Vegatopia Forum

Eten in sterrenrestaurants

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Re:Eten in sterrenrestaurants
« Reactie #20 Gepost op: 06 juni 2010, 12:23:20 »
Goed dat je erover begint, ik heb een paar maanden geleden bij het Schulten Hues gegeten en nog steeds niet verteld hoe ik het vond. Bij deze dus, ik was er in het laatste weekeinde van maart, vandaar dat ik geen enkele aardbei of ander zomers ding at.

Ik vond het een mooi restaurant, met tafels die prettig ver uit elkaar staan (maar de akoestiek is ook niet geweldig). Ik had van tevoren gemeld vegetarisch te willen eten. De menukaarten (het à la carte menu, de menusuggesties en de wijnkaart) zaten in een mooi doosje. Jammer dat het vegetarische menu daar dan ook niet bij zit, er was dus niets te kiezen. Er werd alleen gevraagd hoeveel gangen ik wilde hebben. L had à la carte drie gangen gekozen, dus ik kreeg er ook drie.

Maar eerst een hele serie amuses.
Eerst: kroepoek van zuurkool en wortel, macarons van bospaddestoel en wortel (die met bospaddestoel was geweldig) en een superlekkere madeleine met zacht-zoete ui.
Daarna: een miniglaasje met tomatenbouillon en erbovenop hele zachte, zalvige aardappelpuree. De tomatenbouillon smaakt niet naar tomaat en is raar korrelig gegeleerd, maar de puree is heerlijk. En een kommetje met onderin een kloddertje paddestoelenpuree met erop bietjespuree en mierikswortelijs. Dat je niet merkt dat het ijs is, is helemaal niet erg, want het is ook lekker met mierikswortelcrème.
Daarna nog een zwartgevervede eierschaal (wassen ze die uit of verven ze een ei voor elke bezoeker? dingen die je je gaat afvragen) met erin stukjes tomaat, bieslook en hete bliksem, die weer zo zalvig is. Geweldig lekker.

Als voorgerecht had ik twee gerechten, die weinig met elkaar te maken leken te hebben, maar wel tegelijk geserveerd werden.
- Een zacht gekookt ('gegaard') ei met een heel romig knoflookschuim em gepofte graankorrels. Ontzettend zacht en lekker.
- Tartaat van gemarineerde tomaat met hele lekkere kerstomaatjes (ingespoten met frambozenvinaigrette?) en komkommerijs/-mousse. Ook heerlijk.

Als hoofdgerecht had ik een bord vol bietjesdingetjes: Rolletjes bietjesgelei, torentjes van biet- en appelplakjes, (in balsamico?) gestoofde bietstukjes. Met hele zoute pastinaakpuree en wortelschuim. Ontzettend lekker, maar qua hoeveelheid een klein voorgerecht.

Daarom nam ik kaas toe. Zes kleine stukjes: hele zachte, bittere brie, Texelse schapenkaas, roodschimmelkaas met een aslaagje, kaas van het huis (dat was echt idioot, want die was met biermosterd en spek, wat deed dat op mijn kaasplankje?), geitenkaas en een ontzettend lekkere shropshire blue. Erbij superlekkere appelstroop en veel te dunne plakjes matig rozijnen-vijgenbrood.

L had als toetje een 'ensemble van drie soorten chocola', of zoiets, en L vroeg of dat ook zonder witte chocola kon. Natuurlijk kon dat. De toetjes werden geserveerd door de kok, en die zei doodleuk dat het een incompleet gerecht was, op een toon alsof L echt stom was dat hij dat besteld had. Hij had gelijk, het toetje was niet geweldig en een beetje onsamenhangend. Maar waarom zei die ober dan niet dat dat niet zo'n goed idee was?

De bediening was op zich aardig, maar onze ober zag eruit als een slechte makelaar en ik werd op den duur een beetje moe van zijn uitleggerige toontje over mijn eten, vooral omdat dat niet nodig was geweest als iemand bedacht had dat vega's het ook leuk vinden om voor ze gaan eten op een menukaart te zien wat er op hun bord komt.

