Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #260 Gepost op: 10 mei 2009, 05:54:03 »
wat een leukjes!! en wat een toffe namen
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #261 Gepost op: 10 mei 2009, 09:53:53 »
Nijn is schijnzwanger. Gisteren liep ze al met hele plukken stro en hooi het hele hok door je sjouwen, om het uiteindelijk allemaal achter in het nachthok te deponeren. Het zag er echt niet uit, zo'n hele bek vol stro, wat er ook nog eens aan beide kanten uit stak. Daarna begon ze plukken haar uit te trekken, van haar zij en buik, die ze ook weer mee het nachthok in nam. Ze probeerde ook nog haren bij Ko uit te trekken, maar die was daar niet zo van gediend, dus dat werd een hele achtervolging. Nu ligt er een mooi nestje van hooi, stro en haren in het nachthok en doet ze alsof er niets aan de hand is.
Ik hoop maar dat dit even een reactie op het verhuizen was, en dat ze hier niet vaker last van gaat krijgen. Konijnen kunnen elke twee weken schijnzwanger zijn, en daarbij hun hele buik kaalplukken. Daarnaast vreet het ook nog eens energie. Ze kan niet echt zwanger zijn, want Ko is gecastreerd. Als ze hier vaker last van gaat hebben moet ik haar misschien laten steriliseren castreren. Dan loopt ze in ieder geval geen risico meer te overlijden baarmoederkanker (de kans dat konijnen baarmoederkanker krijgen is namelijk 75% op 6-jarige leeftijd!). Het schijnt alleen een nogal heftige operatie te zijn, en dat vind ik toch ook niet fijn. Nog even afwachten dus maar...
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2009, 10:05:19 door Kiwi »

Schanulleke

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #262 Gepost op: 10 mei 2009, 22:00:03 »
Mooie knagertjes heb je, Kiwi. Maar hoe heet dat ras ook alweer? Zijn het niet Lotharingers?

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #263 Gepost op: 11 mei 2009, 07:11:43 »
Ja, het zijn inderdaad Lotharingers. Althans; Ko is (waarschijnlijk) een echte, Nijn een kruising met een zwart huis-tuin-en-keukenkonijn (daarom is ze ook niet zo groot als Ko).

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #264 Gepost op: 11 mei 2009, 08:33:38 »
Ow vervelend dat Nijn schijnzwanger lijkt, hopelijk heeft het idd "gewoon" met de verhuizing te maken.
Ik wist niet dat konijnen zo'n hoge kans op baarmoederkanker hadden joh! Dat is naar!
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #265 Gepost op: 30 mei 2009, 11:03:55 »
Nijn is weer schijnzwanger. :-\ De afgelopen dagen was ze in het nieuwe graafhok een hele tunnel aan het maken. Leuk, dacht ik nog, ze maken meteen al lekker gebruik van de nieuwe ruimte en mogelijkheden. Ko wilde ook af en toe helpen met graven maar werd daarvan steeds hardhandig afgehouden door mevrouw; als hij maar een poging deed begon ze op zijn rug en kont te krabben.
Vanochtend toen ik wakker werd lagen er allemaal strootjes in het graafhok. Wat best gek is, aangezien er een hele ren en tunnel zit tussen het graafhok en het nachthok waar hooi en stro te vinden is. En ja hoor, wat ik al vreesde: Nijn loopt weer met bekken vol met hooi en stro te sjouwen. Naar haar ondergrondse gang deze keer. Ik vind het ook zo zielig voor Ko, omdat ze ook elke keer plukken haar uit zijn kont probeert te trekken. Die arme Ko durft nergens meer te gaan liggen omdat hij dan meteen een plukkende Nijn aan z'n kont heeft hangen. Daarnaast heeft hij ook geen hooi meer om te eten, omdat alles wat ik neerleg meteen het hol in verdwijnt. En voor Nijn zelf is het ook niet fijn natuurlijk, al dat gedoe met heen en weer rennen en plukken en zo. Ik ga binnenkort maar een afspraak maken om haar te laten castreren, want dit sloopt haar als dat elke paar weken zo gaat, ik vind het echt zielig om te zien, voor allebei. :(

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #266 Gepost op: 02 juni 2009, 18:37:42 »
Donderdag gaat ze onder het mes...  :-\

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #267 Gepost op: 02 juni 2009, 18:43:25 »
Wat is dat toch, schijnzwangerschap? Het hondje van mijn oma had het ook, maar ik was toen nog erg klein en snapte er niks van. Nu nog niet eigenlijk  :-[ :)

Schanulleke

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #268 Gepost op: 02 juni 2009, 18:49:35 »
Dit is wat wikipedia ervan zegt.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #269 Gepost op: 02 juni 2009, 21:13:29 »
In elk geval erg sneu om te zien (onze hond "beviel" ieder jaar meerdere keren van een speelgoed egeltje die dan ook echte puppyverzorging nodig had  :-\)

Ook behoorlijk belastend voor het dier zelf (maar toen wij besloten dat Agnes onder het mes moest en niet echt een nest moest krijgen vielen haar nieren uit en ging ze dus dood)

Hopelijk knapt Nijn er snel van op Kiwi!!
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #270 Gepost op: 04 juni 2009, 11:40:12 »
Vanochtend om acht uur heb ik haar naar de dierenkliniek gebracht. Ze was (begrijpelijk!) wat timide van de autorit, maar werd alweer wat alerter toen ze bij de dierenarts in een hok werd gezet en wat van het voer kreeg wat ik had meegenomen. Zojuist werd ik gebeld dat de operatie goed verlopen is. Ze is nog wel wat suf, maar ik mag haar vanmiddag weer ophalen.
De eerste paar dagen mag ze niet op stro of aarde, dus ik heb nu een grote kooi binnen staan waar ze voorlopig even in mag. Ik heb al hooithee voor haar gemaakt en allerlei lekkere dingetjes gehaald (grote bossen selderij en peterselie van de markt, en een Olvaritpotje met wortel voor als ze gedwangvoerd moet worden), en er ligt een kruik klaar omdat ze waarschijnlijk nog wat rillerig zal zijn na de narcose.
Ik ben in ieder geval heel blij dat ze weer wakker is! :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #271 Gepost op: 04 juni 2009, 11:55:16 »
Gelukkig maar! Krijgt ze wel pijnstillers mee? Dierenartsen schijnen vaak te denken dat het niet nodig is bij nijnen.

