Ik was de cavia's wel eens. Maar niet elke maand, da's nergens voor nodig. In principe kan een cavia zichzelf goed schoonhouden en is het nergens voor nodig.
Een keer per jaar krijgen ze een grote wasbeurt met zeep. Ik vind Joep dan te erg ruiken (stinken...) en na een wasbeurtje is dat weer over. Het koppie mag absoluut niet nat worden en ze moeten goed drogen (of fohnen) anders vatten ze kou.
Frummel en Kaatje was ik iets vaker, maar dan alleen het achterlijf. Daar zitten vaak wat aangekoekte kloetjes en daarom spoel ik ze af. Alleen het kontje en zonder zeep. Dit op advies van de dierenarts. Vooral in de zomer moet je hun poeperd in de gaten houden. Als het warm en broeierig is, kunnen er beestjes in de vacht komen.
Als je cavia niet vies is of stinkt, is wassen nergens voor nodig. Je moet ze gewoon regelmatig bekijken en als ze aangekoekt haar hebben, dan kun je ze wassen met lauw water en een neutrale (baby)shampoo. Wassen tegen mijten of schimmels, daar heb ik nog niet van gehoord. Als ze mijten of schimmels hebben dan werkt een simpel badje toch niet, dat moet van binnenuit opgelost worden met een injectie van de dokter.