Al met al heb ik heerlijk gegeten, maar er klopte niets van de hoeveelheden, ik kreeg het idee dat er een vegetarisch vier- of vijfgangendiner was voorbereid (ik denk vier, en als ik vijf gangen besteld had, waren die twee voorgerechten uit elkaar getrokken) en door maar drie gangen te willen hebben, was mijn eten gewoon te weinig.
Je moet ook geen grote voorkeur hebben voor op je eten kauwen hier.

Maar ik heb dus wel heerlijk gegeten en genoten, het merendeel van de tijd zat ik smakkend te smikkelen van allemaal leuke, spannende hapjes. Echt heel tof ook dat ze daar weten hoezeer ik van bietjes hou!
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 06 juni 2010, 12:47:53 »
... Echt heel tof ook dat ze daar weten hoezeer ik van bietjes hou!

Misschien lezen ze vegatopia als er een vego reserveerd ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #22 Gepost op: 06 juni 2010, 12:56:19 »
Het lijkt me niet meer dan een normale voorbereiding ;)
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #23 Gepost op: 06 juni 2010, 13:30:05 »
Ik heb van tevoren al aangegeven geen witte chocolade te willen ;)!

Ik blijf het een enorm minpunt vinden dat ze geen vegetarische kaart hebben (online). Verdienen wij niet een beetje voorpret? En stel je voor dat je bietjes haat, dan ben je mooi de pineut als je niets anders kan krijgen.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #24 Gepost op: 07 juni 2010, 10:50:01 »
Heb overigens weer gereserveerd voor Le Marron via Dining with the Stars. Missschien cancel ik het nog wel als het niet uitkomt, maar ik denk wel dat ik ga.

Heb het gecancelled, beetje tijdgebrek. Spaar ik het geld liever voor over een paar weken.

Offline karl

• 6.375
  • Geslacht: Man
« Reactie #25 Gepost op: 07 juni 2010, 10:56:52 »
Ik heb van tevoren al aangegeven geen witte chocolade te willen ;)!

Ik blijf het een enorm minpunt vinden dat ze geen vegetarische kaart hebben (online). Verdienen wij niet een beetje voorpret? En stel je voor dat je bietjes haat, dan ben je mooi de pineut als je niets anders kan krijgen.

Ik lees telkens van topkoks, in elk geval in België, dat er gewoon weinig dagelijkse vraag is naar vegetarische gerechten, maar dat zij als het van tevoren aangekondigd wordt hun uiterste best doen. Ik vrees dat, zolang vegetariërs nog een minderheid vormen, we onze komst moeten aankondigen in vele gevallen en genoegen moeten nemen met wat ze verzonnen hebben. Wat meestal wel van hoog niveau is in sterrenzaken. Je zou dan wel, zoals met de verrassingsmenu van Kop van 't Land het geval was, kunnen op voorhand melden wat je niet lust.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #26 Gepost op: 08 juni 2010, 22:17:20 »
Vanmiddag was het dan zover, om 2 uur werden mijn moeder en ik bij 't Schulten Hues verwacht voor een 4-gangen lunch!

Het was rustig, maar 2 andere tafels werden bezet door een groep van 4 en een groep van 5. Fijn, ik houd niet van drukte en na een uur hadden we de zaal zelfs voor ons alleen. Ook nu geen aparte vegetarische kaart, wel de kaart voor de niet-vegetariers.
Onze vrouwelijke ober vroeg netjes naar de mate van vegetarisch zijn, ze was goed op de hoogte. Ze kregen dan ook geregeld vegetarische eters, vertelde ze.

Er werd begonnen met amuses: net als Maartje kregen wij kroepoek van zuurkool(?) en wortel, macarons van bospaddestoel en nog iets (vast ook wortel) en een madeleine met ui. Wel aardig. Die madeleine vond ik erg lekker, mijn moeder ging voor een macaron met pompoen. De amuse van kreeftjes en inktvis bleef vreemd genoeg op de tafel staan.

Daarna volgde een klein kopje met cremes van pompoen en kardamom met erbij stukjes watermeloen. Heerlijke combinatie. Het werd geserveerd met een onhandig lepeltje met kleine tandjes eraan, wat verhinderde dat je het hele kopje leeg kon maken.

Het voorgerecht bestond uit quinoa met gestoofde kerstomaatjes, kunstige groendecoratie en een viooltje. De quinoa lag in een zoete dressing. Dit werd geserveerd met een warm bolletje brood, roomboter stond al op tafel.

