Nijn is schijnzwanger. Gisteren liep ze al met hele plukken stro en hooi het hele hok door je sjouwen, om het uiteindelijk allemaal achter in het nachthok te deponeren. Het zag er echt niet uit, zo'n hele bek vol stro, wat er ook nog eens aan beide kanten uit stak. Daarna begon ze plukken haar uit te trekken, van haar zij en buik, die ze ook weer mee het nachthok in nam. Ze probeerde ook nog haren bij Ko uit te trekken, maar die was daar niet zo van gediend, dus dat werd een hele achtervolging. Nu ligt er een mooi nestje van hooi, stro en haren in het nachthok en doet ze alsof er niets aan de hand is.
Ik hoop maar dat dit even een reactie op het verhuizen was, en dat ze hier niet vaker last van gaat krijgen. Konijnen kunnen elke twee weken schijnzwanger zijn, en daarbij hun hele buik kaalplukken. Daarnaast vreet het ook nog eens energie. Ze kan niet echt zwanger zijn, want Ko is gecastreerd. Als ze hier vaker last van gaat hebben moet ik haar misschien laten steriliseren castreren. Dan loopt ze in ieder geval geen risico meer te overlijden baarmoederkanker (de kans dat konijnen baarmoederkanker krijgen is namelijk 75% op 6-jarige leeftijd!). Het schijnt alleen een nogal heftige operatie te zijn, en dat vind ik toch ook niet fijn. Nog even afwachten dus maar...