Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #560 Gepost op: 15 september 2011, 19:27:17 »
Mijn katten vinden vrij grote dingen nog prooigrootte (hun eigen maat is de max ongeveer) dus ik zou het niet durven.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #561 Gepost op: 17 september 2011, 17:31:29 »
Ik baal: mijn beestjes hebben beestjes, zo heb ik net ontdekt.
Alles gesopt met schoonmaakazijn en zo heet mogelijk gespoeld onder de douche.
En zo meteen moet ik met de beestjes naar een fokker om de geslachten zeker te weten. Die zit vast niet op beestjes met beestjes te wachten :nooo:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #562 Gepost op: 17 september 2011, 18:32:23 »
Ik zou (de volwassen caafs, de kleintjes kan denk ik nog niet) een pipetje Stronghold voor kittens geven in de nek. De kleintjes kammen met de pietenkam.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #563 Gepost op: 17 september 2011, 19:54:15 »
Pipetjes van Beaphar voor knaagdieren had ik nog, maar mogen niet gedurende lactatie en pas vanaf 250 gram. Dat halen ze alle vier nog niet, maar de fokster waar ik net vandaan kwam had wel iets anders (ik had natuurlijk even moeten vragen wat het was) en heeft moeder en de dochters behandeld.
Het zijn vier meisjes :heart:
De fokmevrouw vond moeder een heel mooi caviaatje en bevestigde ook dat de twee met kruintjes inderdaad langer haar gaan krijgen. Officieel hebben ze allebei twee kruintjes te veel. En ook één van de gladharen krijgt waarschijnlijk nog langer haar. Ik had zelf ook al gezien dat bij die het haar wat meer golft dan bij de andere gladhaar. Van alles wat dus en vier meisjes, dat schijnt best bijzonder te zijn.
Dan ga ik oudtante Henk nu nog maar even behandelen en kan het spul weer bij elkaar.

 
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #564 Gepost op: 20 september 2011, 21:11:34 »
En wat betekent dat? Dat het een huishouden met zes cavia's blijft? :D
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #565 Gepost op: 20 september 2011, 21:36:41 »
 8)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #566 Gepost op: 24 september 2011, 14:32:00 »
Het grut is inmiddels wel grut af en puber aan het worden. Ze scheuren door de bak, springen en miepen bij voorkeur met zijn allen tegelijk, lekker hard! De pubers zouden bijna de wijde wereld in kunnen, ze zijn inmiddels vier weken oud en doen nu in het gras hun best om het minimum gewicht van 300 gram te halen.
Ik heb nog een los hok dat theoretisch best bovenop de huidige twee verdiepingen kan staan, gat erin, buis of loopplank eraan vast en ze hebben weer een halve meter extra ruimte. Ik heb ook zo'n sokkenmandje voor aan een kastplank gekocht. Het idee is om daar een stuk zeil of gelakt hout in te leggen en dat onderin het hok op te hangen. Dan kunnen ze eronder en erin, weer een beetje extra ruimte.
Ze zouden dus wel kunnen blijven, maar er kunnen nog steeds ook wel twee verhuizen.
*leur leur* Iemand interesse? Het zijn echt de aller- aller- allerleukste caviaatjes ooit :heart:

Er vanuitgaande dat ze hier blijven wonen :zakoverhoofd: wordt het tijd dat ze een naam krijgen. Geïnspireerd op de oorspronkelijke naam van Eelco's Lytse kwam ik op Nox (klinkt wat meer als iets dan Nyx) en Gaia, maar toen werd het stil... De vier elementen kunnen ook Gaia of Terra, Bor(ealis) en eh... hoe vertaal je vuur? Aqua vind ik niet echt klinken.

Kortom: naamsuggesties gevraagd voor vier donkere cavia's waarvan in ieder geval twee woest langharigen. 
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #567 Gepost op: 11 oktober 2011, 17:05:55 »
Pleun en Peer hebben ruim een week bij mijn ouders gelogeerd terwijl ik op vakantie was. Morgen komen ze weer terug. Ik mis ze!

