Vegatopia Forum

Ik hou zo van vlees en vis...

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

ineke

Ik hou zo van vlees en vis...
« Gepost op: 17 augustus 2005, 18:27:28 »
maar wil vegetarisch eten.....(doe dit pas een paar weken). hebben jullie tips voor het afkick proces?? Ik lees hier veel over mensen die er van walgen...ik probeer dit ook te doen...maar dan zie ik een lekkere braadworst ofzo en dan jammie krijg ik er zo'n zin in. Ik ben ook een altijd een echte vlees en vis eter geweest....als ik iemand vraag 'wat eten we?' bedoel ik het vlees...

Wat voor dingen eet ik misschien nog meer waar ik aan moet gaan twijfelen....jullie hebben het hier over e-nummers...zijn die allemaal ook van dieren gemaakt die daarvoor moesten sterven?

in mijn omgeving (fam + beste vriendin) vind iedereen vegetariers lachwekkend en irritant....lekker is dat. Kan er soms wel om lachen, maar ze raken al geirriteerd als ik het er even over heb...niemand denkt dat ik het vol kan houden (omdat ik zo'n vleeseter ben) maar ik meen het echt serieus, en eigenlijk hoe langer ik geen vlees eet hoe serieuzer het wordt bij mij.

groetjes ineke.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2005, 11:06:43 door Sander »

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2005, 18:34:09 »
Wat is precies je motivatie om vegetarisch te gaan eten?
Weegt die dan niet op tegen de verleiding om vlees te kopen?
Stiekem toch een banaan!

Kiwi

Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2005, 18:39:01 »
Het is niet helemaal met elkaar te vergelijken, maar er is al een draad over kwelling en principes.

ineke

Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2005, 18:39:46 »
nou ik stond in een dierentuin en ik dacht, wat gedragen we ons toch walgelijk tegenover dieren...

ja dit weegt er tegenop...anders at nu wel vlees of vis.....maar ik heb er gewoon moeite mee...waarmee ik niet wil zeggen dat ik vlees of vis ga eten...


Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2005, 18:42:32 »
Probeer gewoon vol te houden. Koop vegetarische braadworsten enzo. Eet vaker vegetarisch eten waarvan je erg houd.

E-nummers zijn toevoegingen in voedsel. Deze kunnen dierlijk zijn.
Kijk hier: http://www.food-info.net/nl/index.htm
En dan onder e-nummers. Daar kan je zien welke dierlijk zijn enzo.

En je omgeving kan misschien lachwekkend doen, maar daar moet je je gewoon niks van aantrekken. Voor hun is waarschijnlijk alles wat anders is dan hoe hun zijn lachwekkend. Wees blij dat je in ieder geval niet zo bent als hun.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2005, 18:43:26 »
In de natuurwinkel heb je ook visvervanger van het merk Redwood. Deze is dus net echt. Maar wel vegetarisch.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2005, 18:43:38 door Dr@iko »
Stem op de Partij voor de Dieren

ineke

Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2005, 18:54:40 »
bedankt voor de reactie...

hmmm die e-nummers moet ik nog wel overna denken. misschien dat ik me eerst even op de gelatine en de geen vlees +vis ga richten...anders wordt het zoveel tegelijk.

ik hoop wel dat het op ten duur wat makkelijker gaat worden door gewenning ofzo...

en mijn omgeving mag zeuren daar luister ikniet naar (al is het wel minder leuk natuurlijk). Het ergste gedeelte heb ik al gehad...vertellen dat ik geen vlees meer eet...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2005, 18:55:05 »
Als je stopt met roken, kan je het radicaal doen ('cold turkey') of het afbouwen. Welke methode het beste is weet ik niet, zal van de persoon afhangen.

Stoppen met dierlijke producten kun je ook via de cold turkey methode doen, of afbouwend. Denk er eens over na welke methode voor jou beter werkt.

ineke

Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2005, 19:00:53 »
hey poek,

in iedergeval ben ik een paar weken geleden (ja nog erg kort dus niet echt indrukwekkend...) van de ene op de andere dag gestopt met vlees en vis....afbouwen....hmmm ik ben niet zo goed in matigen denk ik...vlees en vis smaakt naar meer voor mij


Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2005, 19:09:05 »
Ik zou je aanraden om eerst te stoppen met vlees en vis. Neem even je tijd om daaraan te wennen en beslis dan wanneer je ook op E-nummers, gelatine e.a. wil gaan letten. Als je vlees en vis lekker vindt, is het begin al vrij moeilijk; al dat detailwerk er nog bij zou je misschien kunnen ontmoedigen.

Veel succes!

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2005, 19:53:37 »
Ik herken het wel, ik vond vlees ook heel erg lekker en ben alleen uit principe gestopt met vlees eten. De oplossing was bij mij om heel veel aandacht aan koken en vegetarische lekkere dingen te besteden zodat ik altijd heel erg lekker at. Als je nu gewend bent aan een maaltijd met aardappels, groente en vlees is het moeilijk om vlees door vleesvervangers te vervangen, omdat die echt heel anders smaken dan het vlees wat je gewend bent. Verandering van eetpatroon (meer rijst, pasta, cous-cous etc) kan de overgang een stuk leuker en makkelijker maken. Er staan heel veel lekkere recepten hier op de site om mee te experimenteren!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2005, 21:03:35 »
Ja, zoals Sam zegt, ga veel experimenteren met koken! Je moet er waarschijnlijk even aan wennen dat er dus geen vlees of vis meer in zit, dus je kunt proberen andere dingen te zoeken waar je net zo naar uit kan kijken (bij mij zijn dat bijvoorbeeld zongedroogde tomaten en pijnboompitten). Ik zou in ieder geval even wachten met het klaarmaken van alleen gekookte aardappels en wat groente. Dan lijkt je bord inderdaad zo leeg en saai in vergelijking met toen je nog wel vlees en vis at.

Ik denk dat de meeste vegetariërs hetzelfde wel (eens) gehad hebben. Ik was 10 of 11 toen ik vegetariër besloot te worden. Als ik dan door de keuken liep en mijn moeder was shoarma of snitzel aan het maken, dan baalde ik ook altijd dat ik dat niet meer kon eten. Tot ik standaard elke keer dat ik dat dacht, ging denken aan het leed dat aan zo'n stukje vlees kleeft. Toen was het snel over en nu denk ik absoluut nooit meer: zou ik dat maar kunnen eten. Zoals je zelf al zei, ik walg er ondertussen van. Dus er is hoop ;)

Verwacht trouwens niet dat als je een vegetarische braadworst ofzo gaat eten, dat je braadworst gaat eten. Dan kan het alleen maar tegenvallen. (Heb je wel eens gedacht een druif te gaan eten, terwijl je een olijf in je mond stopte?) Na een tijd weet je niet eens meer hoe vlees smaakt en dan denk je dat de smaak van een vegetarische worst de smaak van echte worst is (ik vind 'vervangers' altijd erg lijken op echt vlees, maar vleeseters vinden dit zelden...)

En ben je een beetje koppig? Als mensen tegen mij zouden zeggen dat ik het niet vol zou houden, zou ik het eigenlijk alleen om die reden al vastbelsoten zijn het vol te houden  :-X

Succes ermee!
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2005, 00:34:56 »
In de natuurwinkel heb je ook visvervanger van het merk Redwood. Deze is dus net echt. Maar wel vegetarisch.
Hé dat is weer nieuwe informatie ook voor mij. Dank je Alex. Ik zal eens kijken. Staat er ook iets op dat het duidelijk een visvervanger is?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2005, 00:38:29 »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #14 Gepost op: 18 augustus 2005, 00:41:04 »
Prima adviezen van de anderen. Nog één ding: stel niet te hoge eisen aan je zelf. Het afhaken zal dan veel eerder gebeuren. Vlees en vis laten staan is al een heel grote stap. Ik heb niet gelezen of je nog thuis woont, want dat kan een stuk lastiger zijn.
Probeer ook eens in een restaurant vegetarisch te eten, misschien kom je op ideeën.
Er blijven een heleboel lekker dingen over. Ik heb eens iemand in huis gehad die wat langere tijd bleef wonen. Pas na 14 dagen stelde ze de vraag of we vegetarisch aten. Ze had het tot die tijd niet door gehad.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #15 Gepost op: 18 augustus 2005, 00:42:02 »
Ineke, kan je niet beter eerst het vlees laten staan en dan misschien later vis.
Tja en die E-nummers. Persoonlijk let ik daar niet op, al ongeveer 30 jaar niet. Vind dat gezocht. In een blikje tomatenpuree zitten ook heel wat restanten van insecten, daar vorig jaar nog eens over gelezen. Ga daar geen discussie over houden trouwens  ;)
de tuin: dat ben ik

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #16 Gepost op: 18 augustus 2005, 00:47:51 »
in mijn omgeving (fam + beste vriendin) vind iedereen vegetariers lachwekkend en irritant....
Wees blij dat ze hier niet komen :devil:

Citaat
lekker is dat. Kan er soms wel om lachen, maar ze raken al geirriteerd als ik het er even over heb...niemand denkt dat ik het vol kan houden (omdat ik zo'n vleeseter ben) maar ik meen het echt serieus, en eigenlijk hoe langer ik geen vlees eet hoe serieuzer het wordt bij mij.

Tsjoah. Als het echt een obsessie voor je wordt kan je misschien beter af en toe vleesch eten. Je hebt speciale slager waar speciaal in het bubbelbad-met-champagne-doodgeknuffelde dode beesten worden verkocht. Aan de andere kant is dit de grootste 'valkuil': als je vrienden je één keer vlees hebben zien eten, nemen ze jouw nieuwe vegetarisme nooit meer serieus. De volgende keer schotelen ze je weer vleesch voor, want toen bij Sjeng-van-TiessenGrad at je het ook.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Wup

  • ***
  • 138
  • Geslacht: Vrouw
Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #17 Gepost op: 18 augustus 2005, 01:36:25 »
In de natuurwinkel heb je ook visvervanger van het merk Redwood. Deze is dus net echt. Maar wel vegetarisch.
Hé dat is weer nieuwe informatie ook voor mij. Dank je Alex. Ik zal eens kijken. Staat er ook iets op dat het duidelijk een visvervanger is?
Als ik even vervelend mag zijn. Ik heb van Redwood de 'vegetarian style tuna' geprobeerd. Het ruikt naar vis. oke. maar het is niet te (vr)eten. Zelfs de kat  :kitty: van mijn broer die altijd het vegetarische beleg van zijn brood jat moest er niets van hebben. Het zit in een kuipje dat doet denken aan sheba kattenvoer. Maar zelfs de kat moest het niet hebben! :pukey: Zegt genoeg lijkt me.
Wup
Dit jaar wil ik helderheid!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #18 Gepost op: 18 augustus 2005, 02:14:03 »
Ik had de vissticks van redwood geprobeerd. Maar dat was niet te eten. Mijn moeder vond het te erg naar vis smaken en mijn vader vond het ook wel in de buurt komen. Nou dan hoef ik het al helemaal niet.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:ik hou zo van vlees en vis
« Reactie #19 Gepost op: 18 augustus 2005, 10:54:00 »
Het is ook nooit goed he?