Vegatopia Forum

In welke producten kan gelatine zitten?

Aiko

Re:In welke producten kan gelatine zitten?
« Reactie #40 Gepost op: 04 september 2006, 19:49:54 »
Melk ook, en ei.
Het [een] verschil is dat voor gelatine je er een dood beest voor nodig hebt. Dus in dat opzicht is er een goed argument te maken in het nadeel van gelatine-etende vegetariers. Hetzelfde moet dan ook gelden voor kaas gemaakt van dierlijk stremsel. Dat is over het algemeen nog gangbaarder.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:gelatine
« Reactie #41 Gepost op: 04 september 2006, 20:22:02 »

Als een vegetariër gewoon gelatine gebruikt, vindt je dat diegene zich dan wel vegetariër mag noemen?

Ik gebruik wel gelatine en noem mezelf ook vegetarier. Vroegah was ik wat strenger in de leer, maar de laatste jaren ben ik daar van afgestapt  omdat ik ook lekker wilde snoepen (wat ook aan mijn lijn te zien is...).
Wat voor mij het verschil maakt is dat gelatine een bijprodukt is. Er worden geen dieren voor geslacht, ze maken het gewoon van het afval wat er bij vrijkomt.

Gwennepen

« Reactie #42 Gepost op: 04 september 2006, 20:44:08 »
Ik probeer het wel te voorkomen,maar af en toe ben ik zo belustigd op van dat kinderachtige snoep.Dan prop ik m,n hele mond vol. :-[Dan vind ik het daarna weer een hele tijd smerig. ::)

Anneuh

« Reactie #43 Gepost op: 05 september 2006, 10:01:51 »
Dus jullie eten meestal gewoon gelatine?

Ik weet eigenlijk niet precies waar het allemaal wel/niet in zit...
Vandaar dat ik het me afvroeg (volgens mij zit t ook bij badparels en capsules enzo...?)

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #44 Gepost op: 05 september 2006, 10:26:55 »
Ik eet als vegetarier geen gelatine. Het is een ingredient dat echt bestaat uit dierlijk materiaal. Het wordt verkregen door botten en huiden uit te koken: het beenmerg en een deel van de huid lost op, het water wordt een dikke drab die je in kunt laten koken en dan laten drogen tot gelatine. Sommige vegetariers letten er wel op, anderen niet, dat is net als dierlijk stremsel in kaas een persoonlijk iets. Het is wel zo dat een product met gelatine niet als vegetarisch bestempeld mag worden op de verpakking.

Gelatine zit in veel drop en bijna alle gummie-achtige snoepjes, schuimpjes etc. Het zit ook in bijna alle mousse-achtige toetjes en soms ook in kwark en yoghurt toetjes. Badparels zijn ook van gelatine (ook die van de bodyshop).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Gabs

• 796
« Reactie #45 Gepost op: 05 september 2006, 15:32:04 »
ik snoep nauwelijks, dus ik zal niet veel gelatine binnenkrijgen, maar ik let er ook niet speciaal op. als het ergens in zit dat is het maar zo weinig (slecht argument he, wat ik eet bijveeld geen kruimel vlees...)
« Laatst bewerkt op: 05 september 2006, 15:32:14 door Gabs »

Anneuh

« Reactie #46 Gepost op: 05 september 2006, 16:22:04 »
Weet iemand misschien een link of iets dergelijks waar duidelijk beschreven is waar nu gelatine in zit enzo.
Of wat gelatine nu precies is (klinkt misschien dom, maar kan je het zien? Bijvoorbeeld als je een stuk vlaai pakt, is dat dat dat glibberige wat er bovenopligt? of wat is het?)

Zoals jullie merken weet ik er niks vanaf.... :-[

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #47 Gepost op: 05 september 2006, 16:31:06 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelatine

Gelatine kan in heel veel dingen voorkomen, van snoep, toetjes en ijs tot roomkaas.
Wil je het niet eten, dan moet je op de ingredientenlijst kijken of er gelatine in zit.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2006, 16:31:14 door Hizikigrrrl »

Anneuh

« Reactie #48 Gepost op: 05 september 2006, 16:32:39 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelatine

Gelatine kan in heel veel dingen voorkomen, van snoep, toetjes en ijs tot roomkaas.
Wil je het niet eten, dan moet je op de ingredientenlijst kijken of er gelatine in zit.

dat klopt inderdaad.
maar eerst wil ik me er in verdiepen.
En in iedergeval een paar dingen uitsluiten (geen badparels meer ;))
En dan zie ik wel verder.

Anne

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #49 Gepost op: 05 september 2006, 17:00:32 »

Dat 'jullie' bestaat eigenlijk niet. De één wel en de ander niet. Sommigen gaan hier nog verder in de principes en nemen ook geen zuivel en eieren en weer iemand anders gaf twee weken geleden te kennen dat die twee keer in de week vis at. Heel divers dus. Wat je wel kunt krijgen is informatie, informatie en informatie. Al meediscussierend steek je ook een heleboel op.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Anneuh

« Reactie #50 Gepost op: 05 september 2006, 18:02:22 »

Dat 'jullie' bestaat eigenlijk niet. De één wel en de ander niet. Sommigen gaan hier nog verder in de principes en nemen ook geen zuivel en eieren en weer iemand anders gaf twee weken geleden te kennen dat die twee keer in de week vis at. Heel divers dus. Wat je wel kunt krijgen is informatie, informatie en informatie. Al meediscussierend steek je ook een heleboel op.

Inderdaad.
Ik bedoelde ook per persoon, iemand die reageerde, of die dus gelatine at of niet.