Toen voorgerecht nummer 2 (of hoofdgerecht nr.1? Het waren allemaal kleine gerechtjes). Dat bestond uit stompjes asperge en aardappel gearrangeerd in een bloemvorm in limoencreme, weer met de nodige bloemetjes en groenvoorziening waaronder mini-snijbiet.

Op naar het hoofdgerecht en dat was hetzelfde bietjes-ensemble dat Maartje voorgeschoteld kreeg: rolletjes bietjesgelei, torentjes van biet- en appelplakjes, (in balsamico?) gestoofde bietstukjes en stukjes aardappel met aardappelpuree. Vooral de opgerolde bietengelei-stukjes vielen bij ons in de smaak. Erbij weer een bolletje brood of was dat bij de asperges?

Het dessert bestond uit vanilleroomijs (in totaal wel 2 eetlepels), zachtsmakende, gemarineerde aardbeitjes, aardbeischuim, nog iets heerlijks van schuim en een opgerold reepje dragongelei. Daarbij een warme, zoete gember-honingsouffle in een kopje en, opgediend in een groot bolglas, een koude cocktail van aardbei, iets van sap/drank, munt en heel veel ijsklontjes.

Twee uur en 95 euro (dat is met wijn en mineraalwater) verder het eindoordeel:
Lekker, maar niet wat ik ervan verwacht had. Misschien had ik op teveel gehoopt, op een enorme smaakbeleving, op een aardbevinkje?

Alles was lekker en bijzonder, prachtig opgediend, niets mis mee. De smaken vond ik wel wat vlak, ik had graag wat meer afwisseling gezien, wat meer pit en dat was alleen bij het dessert het geval. Verder blijft de smaak ook niet hangen.

De porties zijn ook erg klein. Omdat je veel kleine gerechtjes krijgt, is dat niet heel erg, maar je kunt nooit eens even lekker doorlepelen (een mes kon uberhaupt wel achterwege blijven), want dan is je schuimpje al lang en breed op. De 2 bolletjes brood met roomboter waren het meest vullend.
De amuse-macarons leken een dag in de openlucht te hebben gelegen, maar misschien dat ze gewoon die textuur en mondbeleving hebben?

Voorlopig zal ik er niet nog een keer gaan eten, maar ik vond het erg leuk om eens mee te maken. Misschien is de kok ook niet het probleem, maar is dit eten gewoon niet mijn smaak?

Offline myrsky

• 137
« Reactie #27 Gepost op: 13 juni 2010, 11:33:02 »
Nog eens in Merlet te Schoorl geweest. Was weer fantastisch! :) Woorden allen worden het eten nit gerecht ... maar het was:

(Starter was een brood(je), dat ook veel beter was als de meeste brood(je)(s), die ik hier in NL so had ...)

Dann de 'Amuse geule' was een Gazpacho-Shot, heel smaakrijk, n mini-quiche en gelei van tomaat ... leuke kleine porties en sooo veel smaak erin, ik wonder steeds nog waar zij inkopen ...

Daarna 'Mozaïek van tomaat en gepofte paprika, salsa van aubergine en een vinaigrette van jonge prei en sojakaviaar', nu, dat kan ik ook nit beter uitleggen, maar weer: Heel veel gesmak erin!

Dan, leuk gedan: '“Uitsmijter” van geroosterde brioche, witte asperges en crème van gerookte eidooier met peterselie en krokante kaas uit Noord-Holland'

- zulde uitzien als een uitsmijter, met de brioche als toast, de asperges waar een gelei-achtiges rondje (als ei-wit), en de gerookte eidooier on top als eidooier (ook beetje steviger als alleen ein normale dooier), en de rook-smaak was licht maar wel fantastisch!)

Hoofgerecht was Gebakken courgettebloemen met voorjaarsgroente, cannelloni van biet, basilicum, groene olijven en appel
 - net als laatste keer en beetje #simpler hoofgerecht met de focus on de goede ingredienten - de aardappelen waren 'opperdoeser' - heel heel lekker!

Dessert van de dag was Basilikum-ijs met Aardbien en nog drie kleine taartjes7mouesses erbij. Uitstekendes ijs een natuurlijk en goie combinatie de aardbeien en de basilikum.

