Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #300 Gepost op: 02 augustus 2009, 12:35:06 »
Ik weet niet of het voor konijnen op gaat, maar tijdens mijn vakantie heb ik een soortgelijk verhaal gehoord van iemand die op kippen paste. Op de een of andere manier moesten die beesten gelokt worden, maar dat lukte niet. In dit geval volstond het bellen naar haar vader, wat ze moest doen. Gewoon, met een wit bord rondlopen, dan komen ze vanzelf. Dat lukte dus wel. Misschien even het baasje bellen om te vragen of die er een soortgelijk trucje voor heeft? Of ben je bang haar dan ongerust te maken?
Anders zou ik voor een laken gaan en dat er overheen proberen te gooien. Dat wordt makkelijker als je aan de uiteinden kleine gewichtjes maakt (van die tafelkleeddingen). Dat gooit namelijk lekkerder. Lijkt me even schrikken voor het konijn, maar verder niet schadelijk.
Succes.

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #301 Gepost op: 02 augustus 2009, 13:10:53 »
Met een felle lamp in de ogen schijnen (in het donker)? Dan blijven ze toch staan? Of is dat te gemeen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #302 Gepost op: 02 augustus 2009, 13:27:08 »
Dat is inderdaad wel eventjes gemeen, maar daarna is het konijn wel weer veilig, dus in noodsituaties (in een vreemde tuin waar mogelijk allerlei giftige planten staan) zou ik dat zeker overwegen.

Schanulleke

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #303 Gepost op: 10 augustus 2009, 21:14:48 »
Gisteravond iets vervelends meegemaakt. Ik was op bezoek bij Buurvrouw die twee konijnen heeft. Ze vertelde dat ze eergisteren met de jongste van het stel (een paar maanden oud) naar de dierenarts was geweest voor inentingen. Het beestje gedroeg zich daarna anders dan anders. Gisteravond keek ik in het hok en toen lag ze er zo vreemd bij. Ik zei tegen Buurvrouw: 'Moet je nou eens kijken, wat ligt die er raar bij.' Buurvrouw deed het hok open en toen bleek Baby dus te zijn overleden. Ze was nog warm, maar al wel stijf. We zijn ons rot geschrokken. Buurvrouw heeft het lichaam vandaag meegenomen naar de dierenarts, maar daar konden ze haar dood niet verklaren. Ze hadden nog niet eerder meegemaakt dat een konijn na de eerste inenting was overleden. Hebben jullie wel eens van zoiets gehoord?

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #304 Gepost op: 10 augustus 2009, 21:47:37 »
Er zijn inderdaad wel gevallen bekend van heftige reacties na het enten (vooral bij konijnen met E.cuniculi). Ik ken (via andere fora) ook wel mensen die hun konijn daarom niet laten vaccineren, maar ik persoonlijk neem liever dat risico dan dat ze myxomatose of VHS krijgen, dat lijkt me namelijk nog een veel naardere dood.

Schanulleke

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #305 Gepost op: 10 augustus 2009, 22:20:02 »
Is E.cuniculi de naam van de entstof? En zo ja: zit die stof ook in de allereerste enting die jonge konijnen krijgen?

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #306 Gepost op: 10 augustus 2009, 22:37:21 »
Nee, E.Cuniculi (voluit: Encephalotozoon cuniculi) is een (besmettelijke!) ziekte die neurologische problemen geeft bij konijnen. Wat ik ervan weet is dat konijnen die EC overleefd hebben vatbaarder zijn of kunnen zijn voor negatieve entreacties. Daarnaast bestaan er wel verschillende entstoffen, waarvan er een gevaarlijkere vaker door fokkers wordt gebruikt, maar ik neem aan dat die dierenarts de 'standaard' entstof heeft gebruikt.

Overigens is de vaccinatie voor alle konijnen hetzelfde, hoe oud ze ook zijn. Jonge konijnen mogen vanaf acht weken worden ingeënt, echte dwergjes pas vanaf 12 weken dacht ik.

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #307 Gepost op: 17 september 2009, 00:45:18 »
Er komt binnenkort weer een koppeltje opvangkonijnen mijn kant op: twee Nederlandse hangoordwergjes. :D
Binnenkort dus eerst maar eens een hok ophalen, monteren en beitsen (het is al besteld). De tuin wordt dus nog meer voor de konijnen dan hij nu al is. ;D
« Laatst bewerkt op: 17 september 2009, 01:03:33 door Kiwi »

Schanulleke

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #308 Gepost op: 17 september 2009, 22:08:30 »
Nederlandse hangoordwergjes

Ow, die zijn zo ontzettend schattig! :heart:

Binnenkort dus eerst maar eens een hok ophalen, monteren en beitsen (het is al besteld).

Dus Kiwilief mag weer aan de bak? ;)

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #309 Gepost op: 17 september 2009, 22:14:37 »
Nee, ophalen doe ik zelf. Monteren en beitsen heb ik vorige keer ook zelf gedaan, Kiwilief heeft alleen de zelfgemaakte ren helemaal gemaakt. :)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #310 Gepost op: 18 september 2009, 15:21:11 »
Mijn lieve, oude konijntje is net achterna gezeten, in onze tuin, door een kat uit de buurt. :'( >:(
Hij is geloof ik okay, maar wel heel erg geschrokken. Hij zit nu helemaal allert in z'n kooi binnen en poetst zich een ongeluk. Ik geloof dat ie een nagel heeft gebroken met het rennen (voor z'n leven). Ik laat 'm even bijkomen en zal 'm zodadelijk goed onderzoeken.
Ik erger me altijd al aan katten die buiten loslopen, omdat ze altijd in je tuin schijten/vogels opjagen/kikkers doodmaken, maar ik vind het eigenlijk belachelijk dat ons konijn niet eens in onze eigen tuin kan loslopen (zonder dat wij erbij zijn)! Van mij mogen honden en katten die buiten loslopen verboden worden. Gaan mensen misschien ook eindelijk eens stoppen met het houden van deze dieren.
Kortom, ik ben boos! >:(
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #311 Gepost op: 18 september 2009, 17:48:02 »
 ???

Dat je boos bent, ok. Maar verbieden om katten los te laten lopen? Moeten ze dan aangelijnd ofzo? Een hond kan ik nog wel snappen daarentegen, meer voor z'n eigen veiligheid. Maar kunnen die in jouw tuin komen, als ze niet aangelijnd zijn?

Ik hoop dat je konijn weer een beetje van de schrik bekomen is en geen nare dingen heeft overgehouden aan de achtervolging...