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #272 Gepost op: 04 juni 2009, 12:04:36 »
Daar ga ik wel om vragen als ik het niet krijg, ik weet in elk geval al de stof- en merknaam die ze het beste kunnen meegeven.

Pfff, ik was er vrij laconiek onder (dacht ik), maar nu het spannendste deel voorbij is komen de tranen. Zelfs als zo'n 'stom' konijntje onder het mes gaat ben ik al bang dat ze niet meer uit de narcose komt. Ik denk dat ik daar de rest van mijn leven wel last van zal blijven houden, dat merkte ik vorig jaar al toen Kiwilief geopereerd moest worden. Het heeft me nu in ieder geval ook weer meer aangegrepen dan ik van tevoren gedacht zou hebben.
Gelukkig heb ik voor vandaag een vrije dag geregeld en ben ik ook morgen en het weekend vrij, zodat ik haar goed in de gaten kan houden de komende dagen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #273 Gepost op: 04 juni 2009, 12:07:14 »
 :pet:

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #274 Gepost op: 04 juni 2009, 12:14:21 »
Toch begrijpelijk kiwi? Als beestjes in je hart zitten (figuurlijk dan) maakt het niet uit of ze nou een nijn, kat of hond zijn, je wil gewoon dat het goed met ze gaat! Operaties zijn gewoon stress  :-\

Maar fijn dat alles goed gegaan lijkt te zijn en volgens mij gaat ze de komende dagen heerlijk vertroeteld worden door je :D
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #275 Gepost op: 04 juni 2009, 12:25:12 »
Pluisje vond het na zijn operatie trouwens erg fijn dat zijn oogjes met een nat doekje werden schoongemaakt. Hij leek er last van te hebben door het narcosekapje.

Hebben ze alles weggehaald bij jouw nijn?

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #276 Gepost op: 04 juni 2009, 12:31:17 »
Ze wilden eerst alleen de eierstokken weghalen, omdat de baarmoeder vanzelf zou verschrompelen (schijnen nieuwe inzichten te zijn). Ik had echter allerlei tegenstrijdige berichten gelezen, dat dat verschrompelen alleen bij honden en katten is, en dat het bij konijnen nog niet echt bekend is of dat ook inderdaad zo is, dus ik heb vlak voor ze geopereerd zou worden toch nog maar even opgebeld of ze ook de baarmoeder wilden verwijderen. Als het goed is is dat nu dus gebeurd. Ik heb liever nu een iets zwaardere operatie (want die buik ligt toch open, en het is toch al geen pretje), dan dat ze over vijf jaar last van tumoren of ontstekingen in de baarmoeder krijgt en dat ze dan alsnog de baarmoeder (of wat er dan nog van over is) moeten verwijderen.
Ik zal ook even op haar oogjes letten, bedankt voor de tip!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #277 Gepost op: 04 juni 2009, 13:00:28 »
Je kan het potje olvarit ook gewoon bij het konijn zetten, ook als je het niet moet gebruiken. Onze konijnen vroeger waren dol op allerlei soorten puree.

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #278 Gepost op: 04 juni 2009, 15:34:56 »
Ze is weer thuis! :laugh: Ze loopt nog vrij moeilijk, maar dat lijkt me logisch, maar is wel heel geïnteresseerd in het hok waar ze nu in zit. Ik had een beetje Olvarit wortel rond haar bekje gesmeerd, dat heeft ze afgelikt, en daarna nam ze zowaar zelf een paar hapjes uit het bakje wat ik had neergezet. Ik heb dus maar meteen het hele potje gegeven, want het is belangrijk dat ze meteen weer gaat eten. Ze heeft ook al twee ieniminisprietjes hooi op. Het ziet er dus al goed uit! Naar de verse peterselie en selderij kijkt ze (nog) niet om. Er ligt een kruik (ingewikkeld in een handdoek uiteraard) in het hok, maar daar heeft ze ook nog geen belangstelling voor.
Ze heeft bij de dierenarts een injectie met (o.a.) 0,30 cc Metacam gekregen. Vanaf morgen moet ik haar tweemaal daags 0,25 ml Metacam oraal toedienen (en dat 4-5 dagen lang). Er werd nu gezegd dat ik haar beter een dag of acht binnen kan houden, zodat ik zeker weet dat de wond goed dicht is. Volgende week vrijdag moet ik terug voor controle, dus ik denk dat ik haar daarna weer buiten bij Ko kan zetten.

En de lieve schat :heart: ... ze kan amper lopen of springen, en heeft toch netjes in een bakje geplast wat ik in de kooi had gezet. Zelfs nu is ze zindelijk. Al is ze nu zomaar in dat bakje gaan zitten, in haar eigen plas, dat zit blijkbaar lekker  ???

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #279 Gepost op: 04 juni 2009, 21:59:21 »
 :heart: