Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #280 Gepost op: 05 juni 2009, 17:00:03 »
Poeh, best spannend, zo'n geopereerd konijn. Vannacht een kort en gebroken nachtje, omdat ik er een paar keer uit geweest ben om Nijn te controleren. Kruik verversen, proberen haar wat blaadjes basilicum en munt te laten eten (die ik midden in de nacht, gekleed in t-shirt en onderbroek, in de tuin ben gaan plukken), kijken hoe het verder met haar ging. Ik zat behoorlijk in de stress omdat ze nog niet gekeuteld had, maar vanochtend vroeg vond ik gelukkig toch zeven keuteltjes. De rest van de dag heeft ze nog veel meer gekeuteld, dus haar darmen doen in ieder geval weer wat ze moeten doen. Pijnstilling toedienen leek even een ramp te worden, omdat ze niet zomaar een spuitje in haar bek liet steken. Ik wilde haar vanwege de wond op haar buik ook niet in een houdgreep nemen, dus het was even lastig. Tot ze het medicijn proefde; dat was blijkbaar nogal lekker, want de rest likte ze daarna zelf van het spuitje af.
Vanmiddag heb ik haar even met kooi en al in de ren bij Ko gezet. Ze zagen er allebei zo eenzaam uit... Ze werd meteen een stuk alerter en actiever, en eet sindsdien ook een stuk beter, dus dat was een goed idee.
Inmiddels eet, drinkt en keutelt ze redelijk tot goed, dus het ergste is achter de rug. :)

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #281 Gepost op: 05 juni 2009, 18:47:11 »
fijn dat het zo goed gaat  ;D

en dat even met ko "kletsen" vond ze vast ook heerlijk!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #282 Gepost op: 06 juni 2009, 21:22:27 »
Het gaat boven verwachting met Nijn, echt super! Ze heeft vandaag weer lekker bij Ko in de ren gezeten (wel nog steeds in haar kooi natuurlijk) en eet, drinkt en keutelt als vanouds. Hooi, groenten, wilgentak, biks; alles gaat erin als koek, en ze heeft weer grote ronde keutels. Ze is erg actief en zou volgens mij het liefst even een lekker hol gaan graven, zoveel energie lijkt ze te hebben.
Het toedienen van de pijnstilling is een fluitje van een cent; zodra ze merkt dat het flesje open gaat komt ze al kijken, en het is blijkbaar zulk lekker spul dat ze het tot de laatste druppel van het spuitje aflikt.
Echt, ik heb de ideale patiënt in huis! :heart:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #283 Gepost op: 06 juni 2009, 22:57:43 »
Ze zouden medicatie voor mensen ook eens wat lekkerder moeten maken!;).

Onze hond had de laatste dagen ook pijnstillers in de vorm en smaak van een brokje. Normaal was het een heel toneelspel van een stukje ham pakken en dan snel een pilletje er in douwen en vooral niet opvallend doen, maar nu ging het heel makkelijk.

Aiko

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #284 Gepost op: 07 juni 2009, 01:26:07 »
Ze zouden medicatie voor mensen ook eens wat lekkerder moeten maken!;).

Een hap suiker ergens doorheenroeren moet van het vieste drankje al wel een soort limonade maken?

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #285 Gepost op: 07 juni 2009, 14:52:53 »
Het blijkt dat niet alle konijnen deze medicatie lekker vinden, bij sommige konijnen is het echt worstelen om een druppeltje naar binnen te krijgen. Dus ik heb echt wel geluk gehad met Nijn! :)

Schanulleke

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #286 Gepost op: 07 juni 2009, 17:15:01 »
Het gaat boven verwachting met Nijn, echt super! Ze heeft vandaag weer lekker bij Ko in de ren gezeten (wel nog steeds in haar kooi natuurlijk) en eet, drinkt en keutelt als vanouds. Hooi, groenten, wilgentak, biks; alles gaat erin als koek, en ze heeft weer grote ronde keutels. Ze is erg actief en zou volgens mij het liefst even een lekker hol gaan graven, zoveel energie lijkt ze te hebben.
Het toedienen van de pijnstilling is een fluitje van een cent; zodra ze merkt dat het flesje open gaat komt ze al kijken, en het is blijkbaar zulk lekker spul dat ze het tot de laatste druppel van het spuitje aflikt.
Echt, ik heb de ideale patiënt in huis! :heart:

Wat een lieverd, zeg! :loveys:

Aiko

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #287 Gepost op: 07 juni 2009, 20:37:48 »
Het blijkt dat niet alle konijnen deze medicatie lekker vinden, bij sommige konijnen is het echt worstelen om een druppeltje naar binnen te krijgen. Dus ik heb echt wel geluk gehad met Nijn! :)

Oh, konijnen. Dat ontging mij een beetje [ik zie nu pas het onderwerp van deze discussie...] met het briljante advies hier iets hoger. Houden nijnen wel van zoet? Bitter, was hun favoriet, toch?

