Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #200 Gepost op: 29 maart 2006, 20:14:14 »
Nog niets ergs gebeurd. In tegendeel, ze zitten regelmatig gezellig knus bij of tegen elkaar te zonnen (tussen de regenbuien door). Ze mogen elkaar wel, geloof ik.  ;)
"AAAH!!"
"HMPF!"

langnek

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #201 Gepost op: 29 maart 2006, 23:29:36 »
Er bloeit iets moois op! :shiny:

Wat wil je, vast lentekriebels! :O

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #202 Gepost op: 30 maart 2006, 16:06:41 »
Dan was dit perfecte timing, lijkt me.  :O

Ik geloof niet dat ik al heb gemeld waar ik Stampertje vandaan heb (zo ja, sorry), maar ik heb haar via Marktplaats hier gevonden.

Ik had eerst gebeld en kreeg netjes alle info die ik maar wilde hebben, voor zover aanwezig. Stampertje zag er heel gezond uit en deze mensen zijn duidelijk heel begaand met alle dieren en heel geduldig.

Ze zijn ook heel blij dat ik ze voorlopig nog even op de hoogte hou (via mail) hoe het met haar gaat, waar voor mij alleen uit blijkt hoe goed ze hun best doen.

Sorry, moest even reclame maken...  ::)
"AAAH!!"
"HMPF!"

bienne

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #203 Gepost op: 30 maart 2006, 19:45:20 »
Ik heb sinds een weekje een konijntje erbij... Een humpie van 9 weken. Handtam en zit gezellig bij de cavia's in. Dat gaat super goed!! Ben erg blij met haar :)

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #204 Gepost op: 06 april 2006, 10:28:13 »
Zie hier Punky (links) en Stampertje (rechts) vanmorgen in de achtertuin.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Dee

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #205 Gepost op: 06 april 2006, 10:32:26 »
Wat een schatjes  :heart:. En Punky  :heehee:

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #206 Gepost op: 06 april 2006, 11:10:35 »
Lach Punky niet uit!  >:(

 ;)
"AAAH!!"
"HMPF!"

Dee

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #207 Gepost op: 06 april 2006, 11:29:27 »
Oh, ik lach hem helemaal niet uit. Dat zou ik niet durven  ;) Ik vind zijn naam alleen erg passend.  ;D

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #208 Gepost op: 06 april 2006, 12:05:53 »
Die naam had-ie al toen we hem kregen. Ik verzin meestal iets originelers.
Net als Stampertje. Saaaaaaiiiii....

Even een vraag aan de cavia experts hier: moet je caven wassen? Ik hoor net van iemand dat ze 1x per maand gewassen moeten worden. Bescherming tegen mijten en schimmels (door hooi). Nou is die meid niet gek, maar ik vraag het toch maar even na.
Wij wassen onze caven nooit namelijk en ze zijn vreselijk rond en gezond!
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #209 Gepost op: 06 april 2006, 12:16:54 »
Ik was de cavia's wel eens. Maar niet elke maand, da's nergens voor nodig. In principe kan een cavia zichzelf goed schoonhouden en is het nergens voor nodig.
Een keer per jaar krijgen ze een grote wasbeurt met zeep. Ik vind Joep dan te erg ruiken (stinken...) en na een wasbeurtje is dat weer over. Het koppie mag absoluut niet nat worden en ze moeten goed drogen (of fohnen) anders vatten ze kou.
Frummel en Kaatje was ik iets vaker, maar dan alleen het achterlijf. Daar zitten vaak wat aangekoekte kloetjes en daarom spoel ik ze af. Alleen het kontje en zonder zeep. Dit op advies van de dierenarts. Vooral in de zomer moet je hun poeperd in de gaten houden. Als het warm en broeierig is, kunnen er beestjes in de vacht komen.