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #312 Gepost op: 18 september 2009, 19:07:02 »
Ja, ik ben nog steeds boos. Verbieden om katten los te laten lopen....maakt mij niks uit: als ze maar niet meer in mijn tuin komen! Ik vind het belachelijk, en ben heel erg geschrokken, dat een kat van iemand anders in mijn tuin, mijn konijn komt terrorriseren! Dus wat er dan aan moet gebeuren om dit te voorkomen? Wat ervoor nodig is, lijkt mij.
Ik heb Fluffy net onderzocht: hij heeft 6 afgebroken nageltjes. Ze zijn echt helemaal weg....en het heeft wat gebloed. Ik denk van het afzetten en hard rennen :'( Ik heb al zijn teentje bevoeld en hij lijkt er geen pijn aan te hebben (ik dacht dat hij misschien ook wel wat teentjes zou kunnen hebben gebroken. Maar dan moet hij toch pijn hebben?)
Hij lijkt verder okay: hipt gewoon en wast zichzelf en eet. Maar gewoon in de gaten houden? Of toch een weekendarts bezoeken?
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.912
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #313 Gepost op: 18 september 2009, 19:55:00 »
Ik ben het wel een beetje met Laurita eens eigenlijk, het is beter je kat binnen/in je eigen tuin te houden.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #314 Gepost op: 18 september 2009, 20:20:56 »
Ik ben het wel een beetje met Laurita eens eigenlijk, het is beter je kat binnen/in je eigen tuin te houden.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #315 Gepost op: 18 september 2009, 21:33:09 »
Dank je, Poek :)
Ik weet dat ik wel heel makkelijk en hard klink. Maar waar ik me aan erger (altijd al heb gedaan, niet alleen door vandaag) is dat het ook gewoon zo maatschappelijk is geaccepteerd dat katten en honden vrij kunnen rondlopen. Waarom eigenlijk? Je laat je Boa Constrictor toch ook niet vrij rond....glijden omdat het een vrij dier moet kunnen zijn? Dieren blijven wild en kunnen altijd onverwachte manouvres maken en iets kwaad doen. Het gebeurt vaak genoeg.
Waarom moet ik accepteren dat er een huisdier van iemand anders op mijn terrein komt en er voor zorgt dat mijn eigen huisdier dit niet eens kan? Terwijl mijn huisdier netjes op ons terrein blijft en bovendien ook nog eens niks kwaad doet.
En met honden vind ik het irritant en asociaal dat ze overal schijten (de baasjes ruimen het vaak niet op, ook zoiets achterlijks), vaak gehouden worden door baasjes die hun hond juist helemaal niet de baas zijn en als ze dan ook nog eens los lopen ze wel eens een hapje van iemand nemen.
Nou ja, ieder zo zijn/haar mening. Ik hou het bij mijn onschuldige konijntje ;)
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #316 Gepost op: 18 september 2009, 22:02:43 »
Geen idee waar je woont, maar wel eens aan roofvogels gedacht?? Hier zie ik dagelijks vogels zweven, op zoek naar een lekker hapje.. Ik weet dat ze wilde konijnen pakken en die zijn nog een maatje groter dan een dwerg, ik naam aan dat de kat niet achter een vlaamse reus aanzat ;)
Ik heb de konijntjes lekker in een overdekte volière en mijn kat zit er af en toe wel verlekkerd naar te kijken, maar kan er niet bij! Ik heb trouwens een brave kat, hij zit meestal in onze eigen tuin... :angel:

Schanulleke

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #317 Gepost op: 18 september 2009, 22:48:10 »
onschuldige konijntje

Ik ken een konijntje dat een chihuahua te lijf ging (echt waar). Ja, dat konijn is een pittige tante, net zoals sommige katten behoorlijk pittig kunnen zijn (en andere juist weer poeslief ;)).

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #318 Gepost op: 18 september 2009, 23:17:30 »
Ik heb een chihuahua (althans, mn broer heeft er een, ik ben trouwe oppas). Hij scharrelt nu braaf door de kamer, maar als een konijn hem zou willen paken zou er binnen 5 minuten niets meer van kleine chichi over zijn hoor, dus dat geloof ik best.
Verder heb ik twee katten met vrij toegang tot kattenluik die altijd de hort op zijn. Daarbij komen ze graag in andermans tuin. Ik wou dat ik daar een oplossing voor had maar die heb ik niet, maar ik vind wel dat katjes buiten horen.
Mijn herderachtigespaanseliefdevanmnleven (mn hondje) loopt daarentegen altijd braaf aangelijnd, en als ze een keer niet tussen de struiken poept, dan ruim ik het braaf op.

Ik snap je probleem en vind het ook te zot voor woorden. Maar ben toch ook wel heel blij dat kat en kater lekker rond kunnen scharrelen buiten.

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #319 Gepost op: 19 september 2009, 00:10:53 »
Geen idee waar je woont, maar wel eens aan roofvogels gedacht??

Inderdaad! Onze konijnen lopen alleen los in de tuin als wij er toezicht op kunnen houden. Er hoeft maar 1 kat of roofvogel te zijn en het kan gebeurd zijn. En dan heb ik nog wel vrij forse konijnen (de twee nieuwe zijn een stuk kleiner). Ze hebben daarom een grote, overgaasde ren tot hun beschikking waar ze dag en nacht in kunnen rondrennen. Voor hun eigen veiligheid. En als wij er bij zijn mogen ze los in de tuin, maar dan weten we ook zeker dat er geen katten of roofvogels in de buurt komen.