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #288 Gepost op: 07 juni 2009, 21:20:28 »
Ik heb geen idee eigenlijk; ze vinden worteltjes, rozijnen en fruit als appel en peer lekker (maar daar zit eigenlijk al teveel suiker in voor ze), maar ze zijn ook gek op witlof. Het drankje ruikt wel bekend, ik kan het alleen nog niet helemaal thuisbrengen.

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #289 Gepost op: 09 juni 2009, 15:06:33 »
Kersensmaak toevallig ? (primperan of cisaral misschien maar ik weet niet of dat laatste ook naar kunstmatige kersen smaakt )

edit: ik kan met niet voorstellen dat nijn metacam lekker vind, wel heel handig !
Een andere truc is een druppeltjes op een stukje brood doen of door een plakje banaan prakken.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2009, 15:08:20 door Flapke »

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #290 Gepost op: 09 juni 2009, 20:08:27 »
edit: ik kan met niet voorstellen dat nijn metacam lekker vind, wel heel handig !
Ik had het hier nog niet genoemd geloof ik he? Maar het gaat dus inderdaad om Metacam. Daar zou een honingachtige smaak aan zitten ( ???), maar ik vind het in ieder geval heel anders ruiken. En ik hoor inderdaad verhalen van konijnen die het dus echt niet te pruimen vinden, maar die rare Nijn van mij likt haar lippen erbij af. Trucjes met brood of banaan zijn dus niet nodig, gelukkig.

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #291 Gepost op: 09 juni 2009, 20:10:50 »
[off-topic] Oh, ik vroeg me al af wie Flapke is, maar je bent Blub! :D [/off-topic]

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #292 Gepost op: 12 juni 2009, 12:07:32 »
Vanochtend met Nijn naar de dierenarts geweest voor controle, en alles was goed. Daarna mocht ze dus weer bij Ko in de ren. Ko wilde de hele tijd aan haar staart snuffelen, maar dat vond ze, aan de piepgeluidjes te horen, niet echt prettig. Binnen een half uur lagen ze echter alweer samen aan een wilgentak te knabbelen. Nu rennen ze af en toe nog hard achter elkaar aan (maar dat kan ook uit blijdschap zijn), en Nijn lebbert de ogen en oren van Ko alweer helemaal af. Het is dus weer als vanouds. :D

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #293 Gepost op: 12 juni 2009, 12:11:09 »
 :D

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #294 Gepost op: 12 juni 2009, 12:22:09 »
super zeg dat de nijnen weer blij zijn met elkaar!! Lijkt me best spannend ze na 2 weken weer bij elkaar te zetten
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #295 Gepost op: 12 juni 2009, 12:53:16 »
Het was gelukkig maar een week (ze is vorige week donderdag geopereerd), maar toch, dat vond ik ook.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #296 Gepost op: 12 juni 2009, 15:19:08 »
Ow ja, lekker opgelet weer van mij  :bloos:
Nou ja, spannend is spannend he ;)
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

ingzel

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #297 Gepost op: 02 augustus 2009, 01:07:42 »
Hoi
ik heb een probleempje. ik let op de konijnen van een paar mensen verderop. 1 konijn is via het dak van zijn hok over de schutting gesprongen. hij zit nu vrolijk in de drie tuinen er naast. ik heb al geprobeerd hem met 6 andere mensen te pakken maar dat beest is watervlug dus het lukte niet. heeft iemand een idee hoe ik het op kan lossen? hij is erg schuw en vertrouwt alleen zijn bazin die ergens in frankrijk zit momenteel...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #298 Gepost op: 02 augustus 2009, 01:33:39 »
Met een visnet? Of een trui over hem gooien? Houd hij van brokjes? Misschien dat je hem daarmee een hoekje in kan lokken (met een bakje rammelen dus).
Probeer sowieso te zorgen dat hij niet die tuinen uit kan!

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #299 Gepost op: 02 augustus 2009, 12:24:55 »
Kun je niet proberen hem te lokken? Gewoon heeel veel geduld hebben, eventueel een doos o.i.d. met wat lekkers erin neerzetten, en dan maar wachten tot hij daarin gaat?