Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Aiko

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #180 Gepost op: 22 maart 2006, 16:06:59 »
Niet betalen voor dieren, hoor! Alleen als het asielen betreft. Zeker niet van particulieren!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #181 Gepost op: 22 maart 2006, 16:13:53 »
Absoluut, als ik kijk hoe gelukkig mijn nijntjes met elkaar zijn :heart:.

Nog wel een tip: ik denk dat het voor je geestelijke gezondheid niet goed is als je heeel veel pagina's op Marktplaats gaat bekijken, want oh oh oh wat zijn mensen toch makkelijk met dieren dumpen :'(.

Waar stond ook alweer die actie voor oproepen om dierenhandel op Marktplaats te stoppen?

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #182 Gepost op: 22 maart 2006, 16:14:54 »
Niet betalen voor dieren, hoor! Alleen als het asielen betreft. Zeker niet van particulieren!

Dat was ik ook niet van plan, maar bedankt voor de tip.

Vanaf welke leeftijd mogen konijntjes eigenlijk weg? Ik zie er soms erg jonge tussen staan.

Maar goed, mazzeltje: ik vond een advertentie van iemand die een opvang heeft in Zoetermeer en daar zit een voedster die liever lekker in de tuin hupt dan dat ze bij mensen zit. Kan ideaal zijn voor Punky!  ;D
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #183 Gepost op: 22 maart 2006, 16:16:33 »

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #184 Gepost op: 22 maart 2006, 16:19:06 »
Ik vraag me altijd af of zo'n aktie wel wijs is. Kun je niet beter een lobby gaan houden tegen het verkopen van dieren in dierenwinkels? Op deze manier gaan mensen alleen maar hun dieren in het 'wild' loslaten. Dat is nog erger.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #185 Gepost op: 22 maart 2006, 16:20:46 »


Vanaf welke leeftijd mogen konijntjes eigenlijk weg? Ik zie er soms erg jonge tussen staan.

6-8 weken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #186 Gepost op: 22 maart 2006, 16:24:09 »
Ik vraag me altijd af of zo'n aktie wel wijs is. Kun je niet beter een lobby gaan houden tegen het verkopen van dieren in dierenwinkels? Op deze manier gaan mensen alleen maar hun dieren in het 'wild' loslaten. Dat is nog erger.

Misschien. Maar wie weet worden mensen zich ook bewuster als ze weten dat als het tegenvalt je niet 1 2 3 van je beestjes afkomt op bijvoorbeeld Marktplaats.
Daarnaast is de actie vooral gericht tegen broodfokkers. Hoe minder makkelijk zij van hun dieren af kunnen komen, hoe minder interessant het wordt om te fokken.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #187 Gepost op: 22 maart 2006, 16:27:38 »
Dat is ook wel weer waar...
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #188 Gepost op: 22 maart 2006, 16:29:18 »
Ik ben trouwens ook tegen de verkoop van nijnen in winkels en tuincentra. Ik mag hopen dat dat nog een keer wordt aangepakt.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #189 Gepost op: 22 maart 2006, 16:30:24 »
Hopen? Daar kunnen we toch ook wel een aktie voor verzinnen?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #190 Gepost op: 22 maart 2006, 16:35:51 »
Hopen? Daar kunnen we toch ook wel een aktie voor verzinnen?

Hihi, dat zet misschien meer zoden aan de dijk ;D.

Ik heb hier al wel eens gevraagd hoeveel geld er nou verdient wordt op deze manier. Als het de winkels een hoop inkomsten kost, gaan ze natuurlijk niet makkelijk overstag. Iemand zei dat het vooral een vorm van klantenbinding was: ze kopen het konijntje en ze blijven er ook voer voor kopen in die winkel.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2006, 16:38:25 door Hizikigrrrl »

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #191 Gepost op: 22 maart 2006, 16:40:34 »
Hopen? Daar kunnen we toch ook wel een aktie voor verzinnen?

Hihi, dat zet misschien meer zoden aan de dijk ;D.

Nou, ik zou er wel voor zijn. Uiteindelijk begint daar vaak de ellende. Veel dierenwinkeleigenaars en -medewerkers weten helemaal niets of bijna niets over de dieren die ze verkopen. Plus dat ze in winkels te vaak slecht verzorgd worden en/of slecht behuisd zijn. En datzelfde geldt voor tuincentra en dergelijke.