Erbij nog 2  verschillende wijnen (moest nog rijden), de ook super waren. De starters cocktail ook, en als de desser te lang duurte kwam er nog een glas wijn cadeau. Leuk, Jammer alleen dat er en politie-alcohol-conrole op de weg naar huis was. Maar het kwm goed ... :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #28 Gepost op: 04 augustus 2010, 20:24:40 »
Van 23 tot en met 29 augustus bieden 1250 toprestaurants in Nederland de mogelijkheid om een 3-gangen diner te genieten voor slechts €25,- en lunch voor €20,-.

http://www.restaurantweek.nl/diningcity

Reserveren met wachtwoord: DiningCity2010

Kiwi

« Reactie #29 Gepost op: 04 augustus 2010, 20:32:03 »
O ja, ik kreeg dat mailtje ook gisteren. Alleen waren de echte sterrenrestaurants al volgeboekt tegen de tijd dat ik eens tijd had om dat mailtje te lezen.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #30 Gepost op: 01 november 2010, 18:32:54 »
Ik wil voor een feestelijk iets in 2011 wel eens in een sterrenrestaurant eten, maar als ik naar die menu's kijk, dan wil ik er eigenlijk helemaal niet eten, ook niet als ze iets vegetarisch maken. Ganzenlever, zacht gegaarde octopus, jonge grijspootpatrijs...  :scaredblue:

Ik weet echt wel dat in andere restaurant er net zo goed dode beesten op het bord van de buren liggen, maar dat is toch minder confronterend op een bepaalde manier. Ik ga al niet naar grills en steakhouses omdat ik het helemaal niet prettig vind om tussen mensen te zitten die rode druipende biefstukken eten of aan spareribs zitten te knagen, ik ga het ook echt niet fijn vinden om naast iemand te zitten die lekker op een jong grijspootpatrijsje zit te kluiven.

Wel of niet boeken in een sterrenrestaurant? Zijn er, naast Merlet, nog meer sterrenrestaurants die iets meer met groente doen of een vegetarisch menu hebben?
« Laatst bewerkt op: 01 november 2010, 18:35:22 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #31 Gepost op: 01 november 2010, 20:13:39 »
Ik wil voor een feestelijk iets in 2011 wel eens in een sterrenrestaurant eten, maar als ik naar die menu's kijk, dan wil ik er eigenlijk helemaal niet eten, ook niet als ze iets vegetarisch maken. Ganzenlever, zacht gegaarde octopus, jonge grijspootpatrijs...  :scaredblue:

Ik weet echt wel dat in andere restaurant er net zo goed dode beesten op het bord van de buren liggen, maar dat is toch minder confronterend op een bepaalde manier. Ik ga al niet naar grills en steakhouses omdat ik het helemaal niet prettig vind om tussen mensen te zitten die rode druipende biefstukken eten of aan spareribs zitten te knagen, ik ga het ook echt niet fijn vinden om naast iemand te zitten die lekker op een jong grijspootpatrijsje zit te kluiven.

Wel of niet boeken in een sterrenrestaurant? Zijn er, naast Merlet, nog meer sterrenrestaurants die iets meer met groente doen of een vegetarisch menu hebben?

Yamazato heeft een vegamenu, Vermeer heeft standaard een groentemenu (dat je vega kunt laten maken), De Librije én Librijes zusje hebben standaard een vegamenu, het Nonnetje heeft ook standaard vega op de kaart. Al deze restaurants hebben wel ook treurige ingredienten op de menukaart.
,,,,فلافل

Offline myrsky

• 137
« Reactie #32 Gepost op: 02 november 2010, 12:25:30 »

Ivy in Rotterdam heeft ook explicit vegetarische Menus(tot 11 gangen ! :) ): http://www.restaurantivy.nl/nl/menu/4

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #33 Gepost op: 23 november 2010, 14:15:47 »
In de Volkskrant van vandaag een uitgebreid artikel over vegetarisch eten in sterrenrestaurants. De beste blijkt Librije van Jonnie Boer. Hier het juryrapport.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #34 Gepost op: 23 november 2010, 15:29:06 »
Dank u poek! scheelt me weer mam te vragen de krant te bewaren.
Leuk stuk!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline myrsky

• 137
« Reactie #35 Gepost op: 15 december 2010, 19:03:51 »
Weer bij Merlet, Schoorl geweest, omdat er een nieuwe Menu is. Helemaal weer TOP! En nu ook mogelijk, een 'Drivers arrangement' bij de wijnen te krijgen, halve glazen dus (of, halfvolle ? ;) ), zo moest ik niet op de altijd fantastisch gekozene wijnen, ehm, 'niet drinken'.

Helaas de Namen van de gerechten niet in de Zin, en goed uitleggen kan ik het ook niet, maar het was echt weer top! :)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #36 Gepost op: 20 maart 2011, 10:27:53 »
Recentelijk gegeten in restaurant Mijn Keuken te Wouw (Brabant).
We waren met een grote groep, dus dat is altijd spannend of dat dan helemaal goed gaat met vega-eten, maar dat ging helemaal uitstekend. Mag natuurlijk ook wel in zaakm et ster. Bediening wist meteen dat ik de vega was, kreeg altijd het goede bord, ze wisten precies wat er op mijn bord lag en ik kreeg ook niet totaal andere dingen dan de rest.

Eerst wat hapjes zoals lekkere olijven en diverse hartige koekjes tijdens een drankje.
Toen aan tafel een erg grote amuse: gefrituurde peterseliewortel in een deegjasje met mayonaise en een truffelsoepje. Lekker.
toen salade met 13 groenten waaronder biet, peer in het zuur en bloemkool. Zag er heel mooi uit en was ook lekker.
Daarna jonge preitjes met een vichysoisse saus en aardappel dragon quenelles en nog meer.
Een spoom die veel te machtig en veel was maar wel lekker met wodkalime smaak.
Een kleine goed gelukte risotto met weer diverse groenten in diverse bereidingen erbij.
Als laatste een dessert van bloedsinaasappelijs en schuin en hazelnootbrownie.
En nog heel veel mooie koekjes.

Weet niet wat de prijs was, want er werd voor me betaald, maar erg lekker, niet erg kazig (volgens mij heb ik niks met kaas gekregen) maar wel heel afwisselend met zoveel soorten groenten, en goede bediening. Fijne wijn ook.
,,,,فلافل

Offline karl

• 6.375
« Reactie #37 Gepost op: 11 mei 2011, 08:52:28 »
In het spraakmakende nieuwe MAS (Museum aan de Stroom) te Antwerpen opent topchef Vicky Geunes, van het vroegere tweesterrenrestaurant 't Zilte te Mol, een zaak waar topgastronomie en biologische producten samengaan. Uit een interview in De Standaard: "Biologische producten worden de maatstaf. Vegetarisch koken op gastronomisch niveau, waarom zou dat moeilijk zijn? We gebruiken onder andere quinoa, plattekaas en interessante radijsvariëteiten."
Een "Groene tendens menu", 100 % vegetarisch, kost er 105 euro voor vijf gangen en 125 euro voor zeven gangen, met aangepaste wijnen respectievelijk 160 en 195 euro.
Ik beschouw dit als zeer belangwekkend. Als topchefs (zoals nu ook Peter Goossens in Hof van Cleve) hiervoor oog krijgen en mee rekening houden, sijpelt dat op middellange termijn door naar alle lagere regionen. Zoals het ooit met de espuma van El Bulli gebeurde,
alleen is dit nog veel ingrijpender omdat het aansluit bij een maatschappelijke tendens naar minder vlees, meer biologisch en meer groenten. Stilaan zullen vele andere restaurants met vegetarische gastronomie uitpakken om aan een vraag te voldoen en die mee te creëren.
(Overigens zou het restaurant al voor maanden volgeboekt zijn.)
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2011, 13:51:33 door karl »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #38 Gepost op: 11 mei 2011, 14:04:51 »
Cool! Ik heb een hekel aan espuma, maar het espuma-effect voor vega-eten daar ben ik zeer voor.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #39 Gepost op: 11 mei 2011, 18:30:46 »
Eric van Veluwen is een nieuwe brasserie hier in de buurt begonnen. Ga ik binnenkort een keertje eten. De kaart ziet er niet superbijzonder uit: http://www.keukenvanhackfort.nl/