Anne

wendy

« Reactie #51 Gepost op: 06 september 2006, 15:02:31 »
http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm

als je op de E nummers van een produkt let dan kan je ook al gauw zien of er dierlijke produkten zoals gelatine in zitten.

maar meestal staat het woord gelatineer ook al wel op als dit erin zit...
je zal versteld staan van hoeveel produkten gelatine bevatten...
Het is niet altijd zichtbaar dus het hoeft niet het glazige gedeelte te zijn wat er bv op een roze koek zit...
Gelatine is ook los in een zakje te koop bij de supermarkt...(bij de bak/cake/taart produkten) dan ziet het er wel een beetje doorzichtig uit...

« Reactie #52 Gepost op: 06 september 2006, 15:07:33 »
maar meestal staat het woord gelatineer ook al wel op als dit erin zit...

Dat is ook een verplichting tegenwoordig, gelatine mag niet meer achter een E-nummer verstopt zitten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #53 Gepost op: 07 september 2006, 13:27:34 »
Ik kwam er dus vorige keer achter dat er gelatine in mijn tandpasta zit  ??? ??? ???

Welke gek....

Maar ik let wel op gelatine, maar als zwitserse allochtoon eet ik wel de drop op die mensen voor mij meenemen. Dat vind ik zo lief (en lekker  ;)) dan ga ik niet kieskeurig doen. Hier is het bovendien niet te krijgen.

Mijn motto: ik probeer overal zoveel mogelijk op te letten (daarom heb ik al heel lang geleden op jam gelet voordat ik écht vegetariër werd), maar als er voor mij geen alternatief voorhanden is (ik kan hier bijvoorbeeld geen vegetarische/bio-gestremde kaas krijgen) dan eet ik het wel. Ik doe dat vooral bij producten waarvoor geldt dat als het dierlijke niet meer beschikbaar is dat ze dan overgaan op 'plantaardig' zoals bij kaas.  En nou even niet mierenneuken over het feit dat dat ook voor een karbonade geldt! Zo probeer ik ook leer te vermijden, maar als ik volgende keer (lees binnenkort) nieuwe bergschoenen moet kopen (je bent zwanger en je voeten groeien) en daar zit een randje leer op dan zet ik me daar wel overheen en dan koop ik ze.
Hoor wie klopt daar kinders???

Daniel

« Reactie #54 Gepost op: 07 september 2006, 15:07:57 »
Weet iemand misschien een link of iets dergelijks waar duidelijk beschreven is waar nu gelatine in zit enzo.
Ik wou even melden dat ik bezig ben met een project (pas gestart en online gezet) waarbij er per product bepaald wordt of het nu vegetarisch of veganistisch is, afgaande van de ingrediëntenlijst die op dat product te vinden is. Deze website is te vinden op GoedGeweten.be.
Op dit moment zitten er nog maar weinig producten met gelatine in de database gezien, maar met de tijd zal dat wel groeien.

wendy

« Reactie #55 Gepost op: 07 september 2006, 15:38:02 »
Gelatine in tandpasta??? had ik nog nooit van gehoord....

Nog ff een vraag, misschien weet iemand het hier: in welke zoute drop zit GEEN gelatine???
Aangezien ik zwanger ben en iets te lage bloeddruk heb, was ik laatst bijna flauw gevallen...
Nu moet ik van de verloskundige af en toe een zout dropje eten... tegen mijn principes in dus want er zit gelatine in

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #56 Gepost op: 07 september 2006, 17:33:36 »

Nog ff een vraag, misschien weet iemand het hier: in welke zoute drop zit GEEN gelatine???
Aangezien ik zwanger ben en iets te lage bloeddruk heb, was ik laatst bijna flauw gevallen...
Nu moet ik van de verloskundige af en toe een zout dropje eten... tegen mijn principes in dus want er zit gelatine in!

Die heb ik pas net een paar weken geleden ontdekt, tot die tijd heb ik heel lang alleen zoete drop gegeten! Läkerol salmiak, die staat in elk geval bij de Albert Heijn bij de impulsaankoopsnoepjes bij de kassa; een rottig klein (zwart) doosje waar je een hele euro voor betaalt. Maar gelatinevrij dus en heeeeeel erg lekker! :D

Oja, ik geloof dat er ook zoute drop bestaat van het merk Rob's drop (in verschillende supermarkten te vinden), maar dan moet je wel even de ingrediënten checken want ze hebben geloof ik ook drop met gelatine, en ik weet niet of dat nu ook voor hun zoute drop geldt.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline bloempjuh

• 196
    • b-log
« Reactie #57 Gepost op: 07 september 2006, 18:46:31 »
Of je gaat naar Jamin en kijkt op de tekentjes. Zij geven nl altijd aan wat er (niet) in de snoepjes zit (gelatine-vrij is een soort zonnetje in een blauw rondje).
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Ruurdje

« Reactie #58 Gepost op: 07 september 2006, 21:14:02 »

Nu moet ik van de verloskundige af en toe een zout dropje eten... tegen mijn principes in dus want er zit gelatine in!

Goedkope drop, huismerk (iig kruidvat & poiesz.. meer wss ook) (y)

Offline Anne

« Reactie #59 Gepost op: 08 september 2006, 16:25:26 »
Ik kwam er pas dus achter dat er ook gelatine in douchegel kan zitten!
Echt raar maarja. Ik was bij mn ouders aan het douchen en dan pak ik altijd gewoon wat er staat, was dus iets van Dove douchegel, beetje rooiig spul, ik uit verveling de ingredientenlijst lezen, zit er gelatine in!
Omdat ik het verder niet ín mn lichaam krijg en die fles toch al bij mn ouders stond maak ik me er niet vreselijk druk om ofzo, maar hoe verzinnen ze dat ze dat erin kunnen doen zeg!
Alsof je schoon wordt van gelatine.