Ik heb ook gewerkt bij een Japans bedrijf waarvoor dierproeven werden uitgevoerd (voor hun produkten). We zijn gewend dat zo'n bedrijf en zijn produkten te boycotten. Maar ik kwam er achter dat ze helemaal geen dierproeven willen (moreel en financieel gezien), maar dat het moet van de regeringen van de landen waar ze verkopen! Dus we moeten juist de politiek (ook) aanpakken!

Dat geldt hier ook, vind ik. Je moet altijd even verder kijken, vaak zit er meer achter of ligt de oorzaak elders of dieper. Een aktie tegen Marktplaats is symptoonbestrijding en zou, wat mij betreft, niet op zichzelf moeten staan.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Aiko

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #192 Gepost op: 22 maart 2006, 16:56:37 »
Nou, ik zou er wel voor zijn. Uiteindelijk begint daar vaak de ellende. Veel dierenwinkeleigenaars en -medewerkers weten helemaal niets of bijna niets over de dieren die ze verkopen. Plus dat ze in winkels te vaak slecht verzorgd worden en/of slecht behuisd zijn. En datzelfde geldt voor tuincentra en dergelijke.

Ook in tuincentra is het bitter gesteld met de kennis, nouja, in ieder geval de praktische kunde van plantenverzorging als het aankomt op de cactussen. Maar dat zal ook deels komen de planten opgepompt worden bij een kwekerij eerst, en vandaaruit in discutabele conditie en slecht ingepot naar de tuincentra gaan om hun uitvaart te mogen beleven.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #193 Gepost op: 22 maart 2006, 17:01:57 »
BLIJ!

Kijk hier. De onderste: Stampertje.

We gaan morgen naar haar kijken en als we haar leuk genoeg vinden voor onze vent, mag ze mee om hem te ontmoeten.

Mijn verloofde is onwijs goed met dieren, dus ik heb er hoop in dat als ze een beetje gewend is bij Punky, hij haar weer wat vertrouwen kan geven in mensen.

Er werd net al gezegd dat ze lastig te plaatsen is. Voor ons kan ze de ideale kandidaat zijn!  ;D
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #194 Gepost op: 22 maart 2006, 17:18:45 »
 :D

Hopelijk gaat het lukken tussen hen. Het kan even duren, maar geduld en evt. een plantenspuit kunnen een hoop doen ;).

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #195 Gepost op: 22 maart 2006, 17:30:33 »
We zijn helemaal voorbereid. We hebben een extra hok, zodat ze een eigen plekje heeft, zeker in het begin. Als het klikt, mag ze bij Punky intrekken.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #196 Gepost op: 22 maart 2006, 18:04:45 »
Klinkt helemaal goed! Ik heb twee voormalig 'moeilijke' cavia's en met een beetje geduld zijn ze helemaal opgebloeid.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #197 Gepost op: 26 maart 2006, 21:08:30 »
Afgelopen donderdag zijn we naar Zoetermeer afgereist. Stampertje bleek een rustig, wat schuchter, bangig konijntje te zijn. Erg lief dus.

De eerste dag hebben we haar in een eigen, spiksplinternieuw hok in de achtertuin op de tuintafel laten wonen, zodat ze een beetje kon wennen aan de nieuwe omgeving en geuren.

Gisteren heeft mijn verloofde de konijnen aan elkaar voorgesteld door Stampertje in een afgebakend gebied te laten struinen en Punky erbuiten. Ze trokken zo naar elkaar toe dat hij ze na een uurtje al bij elkaar heeft kunnen zetten en toen zijn ze gaan spelen. Punky moest er natuurlijk wel even overheen, maar Stampertje is niet zo onderdanig als ons gezegd was en sprong ook nog een paar keer over hem heen en op hem. Ze is dus totaal niet bang van hem.
Ze graast mee (wij strooien eten altijd rond, dan hebben ze wat te doen) en is al in zijn hok geweest. Ze lagen vandaag vlak bij elkaar in de zon. Ze zijn heel nieuwsgierig naar elkaar.

Het lijkt dus helemaal goed te gaan. Maar we houden het natuurlijk nog wel even in de gaten.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #198 Gepost op: 26 maart 2006, 21:12:51 »
Schattig!!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #199 Gepost op: 27 maart 2006, 22:08:44 »
 :heart: