetje met iets erop en een heel bijzonder glaasje met bovenin witte tomatengranita en onderin ajo blanco (een soort amandelgazpacho) met stukjes komkommer. Erg leuk.

Daarna de menukaart. Er werd niet precies verteld hoe mijn menu vega zou worden gemaakt, maar dat vond ik wel best. Mijn tafelgenoot nam het 'gewone' groentemenu. De opperober, een wat te jolige meneer, kwam uitleg geven, vertelde dat het resto graag en veel met groente werkte  en vroeg of ik echt vega was of dat ik eventueel iets niets vega's wilden eten ('omdat er ook vega's zijn die wél graag kreeft eten'), die vraag had voor mij niet gehoeven.

En we namen een half wijnarrangement. De wijnmeneer bleek de hele avond echt fantastisch. Hij wist heel veel over de wijngebieden zonder overdreven of zoiets te zijn. En hij serveerde echt fantastische wijnen, heel uitgesproken van smaak. Achteraf las ik dat deze meneer in 2007 sommelier van het jaar is geweest.

Daarna weer een amuse, een vrij grote die echt fantastisch was: een mousse met jerseykoe-kaas (hip!) en aardappel met er doorheen gefrituurde aardappelschillen. Belachelijk lekker.
Daarna een bord met groenten in diverse texturen: vooral veel knolgroenten die erg lekker waren, wat courgettebloem (de minicourgette er aan bleek muf!), barbarakruid, strooisel van gedroogde olijf en een groenige saus.
Toen een bord paddestoelen met eende-ei en een peterseliesaus. Ei en peterselie combineren veel beter dan ik had gedacht. Verder vond ik dit nogal een zwaar gerecht, maar dat vind ik vlug van paddestoel. En geen enkele met zand!
Toen een bord met diverse soorten bieten en tomaat. Heel lekker, behalve de gedroogde tomaat die echt te zoet was, maar dat was een flintertje dus dat stoorde niet.

Op dat moment kwam de ober vragen of we het hoofdgerecht aan de chef's table in de keuken wilden eten. Nou leuk. Dus namen we plaats midden in de keuken, kregen uitleg over wie wat deed en we mochten ook rondlopen en vragen stellen. De opperchef kwam een hand geven en het hoofdgerecht uitleggen. Ik had een erg mooi bord met onder andere idoot lekkere pompoenpuree in een kunstig rolletje en zoetige ingemaakte duindoornbesse, ook heel erg lekker. Alleen de gedroogde citroenschijf was wat gek, het drogen van groenten moeten ze hier nog wat tweaken want dat ging bij die tomaat ook al niet helemaal goed.

Toen weer terug naar de tafel in het restaurant. Er stond een kaaswagen klaar. We hadden allebei gedacht dat er kazen voor ons werden geselecteerd, dus moesten even omschakelen. Ik vond de kazen op de wagen niet héél origineel, wat wel leuk was dat er ook veel Nederlandse kazen op lagen. Ik nam een stukje langres (roodschimmelkaas), een erg lekker stukje geitenkaas, en een leuke Nederlandse gele kaas. We kregen lekkere broodsoorten erbij. De kaaskar bleef nog even staan voor als we nog meer zouden willen, maar we hadden expres maar drie stukjes genomen en niet vier of vijf omdat we al best vol zaten en er ook nog een dessert kwam.

Dat dessert werd vooraf gegaan door een dessertamuse van meloenijs met nog wat en daarna volgende een bladerdeeg vierkant met daarop allerlei moesjes van framboos en chocolade en andere zaken gespoten en erbij erg lekker vanilleijs. Dit was het enige gerecht waar ik een beetje van liet staan want ik zat nu best vol.

We namen geen koffie maar kregen wel friandises en toen een flinke rekening (het wijnarrangment was niet helemaal voor de helft van de prijs gerekend, maar iets meer, maar dat vonden we niet erg omdat we ook meer wijn hadden gehad dan de helft, en voor mijn menu werd 15 euro minder gerekend omdat ik vega had gegeten, wat ik sympathiek vond) en bij de rekening kregen we nog 2 chocolaadjes voor thuis mee.
We waren beide erg tevreden.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2011, 22:29:26 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #42 Gepost op: 29 september 2011, 00:37:12 »
Barbarakruid?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #43 Gepost op: 29 september 2011, 02:37:34 »
Klinkt alsof Vermeer in ieder geval moeite heeft gedaan (en er in is geslaagd) om jullie een bijzondere avond te bezorgen. Bijzondere gerechten, een paar missers - die misschien bij iemand anders juist wel een schot in de roos zouden zijn - en een kijkje in de keuken, wat ook niet vanzelfsprekend is. Leuk!

Barbarakruid ken ik ook niet, wasdat?

