We hadden toch een onderwerp over sterrenrestaurants? Waarom is dat weg? Te weinig animo? Er zal wel niet vaak in sterrenrestaurants gegeten worden door de gemiddelde mens hier natuurlijk. De Belgen misschien wel eens met ouders of werk wellicht?
Mag ik toch een nieuw onderwerp erover openen?
Donderdagavond heb ik bij restaurant Merlet in Schoorl gegeten (1 ster). Ik had er vijf jaar geleden al eens gegeten.
Merlet bestaat uit een grand cafe, een klein hotel en dus het restaurant met de ster. De inrichting is wat truttig, maar gelukkig was het erg mooi weer, en alle restaurantbezoekers werden buiten in de tuin neergezet, waar je een geweldig uitzicht hebt over een groot weiland. Naarmate de avond vorderde werd het wel steeds donkerder in de tuin, het lijkt me verstandig als ze wat meer licht ophangen. De bediening herinnerde ik me hier als erg netjes, maar tegenwoordig zijn ze iets losser, wat wel prettig is. De ober die ons het vaakst bediende was volgens mij een leerling-ober en hij was een beetje zenuwachtig, maar dat hinderde niet. We waren natuurlijk het jongsten aanwezigen, voor de rest zijn het vooral vijftigers en ouder die dit soorten zaken bezoekt.
Ik had bij de reservering doorgegeven dat ik vegetarier ben, maar Merlet heeft een standaard viergangen vegetarisch menu op de kaart staan, dat je ook uit kunt breiden tot een 5 gangen menu, en als je het vraagt zal je denk ik ook wel maar 3 gangen kunnen krijgen. Er staat niets vegetarisch op de a la carte kaart, maar als je naar zo'n restaurant gaat neem je toch wel een menu, en ik vind het al heel wat dat ze standaard een vegetarisch menu hebben. Maar als je uit veel gerechten wilt kiezen, moet je hier niet komen. Het vegetarische 4 gangen menu kost 39 euro (het niet vegetarische 4 gangen menu kost 45 euro). Al voordat ik iets had geproefd, was ik tevreden gestemd over die prijs.
Je krijgt nog voordat je een menukaart krijgt wat broodjes op tafel, die steeds worden aangevuld.
De amuse was een mini kopje knolselderijsoep (ik moest direct aan Bart denken, en had bijna gevraagd waar de
vanille was), geserveerd met iets van tomaat en een reepje filodeeg met kruiden erin gebakken. Ik moet zeggen dat ik knolselderie niet zo goed vind passen bij hoogzomer, ik had een dagmenu, dus de kok had er toch op kunnen inspelen dat het 26 graden zou worden en er misschien beter aan gedaan iets als een vichyssoise te serveren.
Het voorgerecht was iets met twee gepocheerde kwarteleitjes, een aspergepunt en dingen die ik helaas vergeten ben. Een klein en fijn hapje, zonder heel uitgesproken smaken. Kwarteleitjes hoor je natuurlijk eigenlijk niet te serveren: die komen uit een legbatterij, hoewel Merlet misschien wel een deugdelijke kwartelei-leverancier heeft.
Daarna een geconcentreerd tomatensoepje, met basilicumschuim, tomaattartaar en een plakje biet. Dit gerecht was lekker, hoewel ik niet zo uit was over de smaak van de tomatensoep, daar miste iets aan. In veel tenten krijg je tegenwoordig allerlei soorten schuim van iets. Met die soep was dat wel een lekkere combinatie hoor. Waterkersschuim was nog beter geweest bedenk ik me nu.
Het hoofdgerecht bestond volgens de kaart uit o.a. een aspergeragout maar ik heb geen asperge gezien. Wel mooie aardappelwafels, een groentemengseltje met ook weer veel tomaat (er zat heel veel tomaat in het menu), en van die mooie kleine minibietjes, die helaas minder zuur waren dan aangekondigd, maar ik ben dan ook wel erg dol op zure groenten.
Het dessert bestond uit een bol lekkere citroenijs, een heel merkwaardige minipul witbiergelei, heel interessant, en een kersensoes waarvan de kersen eigenlijk niet zo lekker waren met Schoorlse hangop die weer wel lekker was.
We hadden er dus niet voor gekozen om kaas te nemen. Als je dat wel doet is dat wel een hele ervaring: er wordt dan een kaaswagen met 25 soorten kaas naar je tafel gereden waar je uit mag kiezen.
We hebben wel erg mooi gezeten daar buiten, maar ons eten duurde wel redelijk lang steeds voordat het er was vond ik. Erg leuk vond ik dat de menus van mij en mijn tafelgenoot die het niet-vegetarische 4 gangen menu had enigszins overeenstemden: sommige elementen waren het zelfde, de vorm was ongeveer het zelfde (dus niet dat als je beide een viergangen menu hebt de 1 in een gang sla heeft en de ander in de zelfde gang soep, daar hou ik niet zo van).
Ik was misschien niet dolenthousiast over elk onderdeel, maar over het geheel heb ik toch wel lekker gegeten. Het vegetarische menu had helaas niet zoveel echt uitgesproken smaken en de gangen leken een klein beetje op elkaar, bijvoorbeeld met de tomaat die steeds terugkwam. Ik kon ook niet zo goed onthouden wat ik nu heb gegeten, terwijl ik dat normaal met gemak kan. Ik had het idee dat toen ik er vijf jaar geleden was het iets beter was, maar misschien was ik toen gewoon een minder grote zeur, dat kan natuurlijk ook.
En in A'dam waar ik gewend ben uit eten te gaan betaal je regelmatig in mindere tenten meer dan 39 euro voor 4 gangen + een grote amuse. Bovendien vind ik het erg leuk dat ze standaard een vegetarisch menu hebben, iets wat in zaken met een ster helaas helemaal niet standaard is.