Als je cavia niet vies is of stinkt, is wassen nergens voor nodig. Je moet ze gewoon regelmatig bekijken en als ze aangekoekt haar hebben, dan kun je ze wassen met lauw water en een neutrale (baby)shampoo. Wassen tegen mijten of schimmels, daar heb ik nog niet van gehoord. Als ze mijten of schimmels hebben dan werkt een simpel badje toch niet, dat moet van binnenuit opgelost worden met een injectie van de dokter.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #210 Gepost op: 06 april 2006, 12:24:34 »
Dankjewel, Zusje.

De caven van die jongedame zijn viespeuken, dus dat zal de reden zijn dat zij ze wel wast.
Onze caven daarentegen zijn wit en blijven dat ook. Zijn nog nooit vies geweest en ruiken gewoon naar schone caaf. Dus ik zal ze dan maar niet wassen, he?  ;)
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #211 Gepost op: 06 april 2006, 13:11:42 »
Ach, als je een excuus zoekt om de hele badkamer te mogen soppen kan ik je wel aanraden om te proberen om een cavia te wassen.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Aiko

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #212 Gepost op: 06 april 2006, 13:15:15 »
Zweten die mini-varkentjesachtige cavia's eigenlijk? Varkens niet, in ieder geval. Maar goed ook, hoef ik ze ook niet te wassen. De verdere viezigheid die ze opdoen is er ook zo weer af. Een varken wassen, ik zou het niet aandurven, denk ik...

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #213 Gepost op: 06 april 2006, 13:22:31 »
Cavia's zweten niet. Maar ze zitten wel lekker met hun behaarde achterkantjes in hun eigen poepies en plasjes. Te lui om op te staan en een wctje te zoeken ;)

Zo'n varkentje wassen (hihi) kan toch best met de tuinslang? Vinden ze vast nog leuk ook.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #214 Gepost op: 06 april 2006, 16:31:23 »
Ik heb Plukkie nog nooit gewassen. Hij ruikt gewoon naar cavia.

lotseltjuh

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #215 Gepost op: 01 juni 2006, 19:50:09 »
hoihoi :D
ik heb thuis 2 ratten supper lief en ze komen uit een opvang dus ze zijn niet met opzet gefokt en ze hadden een huisje nodig, maar ik weet niet wat de beste vulling is voor de kooi.  En heeft iemand tips voor me want na de zomervakantie krijg ik 2 kittens hoe laat ik die wennen aan het feit dat mun ratjes geen prooi zijn?

Aiko

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #216 Gepost op: 01 juni 2006, 20:44:19 »
Laat ze samen spelen vanaf de jonge leeftijd. Gewenning is des hemels oorkussen, ofzo.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #217 Gepost op: 02 juni 2006, 00:53:24 »
Mag je nijnen ook wilgenstammetjes geven om op te knagen? Takjes mag wel, maar je weet maar nooit...

lotseltjuh

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #218 Gepost op: 02 juni 2006, 15:57:33 »
Ik geloof het wel. ik heb ook konijnen en mijn moeder haalt ook weleens stammetjes van wilgen. Al sinds ze een half jaar oud waren. Nu zijn ze 4 jaar. en ze zijn zo gezond als maar kan. (1tje was wel ziek maar dat kwam omdat ie te weinig groen at, maar het is een sterk konijntje en hij is een van de 1 op de 2 die zo'n koliek overleeft ::))

Monie

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #219 Gepost op: 02 juni 2006, 17:42:25 »
Ik ben net een paar pagina's aan het terug lezen (ik lees niet meer zo vaak mee wegens andere bezigheden) en ik ben benieuwd hoe het met Kaatje gaat Zusje, ze was niet zwanger neem ik aan want anders had je het vast wel over de bevalling gehad?

En je hebt wel speciale shampoos voor als cavia's schurft hebben, maar die moet je ook alleen gebruiken als je cavia schurft heeft en anders niet. Als die shampoo nodig is moet het caafje ook meerdere dagen achter elkaar met die shampoo gewassen worden.