Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #120 Gepost op: 13 oktober 2005, 17:50:22 »
 :D :thumbsup:

choekiewoekie

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #121 Gepost op: 18 oktober 2005, 20:18:32 »
Whoe! Het is spannend!
Vandaag een nijntje gehaald in het asiel, een mannetje. Hij wil zijn kooi nog niet uit, maar Wittgenstein vindt het heel leuk en spannend. Zij is heel actief aan t snuffelen aan de vreemde kooi, maar het nieuwe konijn zit nog doodstil in een hoekje.
Mijn vriend mocht hem uitkiezen en een naam geven, dus het is Sproet geworden.
Omdat Wittgenstein er niet de hele tijd als een gek omheen mag springen, zit ze nu ook in haar kooi. Chagarijnig!

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #122 Gepost op: 18 oktober 2005, 20:56:26 »
Ik heb de jaarkalender van de bunnybin gekocht :D Krijg 'm morgen binnen.

Mijn Pantoefl staat op de voorkant!! En de kids in het mandje ergens middenin :D   :heart:

Ik moet hem ook nog bestellen maar wacht steeds omdat ik nog niet weet hoeveel ik er zal bestellen...


'fish are friends, not food!'

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #123 Gepost op: 03 november 2005, 22:04:36 »
maar toen ze in een grote ren zaten en weg konden van elkaar ging het prima. Ik heb maar 3 keer ofzo de plantenspuit hoeven te gebruiken. Nu zijn ze vriendjes!

Hoe groot is die "grote ren"?
Ik heb een ren staan in de tuin van ong 9m2 en wil daar ook 2 konijntjes in laten, ik wil het rennetje wel groter maken..ik weet alleen nog niet hoe groot :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #124 Gepost op: 04 november 2005, 19:34:00 »

Hoe groot is die "grote ren"?


Ong. 7m2 denk ik. We gaan er misschien volgend jaar nog een stuk bij aan maken op het grasgedeelte (we hebben toch maar geen graszoden gebruikt, we vreesden dat ze die binnen no time kapot zouden hebben)!


choekiewoekie

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #125 Gepost op: 05 november 2005, 21:06:20 »
Vandaag eerste echte succes. De eerste paar dagen hebben we Wittgenstein en Sproet aan elkaar laten wennen in het portiek (daar ligt vloerbedekking) en nu lopen ze in de woonkamer. Nou ja, meestal durft Sproet er niet uit als Wittgenstein rondloopt, maar Wittg laat hem ook met rust. Maar vandaag lag Wittg voor de kooi van Sproet, lekker languit te relaxen, en toen stak Sproet zijn kop eruit om m te likken. Zag er echt schattig uit! Na een minuut of wat gingen ze weer alletwee hun eigen gangetje. Ze snuffen door de kooien heen graag naar elkaar, maar samen in de woonkamer is toch een beetje onwennig. Maar langzaam went het volgens mij....

choekiewoekie

Koelkast!
« Reactie #126 Gepost op: 10 november 2005, 09:26:40 »
Hmmm.... wittgenstein heeft het behang onder de radiotor ontdenkt.. en de kabels van de koelkast doorgeknaagd.
De meeste kabels zijn verstopt (bv onder de vloerbedekking) maar ik had er geen erg in dat ie achter de koelkast kon komen. Ik dacht dat ik die goed naar achteren had geschoven.
Pffff........ grote plas water op de vloer....
Gelukkig hebben we nooit veel in huis, we kunnen best even zonder die koelkast. Maar toch, vervelend. Iemand konijn&koelkast tips??

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Koelkast!
« Reactie #127 Gepost op: 10 november 2005, 19:22:38 »
Iemand konijn&koelkast tips??

Daarvoor moet je denk ik naar een ander forum :puh2:.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #128 Gepost op: 11 november 2005, 15:46:39 »
Bij Ikea kan je voor 3,50 euro een kabelgoot kopen. In hun catalogus staat dat ze nog meer snoeropbergmogelijkheden hebben in de winkels.

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #129 Gepost op: 13 november 2005, 14:14:34 »
Iemand een goed advies wat te doen als de keutels van je konijn steeds aan haar gaatje blijven plakken waardoor er vroeger of later een obstakel wordt gevormd waar het konijn last van heeft. Iedere dag kijken en weghalen kan, maar is niet altijd mogelijk. En als het eenmaal plakt, is het voor het konijn erg vervelend weghalen, dus dat wordt dan weer tot een minimum beperkt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #130 Gepost op: 13 november 2005, 16:08:38 »
Zijn de keutels te zacht? Dan moet je misschien het voer aanpassen. Verder zou ik gewoon wat haar daar in de regio wegknippen/scheren.

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #131 Gepost op: 13 november 2005, 17:00:58 »
Nee, dat is het gekke. Het is geen diarree of zo, maar het is ook weer niet gortdroog. Het andere konijn dat hetzelfde voer krijgt, heeft geen probleem. Voedsel bestaat uit: gemengd knaagdierenvoer, hooi, groentenrestanten (geen slasoorten), water.
Oei, knippen of scheren. Als ik me ergens aan waag, is het knippen, maar ook dat is eens geprobeerd.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2005, 20:34:02 door Sæna »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #132 Gepost op: 13 november 2005, 17:03:38 »
Misschien toch iets minder brokken proberen?
Het is een vrouwtje? Bij ons vrouwtjeskonijn merk ik het ook wel eens. Wie weet zit er iets hormonaals achter?

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #133 Gepost op: 13 november 2005, 20:36:22 »
Ja, het is een vrouwtje. En het is zo zielig, zo'n rood, schraal flamoesje ... en ze is al zo schichtig omdat ze doof is, maar ze ondergaat de schoonmaakbeurten bijna zonder morren. Vandaag is er een beetje jojoba-olie op gesmeerd; dat verzacht en is niet plakkerig.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #134 Gepost op: 13 november 2005, 20:47:25 »
 :heehee:, das wel een sneu konijn ja ;).

Ik weet niet wat de PHwaarde vh gemiddelde konijnenflamoesje is, maar misschien helpt spul tegen een droge vagina wel, wat je bij de drogist koopt.

choekiewoekie

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #135 Gepost op: 13 november 2005, 21:00:10 »
Ik heb met mijn vorige konijn ook problemen gehad met poepjes die aan zijn kontje bleven zitten. Nou ja, het was een mannetje, en eigenlijk bleven ze aan zijn ballen kleven. Hij was niet gecastreerd en had problemen met zijn rug waardoor hij zich niet goed kon schoonmaken.
Ik heb hem elke week in bad gedaan met baby shampoo en hem daarna drooggewreven en in handdoeken gewikkeld op schoot gehouden. Omdat hij vaak rode en pijnlijke ballen had van die poepjes, moest ik ook zijn ballen insmeren met een zalfje. Zo moest hij dan een uurtje bij mijn op schoot liggen zodat die zalf in kon trekken.
Zijn poepjes waren heel snel zacht, dat kwam waarschijnlijk door stress. Ik had toen 1 konijn dus hij had geen maatje, en waarschijnlijk heeft hij te veel lawaai om zich heen gehad en kreeg hij daardoor stress. Als ik daar nu op terug kijk vind ik dat heel zielig. Het kwam dus niet door het eten, puur van stress. Echt heel sneu.
Uiteindelijk is hij gecastreerd (hij had ook megagrootte ballen) en bij de operatie is ook een groot tumor ontdekt. Waarschijnlijk is dat kanker geweest, hij heeft na die operatie niet lang meer geleefd....

Sorry voor dit zielige verhaal. Maar wat bij mij begon met plakpoepjes, eindigde dus heel zielig.  En dat mede door mij, vanwege de stress.... De arts gaf me de tip het konijn elke week in bad te doen.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #136 Gepost op: 14 november 2005, 11:44:04 »
Ik heb dat vroeger ook bij mijn konijn gehad. De dierenarts vertelde dat dit kwam omdat hij te veel voer kreeg. Konijnen eten namelijk hun ochtendkeutels op (plakkerige, niet ronde keutels); ik geloof voor de vitamine B12. Als ze teveel voer krijgen, eten ze dat niet meer op.

Hey, nu ik dit verhaal zo typ, lijkt het me eigenlijk onzin. Want waarom  zou het dan aan het konijn blijven plakken...

Anyway, na een tijdje het verwijderd te hebben, ging het vanzelf over.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

choekiewoekie

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #137 Gepost op: 29 december 2005, 11:16:12 »
Mijn vriend wil van de konijnen af. Ik vind het heel jammer, maar hij wordt helemaal gek van ze.
Goed, ze zijn druk en ze maken veel rommel, maar ik ben wel dol op ze.
Inmiddels vind ik het ook niet zo erg om ze aan iemand weg te geven, maar dan moet ik wel zeker weten dat ze een goed thuis vinden.
Wat is dan verstandig?

Ik lees vaak dat het geen goed idee is om konijnen weg te geven via marktplaats, en daar kan ik me iets bij voor stellen. Maar om ze direct naar het asiel te brengen vind ik ook zielig. We hebben juist een konijn bij het asiel vandaan gehaald....
Hoe vind ik een goed nieuw thuis voor de nijntjes?
*snik*

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #138 Gepost op: 29 december 2005, 11:54:57 »
Ik ga nu iets heel onaardigs zeggen... Ik kan het gewoon niet uitstaan dat mensen een dier 'nemen' en dan een poosje later besluiten dat ze het toch niet leuk vinden.
Ik vind mijn beestjes ook heus wel eens onhandig (ik reis elk weekend met ze op en neer en soms komt dat minder goed uit, gelukkig vinden mijn ouders het niet vervelend dat ze af en toe blijven logeren zonder mij). Maar 'weg doen', nee, dan had je je van te voren iets beter moeten bedenken wat de consequenties zijn als je een dier in huis neemt.

Kaatje is bij mij gekomen als derdehandsje, en ik weet zeker dat haar tweede eigenaar haar (itt de eerste) niet kwijt wilde omdat ze haar niet meer leuk vond.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2005, 11:57:35 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

choekiewoekie

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #139 Gepost op: 29 december 2005, 12:34:10 »
Tja, helemaal met je eens. Kan niet anders zeggen. Maar het is moeilijk voor een ander om over de omstandigheden te oordelen.
Toen ik en mijn vriend gingen samenwonen hadden we ook een konijn, Plato. Dat ging prima, ook al is mijn vriend allergisch. Toen werd hij depressief en ging in therapie  en medicijnen slikken. Intussen ging Plato dood en kregen we twee andere konijnen. Eén van de buurvrouw die 'm 'zat was' en later een uit het asiel zodat ze elkaar gezelschap kunnen houden. En ik ben er heel blij mee! Mijn vriend eerst ook, maar nu zit ie in een traject van medicijnen afbouwen enz en bovendien werkt hij heel weinig ivm zijn ziekte en is hij dus veel thuis. Hij heeft last van emotionele buien en driftaanvallen, al met al valt het niet mee. Zonder hier nu verder op de situatie van mijn vriend in te willen gaan, wil ik zeggen dat er een heleboel problemen spelen die we niet hadden kunnen voorzien. En vaak gaat t ook harstikke leuk met de konijnen, maar hij kan in buien ontzettend kwaad en boos op ze zijn. Het is gewoon geen ideale situatie. Ik wil de nijntjes heel graag houden, en ik wil heel graag dat de situatie thuis goed blijf. Al met al is het een lastig parket. Ik kan me indenken dat het voor een ander moeilijk voorstelbaar is hoe het er hier aan toe gaat, maar ik wil graag voor de zekerheid weten waar de uitwijk mogelijkheden liggen als het niet meer goed gaat hier.
Het laatst wat ik wil is dat de nijntjes die we hier juist een goed leven wilden bieden, alsnog in een slechte en nare situatie terecht komen. En we hebben zeker geen konijnen genomen zonder er van te voren goed over na te denken. Maar dingen lopen nu eenmaal niet zoals je zou willen....