Sinds zaterdag is Pientje best ziek
. Het lijkt weer de goede kant op te gaan, maar ik ben er nog niet helemaal gerust op.
Ruim twee weken geleden heb ik haar naar een opvang gebracht om gekoppeld te worden aan een leuk mannetje. Ze leek de laatste maanden steeds meer moeite te hebben met het alleen zijn en uiteindelijk heb ik de knoop dan toch maar doorgehakt.
Zelf heb ik heel lang geen tweede konijntje willen hebben, vanwege het verdubbelde risico op dierenartsenbezoeken etc. Ik ben alleen en heb voor dat soort dingen hulp nodig. Bovendien sta je er ook alleen voor als je diertje ziek is, als je er 's nachts uit moet voor dwangvoedingen en medicijnen, en om te kijken of het beestje überhaupt nog leeft (oh, ironie...).
In de opvang ontmoette ze een leuk ventje (zonder balletjes natuurlijk). Twee weken lang ging het goed. Het was nog geen echte liefde, maar wel acceptatie en voor konijntjes is dat al heel wat (dat ze zich in de natuur wel zo effectief voortplanten is me een raadsel).
Zaterdag mochten we het stelletje ophalen. Mijn moeder deed dat en ineens troffen zij en de opvangmevrouw een plasje bloed in de kooi aan. Blijkt Pientje gekrabd te zijn door haar 'lover'! Allebei waren ze overstuur, dus koppeling mislukt en Pien mocht op de terugweg langs de dierenarts om onder volledige narcose een paar hechtingen te krijgen.
Dus ik kreeg een ernstig gestrest en single konijntje terug zaterdag. Ze begon later op de dag weer te eten en te drinken. Helaas stopte ze zondag met eten en bleek ze een verstopping en een gasbuik te hebben. Meds opgehaald, om de paar uur gedwangvoederd en meds gegeven, af en toe buikmassages. Ook 's nachts
.
Dinsdag was er nog weinig verbetering en in overleg met de opvangmevrouw gestopt met dwangvoeren (vanwege de stress, alles zat onder de wortelpuree...) en de medicijnen (kunnen misselijkheid veroorzaken).
Ze gaf aan dat wilgenblaadjes nog wel eens wilden helpen in deze gevallen, en ja, die at ze spontaan op! Sindsdien gaat ze langzaam vooruit.
Brokjes, appel, aardbei, witlof en zelfs een koekje wil ze nog niet echt eten. Het blijft bij wilgenblaadjes, een beetje hooi, peterselie, wat vers gras en wortelloof. En net reageerde ze spontaan toen ik een banaantje pelde! Een van haar favoriete hapjes, eindelijk wilde ze weer een stukje:).