Die koeien krijgen neem ik aan ook voer gemaakt van granen (of een ander landbouwproduct), waarvoor dus eerder al muizen zijn gesneuveld.
Die koeien krijgen natuurlijk geen graan,die lopen gewoon met zn tween op dat grasveld waar anders het graan zou groeien,alleen koeien die krachtvoer krijgen krijgen granen.In de winter geef je ze hooi.
Een ha gras brengt ongeveer 12000 kg drogestof op en daar kun je 2 koeien het hele jaar van voeren.
Geef je ze er nog graan oid bij vervang je ruwvoerdrogestof (gras) door krachtvoer,dat kun je doen tot maximaal 14 kilo drogestof krachtvoer per dag.Meer kan niet dan kan de koe niet meer hekauwen en gaat ze dood.
Daardoor vreet die koe wel 7 kilo ruwvoer drogestof minder en kun je dus meer kgs drogestof kwijt in die koe zodat ze sneller groeit of meer melk geeft.
Je kunt dan ook meer koeien laten lopen op die ha omdat je ruwvoer bespaard.Omdat grond duur is en graan goedkoop kun je dus voordeliger graan inzetten dan grond bijkopen.
Grond heb ik teveel,omdat ik dus niet meer graan mag verbouwen.
In mijn geval levert de grond dus nagenoeg evenveel calorien op,met vee of met graan.
Daarom wil ik graag weten waarom die 2 koeienlevens meer waard zijn dan die 10 muizelevens.