Toen ik mijn moeder gisteren sprak, raakte ze niet uitgepraat over hoe ze de hele dag bezig zijn. Met eten krijgen en opeten ;D Alleen op zondag niet, toen deden ze de hele dag niks. En da's raar, want dat idee heb ik ook vaak: zes dagen in de week zijn ze druk en op de zondag rusten ze uit. Dus ik heb al eens goed opgelet wat ik dan anders doe omdat ze daar blijkbaar op reageren, maar als ze het bij mijn ouders ook hebben, dan weet ik het niet.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #568 Gepost op: 11 oktober 2011, 19:48:46 »
Heb je ze erg christelijk opgevoed?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #569 Gepost op: 11 oktober 2011, 20:51:31 »
:heehee:
Ik heb nog nooit enige vorm van zondagsrust bij mijn cavia's bespeurd  ;D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #570 Gepost op: 11 oktober 2011, 21:36:31 »
Heb je ze erg christelijk opgevoed?

Niet specifiek. Een gebedje voor en na het eten, elke dag een bijbellezing en op zondag naar de kerk is toch heel normaal voor een cavia? ;)

Wat ik me wel kan voorstellen: op zaterdag zijn ze in de war omdat ik de hele dag thuis ben en piepen ze elke keer dat ik langsloop in de hoop op een hapje. Omdat dat minder effect heeft, piepen ze op zondag helemaal niet en moet ik ze op maandag weer een beetje aanzwengelen omdat ik mijn weekdaagse routine weer oppak.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #571 Gepost op: 26 oktober 2011, 23:44:17 »
Konijn heeft de poezenhangmat aan de verwarming ontdekt. Dat poes er al in ligt maakt niet uit, ze dook er net bovenop ;D

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #572 Gepost op: 31 oktober 2011, 21:43:11 »
Haha, gek beestje!

Is je nijn eigenlijk zindelijk?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #573 Gepost op: 31 oktober 2011, 22:03:22 »
Nu volledig, maar toen Pluisje nog leefde vond ze het nodig om te keutelen en plassen rond zijn kooi.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #574 Gepost op: 31 oktober 2011, 22:06:57 »
Handig! Kan ze los rondlopen zonder dat jij ineens allemaal 'dropjes' onder je voeten hebt of -erger- ineens in een plasje gaat staan.
Cavia's zijn vieze poetsen, die laten alles gaan wanneer het zich aandient.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #575 Gepost op: 31 oktober 2011, 22:09:24 »
Oude Nijn van mn zus ontspande ook altijd volledig de sluitspieren als die bij mij op schoot zat. De cavia's overigens ook, maar die deden dat ook bij moeders en zus.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #576 Gepost op: 31 oktober 2011, 22:29:26 »
Vijf van de zes cavia's hier zijn redelijk schootzindelijk. Die kan ik rustig een kwartier hebben zitten en zodra ze terug in het hok zijn plassen en keutelen ze. Nummer zes laat alles te pas en te onpas lopen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #577 Gepost op: 01 november 2011, 22:45:53 »
Vijf van de zes cavia's hier zijn redelijk schootzindelijk.

Oh ja, dat kunnen de mijne gelukkig ook. Ze gaan wel dralen bij hoge nood en als ik dan niet snel genoeg reageer zit ik zelf met de natte kleren ;)
Oftewel: ze zijn toch aardig opgevoed!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #578 Gepost op: 02 november 2011, 07:23:54 »
Die vijf hebben ook wc-hoekjes in het hok, net als konijnen doen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #579 Gepost op: 02 november 2011, 15:38:22 »
Het grote grut:
Polletje piek en de enige normale gladhaar en dezelfde twee nog een keer.
Eén keer raden waarom deze sinds afgelopen zaterdag Elvis heet  ;)
Bovenaanzicht, Elvis is een mislukte Peruvian, heeft nl. teveel kruintjes.
En deze lijkt het meest op een sheltie.
En hun hok.

Echt zo leuk om ze bijna per dag te zien veranderen. Nu nog steeds en morgen zijn ze al 10 weken!
« Laatst bewerkt op: 02 november 2011, 15:46:11 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.