Ik had gisteravond in een poshy restaurant in Londen (in de buurt van Victoria Station, zonder ster, denk ik) ook courgettebloem,  gefrituurd en bedekt met 'fritters'. Gevuld met een soort kwark (in het Duits zou ik het Frischkäse noemen) dat niet wist of het nu zoet of hartig moest zijn. Was blijkbaar wel hip - het ziet er tenslotte leuk uit.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #44 Gepost op: 29 september 2011, 10:09:33 »
Barbarakruid lijkt op waterkerst, maar wat pittiger. Ik had het laatst zelf ook op de boerenmarkt gekocht, is lekker!
,,,,فلافل

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #45 Gepost op: 30 september 2011, 14:52:08 »
Klinkt goed en leuk Selly!! en ach een paar dingetjes die niet helemaal je ding zijn, verpesten gelukkig niet het hele gerecht ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #46 Gepost op: 01 oktober 2011, 10:11:03 »
Klinkt goed en leuk Selly!! en ach een paar dingetjes die niet helemaal je ding zijn, verpesten gelukkig niet het hele gerecht ;)

Nee natuurlijk niet  :). Het was meer een soort opschrijven van plussen en minnen, je kunt ook alleen de plussen noemen, maar dat is ook zo eentonig. En als je zovéél gerechtjes krijgt zul je sommige dingen fantastisch vinden en andere ietsje minder. Dat schrijf ik gewoon op, maar ik was zeer tevreden.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #47 Gepost op: 15 oktober 2011, 17:29:55 »
Ik ben zo iemand die dol is op Lady Blue (of ben ik in de war met een andere, een beetje roquefort-achtige Nederlandse blauwe kaas?). Ik vind dat zoutige van geit of schaap (legde de aardige kaasmevrouw me laatst uit) echt geweldig lekker. Het is ook niet alleen maar zout, maar een beetje 'korrelig zout'. Nou ja, ik hou daar dus van...
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #48 Gepost op: 15 oktober 2011, 17:40:10 »
Ik ben zo iemand die dol is op Lady Blue (of ben ik in de war met een andere, een beetje roquefort-achtige Nederlandse blauwe kaas?). Ik vind dat zoutige van geit of schaap (legde de aardige kaasmevrouw me laatst uit) echt geweldig lekker. Het is ook niet alleen maar zout, maar een beetje 'korrelig zout'. Nou ja, ik hou daar dus van...

Ja, jij schreef eerder dat je dat lekker vond, en met jou velen anderen die goed kunnen proeven en waar ik het vaak hardgrondig mee eens ben op smaakgebied. Ik proef kennelijk iets niet dat er is, of ik hou niet van dat hele zoutige in combinatie met blauwe kaas. Ik hou ook meer van romigheid bij blauwe kaas dan van korrelig.
Even verder off topic: ik proefde Colston Bassett Stilton en die is echt erg lekker. In A'dam te koop bij Caulils.
Shit nou heb ik zin in kaas.
,,,,فلافل

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #49 Gepost op: 18 maart 2012, 14:16:16 »
Is het nodig erg lang vantevoren te reserveren bij Merlet? Ik ga hier binnenkort naartoe, is het plan.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #50 Gepost op: 18 maart 2012, 18:43:34 »
Niet maanden van te voren zoals bij Jonnie Boer, en het is bovendien crisis, maar zodra je een datum hebt (zeker als het een vrijdag of zaterdag is) zou ik toch maar reserveren.
Ik hoorde laatst weer van iemand die er vega had gegeten dat het weer wel erg lekker was (eerder waren mensen weer wat minder enthousiast).
Ze zouden trouwens ook wel vegan moeten kunnen maken als je van te voren even uitleg geeft.

En veel plezier laat je weten hoe het was en wat je kreeg?
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2012, 18:47:42 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #51 Gepost op: 21 maart 2012, 00:06:25 »
Niet maanden van te voren zoals bij Jonnie Boer, en het is bovendien crisis, maar zodra je een datum hebt (zeker als het een vrijdag of zaterdag is) zou ik toch maar reserveren.
Ik hoorde laatst weer van iemand die er vega had gegeten dat het weer wel erg lekker was (eerder waren mensen weer wat minder enthousiast).
Ze zouden trouwens ook wel vegan moeten kunnen maken als je van te voren even uitleg geeft.

En veel plezier laat je weten hoe het was en wat je kreeg?

Thanx! We hebben al wel een weekend maar nog niet een datum, maar zodra we die hebben zal ik wel even reserveren.
Ik zal proberen niet te vergeten hier een verslagje te posten! :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Pixie

• **
  • 19
« Reactie #52 Gepost op: 31 mei 2012, 15:17:05 »
De enige keer dat ik in een sterrenrestaurant gegeten heb, was 2 jaar geleden in La Joia * in Milaan. Het restaurant van chef Pietro Leeman was zeker de moeite, we zijn het gaan uitproberen omdat hij het enige vegetarische sterrenrestaurant in Europa heeft.

We hebben er het menu met aangepaste wijnen geproefd. Dat was heel verrassend en gevariëerd. Alle gebruikte producten waren biologisch en van de beste kwaliteit, wat een grote plus is. Het is niet meteen een keuken die je thuis ook eens uitprobeert, daar hij nogal veel met moleculair koken-achtige dingen bezig is, maar voor mij waren de smaken echt ongezien. Wat mij altijd zal bijblijven, was de smaak van de carpaccio van gerookte watermeloen en de 'verrassingen onder een kleurrijk dekentje': blokjes kaas, bosvruchten, noten verstopt onder een heel speciaal schuimpje. Omdat we niet zo van desserts houden, mochten we ipv het dessert kiezen uit de kazen met enkele chutneys die ook subliem waren.

Wat ook leuk was, is dat de chef zelf onze tafel even bezocht en dat hij een heel nederige, lieve, aangename man bleek te zijn. Wij gaan zeker nog terug!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #53 Gepost op: 31 mei 2012, 20:46:48 »
Wat leuk dat je daar geweest bent! Ik ben er een paar keer in de buurt geweest, maar het is steeds dicht.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #54 Gepost op: 01 juni 2012, 08:54:57 »
Ik vind het ook superleuk om eens het verhaal te lezen van iemand die er geweest is! Wil er graag een keertje heen, maar ja.
,,,,فلافل

Offline Pixie

• **
  • 19
« Reactie #55 Gepost op: 01 juni 2012, 10:26:58 »
Gewoon doen! Oké, het diner zelf is een prijzige bedoening, maar onze trip naar Milaan was dan ook echt gepland om La Joia te bezoeken. Zo hebben wij de rest van de kosten tot een minimum gedrukt:

- we vlogen met een lowcostmaatschappij (Ryan Air) naar een luchthaven op ongeveer een uurtje van Milaan. We namen geen bagage mee, enkel handbagage. Met een beetje zoeken en flexibiliteit qua periode, vind je wel een ticket dat slechts rond de €30 kost. Check wel eerst bij La Joia of je kan reserveren die periode, m.a.w. of ze open zijn.

- we sliepen in een B&B in een van de kleine dorpjes die langs de treinverbinding tussen Milaan en de luchthaven lag. In Milaan betaal je makkelijk €130 voor een zeer simpele B&B, wij betaalden slechts €50 of €60 voor iets deftigs. We zijn dan telkens met de trein (45 min enkel, kost enkele euro's) op en af naar Milaan gereden. Enige nadeel is dat we 's middags bij La Joia gingen eten ipv 's avonds, omdat we anders geen trein terug hadden.

- Je hoort vaak dat Milaan een dure stad is, maar tegenwoordig vallen de prijzen erg goed mee (ik was er vorige week nog). 20 jaar geleden betaalde je er makkelijk het dubbele voor een cola'tje dan hier, maar ondertussen zijn NL en BE bijgebeend qua prijzen. Als je wijn drinkt, ben je zelfs veel goedkoper af dan bij ons. Leuk om weten: in Milaan kan je vanaf +-17u 'aperitivo' doen. Een heleboel kleine barretjes proberen mensen te lokken met een buffet. Je moet gewoon een cocktail (prijs +- €6) kopen en je mag de hele avond van hun buffet eten. Daarop heel wat veggie opties en als je een beetje uitkijkt, vind je echt lekkere bars waar je goed gegeten hebt voor die €6. Leukste buurt om aan 'aperitivo' te doen, is aan het kanaal (Porta Ticinese).

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #56 Gepost op: 19 juni 2012, 00:31:47 »
http://travelbird.nl/2656/diner-kaatje-bij-de-sluis/

Gastronomisch genieten van een culinair 6-gangendiner bij een Michelin-restaurant, nu voor slechts €44,50 p.p. (ipv €89,00). Alleen vandaag te koop, geldig tot 31 januari 2013.

Offline Pixie

• **
  • 19
« Reactie #57 Gepost op: 19 juni 2012, 10:32:27 »
Passen ze het menu aan voor vegetariërs?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #58 Gepost op: 19 juni 2012, 12:31:40 »
Passen ze het menu aan voor vegetariërs?

Er staat bij: met eventuele dieetwensen wordt rekening gehouden, graag aangeven bij reserveren.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #59 Gepost op: 26 maart 2013, 15:30:03 »
Binnen een kleine 2 maanden ben ik uitgenodigd om in 1 van de bekendste Belgische restaurants te eten, de comme chez soit te Brussel. Ben eens benieuwd. :D