Deze week nam Rambam een kijkje in het Dolfinarium Harderwijk:
http://www.npo.nl/rambam/02-03-2016/VARA_101378109Niet geheel onverwacht bleken de leefomstandigheden van de dolfijnen minder geweldig te zijn dan het Dolfinarium ons wil doen geloven. Een beetje dierentuin 50 jaar geleden, relatief kleine bassins en inderdaad geen natuurlijke leefomgeving. En die shows zijn inderdaad eh... shows.
Toch heb ik geen echte misstanden kunnen zien. Een schot dat de leefomgeving op onregelmatige momenten beperkte. De dolfijnenrukker. Een paar situaties waarin de dolfijnen stress ervoeren of agressief waren. Niet erg mooi, maar niets vergeleken bij de manier waarop veel dieren in 'boerderijen' worden 'gehouden'.
Daarom was ik ook verbaasd dat deze (tendensieuze) aflevering zoveel commotie veroorzaakte. In de Volkskrant bijvoorbeeld een deskundige die vond dat de dolfijnen dan maar moeten worden afgemaakt (uitzetten is geen optie, ze zouden dan in korte tijd sterven - die redenatie kan ik nog volgen):
http://www.volkskrant.nl/opinie/-maak-de-dolfijnen-van-het-dolfinarium-allemaal-af~a4256232/In Nederland mogen en worden goudvissen in ronde kommen worden gehouden (in Duitsland verboden, omdat de vissen er gek van worden). Er worden vissen met misvormingen als 'siervissen' verkocht. Sowieso hebben we katten en honden als huisdieren (en daar doen we ook agility mee - wat onze hond trouwens erg leuk vindt). En dus de 'boerderijdieren'.
Vanwaar die verontwaardiging? Het is natuurlijk altijd gevaarlijk misstanden met misstanden te vergelijken (ik heb al vergelijkingen met bejaardentehuizen voorbij zien komen), maar als we het over het houden of uitbuiten van dieren hebben, vind ik het Dolfinarium nog relatief onschuldig. Het zou natuurlijk fijn zijn als het Dolfinarium naar aanleiding van Rambam nog eens beter kijkt hoe ze de dieren houden en daar wat opener over zijn, maar een echt schandaal of een onhoudbare toestand is het niet.
Is het het Flipper-effect, een mediahypeje, of mis ik iets?