Vegatopia Forum

Prikkelbare darm

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #100 Gepost op: 16 augustus 2010, 23:12:14 »
Bij een navelbreuk heb je niet altijd deuken, een vriendin van mij heeft er drie (ze wordt er in september ook aan geopereerd) en daar gaan de organen de verkeerde kant op, maar ze heeft geen bulten. Ze heeft wél veel last als ze voorover zit.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #101 Gepost op: 17 augustus 2010, 11:26:05 »
Maar waarschijnlijk heeft ze altijd als ze voorover zit er last van, of niet?
Het enige dat ik tot nu toe kan ontdekken aan oorzaak is voorover zitten, maar het is dus lang niet altijd als ik voorover zit. Ik fiets elke dag (nou ja, nu niet want het is vakantie) naar mijn werk op de racefiets, en dan zit ik in een houding waarbij ik wel eens die pijn krijg, maar over het algemeen kom ik gewoon zonder pijn aan. Dan lijkt me niet dat ik zo'n breuk heb, want dan zou ik toch altijd in die houding last moeten krijgen?
Eigenlijk zou ik naar de dokter moeten als ik die pijn voel, maar dat is een beetje lastig.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #102 Gepost op: 17 augustus 2010, 11:42:56 »
Ik geloof niet dat ze altijd last heeft. Ze heeft een paar tenniswedstrijden moeten opgeven hierdoor, maar heeft er ook heel veel wel gespeeld. Maar misschien heeft ze ook haar buikband anders omgedaan ofzo.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Chantal

• 127
« Reactie #103 Gepost op: 01 september 2010, 13:40:47 »
Ik heb al jaren last van mijn darmen, volgens de huisarts heb ik last van het 'prikkelbare darm syndroom'. Symptomen zijn een opgezwollen buik (die van mij wordt hard als steen en staat hardstikke bol, ik lijk wel zwanger dan!) en krampen. Niet echt prettig dus. Vaak is er wel een oorzaak aan te wijzen, bijvoorbeeld een bepaald soort voedsel of stress waardoor het komt, maar mijn probleem is dus dat ik geen oorzaak kan vinden. Ik heb een poosje een eetdagboek bijgehouden om te kijken wanneer ik er last van had, maar het lijkt niet na een bepaald product/productgroep op te komen en is ook volstrekt willekeurig. Stress lijkt me ook niet erg waarschijnlijk, want ik heb er ook last van op momenten dat ik niet gestressed ben (ben sowieso niet echt een stresserig persoon). Erg lastig dus, vooral omdat ik eigenlijk wél wil weten wat het veroorzaakt, en vooral hoe ik er vanaf kom.

Gezond eten doe ik aan: veel vezels, bruin brood, volkorenproducten, verse groenten en fruit. Ook drink ik genoeg dus volgens mij ligt het daar ook niet aan...
Hebben jullie nog suggesties waardoor het eventueel kan komen, dingen die ik kan uitproberen ?

Alvast bedankt :)

Hoi, sinds eind vorig jaar weet ik ook dat ik PDS heb. Ik ben nu lid geworden van de patiëntenvereniging, http://www.pdsb.nl/
Bij mij zijn het juist de volkoren producten die veel problemen opleveren, niet-oplosbare vezels zeg maar. Ik eet dus geen volkorenbrood meer, ik heb het vervangen door dat blueband brood omdat daar andere vezels in zitten en mijn klachten zijn sindsdien zoveel minder geworden, ik heb me in geen jaren meer zo goed gevoeld. Mijn vezels komen verder voornamelijk uit fruit en groente (geen uien, kool etc). In de informatie onder de link die ik boven gaf staat die tip over niet-oplosbare vezels ook. Ik eet vaak overigens 's ochtends wel Fruit 'n Fibre met melk, om een of andere reden kan dat bij mij nog wel, zolang ik het maar niet te gek maak. Artsen zeggen zo vaak dat je veel vezels moet eten, maar dat klopt dus niet altijd.

Ik heb verder de rest van deze draad niet gelezen, misschien heeft iemand die tip al gegeven, maar ben op mijn werk en mijn pauze is voorbij.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #104 Gepost op: 01 september 2010, 15:31:27 »
Als je op fora hierover gaat kijken, zie je dat veel patiënten juist minder goed tegen vezels kunnen.

Offline Chantal

• 127
« Reactie #105 Gepost op: 02 september 2010, 08:38:30 »
Precies, het gaat dan om niet-oplosbare vezels waar ze niet tegen kunnen. Maar artsen blijven maar zeggen dat ze ze moeten eten. Dat vertik ik dus en dat maakt het verschil. Ik heb het zelf na een tijdje nog 1 dag geprobeerd met spelt brood en dezelfde dag nog kreeg ik weer buikpijn. Dus dat zegt mij genoeg.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #106 Gepost op: 07 september 2010, 15:32:16 »
Dat had ik ook soort van, maar dan juist verstopping. En inderdaad: eet u voldoende vezels? Nou, dacht het wel. Overigens was het eerste foldertje wat ik kreeg toen ik met darmklachten aankwam bij de huisarts: PDS. Dan vertrouw ik het al sowieso niet. N.m.m. is PDS iets wat je zegt NADAT je andere dingen hebt uitgesloten. Bij mij wilden ze om de verstopping te verhelpen ook overgaan op zakjes vezels, aangezien ik echter alle laxerende middelen in maximale heb gebruikt en het nauwelijks heeft geholpen heb ik vriendelijk bedankt.
Na veel zeuren (volgens de huisarts krijg je van een voedselallergie/-intolerantie geen verstopping, alleen diarree) hebben ze een bloedonderzoek gedaan, waar hazelnoten uitkwam. Toen mocht ik naar de allergoloog waar er een hele stoot uitkwam. Inmiddels zijn de verstoppingsklachten afgenomen, maar merk ik wel dat ik veel sneller richting diarree neig. Maar ik ben nog niet officieel met mijn onthouding begonnen, daarvoor is de lijst te lang.
Zelfdokteren is in dit soort gevallen vaak toch beter, want alleen jij weet hoe je lichaam op zaken reageert.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #107 Gepost op: 07 september 2010, 22:54:12 »
Heb je naast de verstopping nog andere klachten? Maagzuur, opgezette buik, etc?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #108 Gepost op: 08 september 2010, 16:46:04 »
Maagzuur, nee hoor, mijn eten blijft in mijn slokdarm steken, er is geen ruimte voor  ::). Als ik dan thee dronk, dan voelde je dat klotsen omdat het zo verstopt zat.
Wat betreft opgeblazen, telt het ook dat ik ineens weer broeken pas die ik echt sinds de 3e zwangerschap eigenlijk niet meer paste....

Offline animal lover

• 592
« Reactie #109 Gepost op: 14 oktober 2010, 15:11:50 »
Ik heb ook al jaren last van het prikkelbare darm syndroom, maar heb geen idee voor welke voedingsmiddelen ik moet oppassen. Wat bij mij wel helpt als ik pijn heb is veel water drinken en meer bewegen.

Ik geloof dat ik mijn anekdote rondom mijn prikkelbare darm syndroom hier nog niet op het forum verteld heb, aangezien ik een tijdje niet geweest ben.

Al een tijdje had ik last van verstopping en zwol ik echt op. De huisarts gooide het op mijn prikkelbare darm, maar vond het nu wel erg extreem en verwees mij door naar het ziekenhuis. Wat bleek? Dit keer was het niet mijn darm waar ik last van had, maar het feit dat ik ZWANGER was. Ik naar de verloskundige en bleek dat ik al 11 weeken zwanger was. Ik heb het niet gemerkt en ik weet hoe het is om zwanger te zijn, want het was mijn tweede zwangerschap. Dit keer behoorde ik tot de mensen dat aan het begin van een zwangerschap gewoon nog menstrueert. Zonnetje is inmiddels morgen drie maanden oud.

Na mijn eerste bevalling heb ik een week last gehad van een spastische darm (ook zo feestelijk :() en na deze bevalling heb ik wel behoorlijk last van pbs.

Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #110 Gepost op: 15 oktober 2010, 10:28:28 »
Wel eens getest op voedselallergie? Zelf uitzoeken is heel moeilijk als het zoals bij mij een hele lijst blijkt te zijn. Als je dat weet kun je zelf gaan spelen met het eten, evt. in overleg met diëtiste of allergoloog. Ik geloof dat PDS nl. niet zo enorm. Volgens mij ligt er altijd een andere oorzaak aan ten grondslag, waarbij dan alleen de vraag is of je die oorzaak kunt aanpakken. Zoals al eerder aangegeven reageren mijn darmen nu extremer dan voorheen op verschillende soorten eten, ook als er geen bekende allergenen in zitten, puur omdat de verstopping nu redelijkerwijs voorbij is (dat is wel een kwestie van netjes eten  ::)), dus ik ben er ook niet door niet meer te eten wat ik niet meer 'mag'.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #111 Gepost op: 15 oktober 2010, 13:05:30 »
Ik denk dat een bloedtest niet altijd kan uitwijzen of je ergens wel of niet tegenkan, dat weet je zelf beter. Ben je er nog niet achter, dan kun je een eliminatie-dieet gaan volgen (bij een dietist!). Heftig, maar de kans is grott dat je een oplossing voor je klachten vindt.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #112 Gepost op: 18 oktober 2010, 09:24:35 »
Ik had het meer over een priktest, dat kan helpen bepalen waar het over gaat en ik welke hoek je moet zoeken.

Offline Gabs

• 796
« Reactie #113 Gepost op: 26 oktober 2010, 11:44:53 »
Al een tijdje had ik last van verstopping en zwol ik echt op. De huisarts gooide het op mijn prikkelbare darm, maar vond het nu wel erg extreem en verwees mij door naar het ziekenhuis. Wat bleek? Dit keer was het niet mijn darm waar ik last van had, maar het feit dat ik ZWANGER was. Ik naar de verloskundige en bleek dat ik al 11 weeken zwanger was. Ik heb het niet gemerkt en ik weet hoe het is om zwanger te zijn, want het was mijn tweede zwangerschap. Dit keer behoorde ik tot de mensen dat aan het begin van een zwangerschap gewoon nog menstrueert. Zonnetje is inmiddels morgen drie maanden oud.

Wow, dit klinkt wel eng... Dan weet je dus een aantal weken niet dat je zwanger bent, kun je je eetstijl niet aanpassen, doe je misschien dingen die niet verstandig zijn als je zwanger bent... Hoelang gaat het menstrueren dan nog door?

Sascha90

« Reactie #114 Gepost op: 26 oktober 2010, 12:57:37 »
Wel eens getest op voedselallergie? Zelf uitzoeken is heel moeilijk als het zoals bij mij een hele lijst blijkt te zijn. Als je dat weet kun je zelf gaan spelen met het eten, evt. in overleg met diëtiste of allergoloog. Ik geloof dat PDS nl. niet zo enorm. Volgens mij ligt er altijd een andere oorzaak aan ten grondslag, waarbij dan alleen de vraag is of je die oorzaak kunt aanpakken. Zoals al eerder aangegeven reageren mijn darmen nu extremer dan voorheen op verschillende soorten eten, ook als er geen bekende allergenen in zitten, puur omdat de verstopping nu redelijkerwijs voorbij is (dat is wel een kwestie van netjes eten  ::)), dus ik ben er ook niet door niet meer te eten wat ik niet meer 'mag'.

Dat klopt ook wel een beetje. Het is een syndroom en dat betekent dat de medische wereld nog niet weet wat de onderliggende oorzaak is. Daarom worden nu over het algemeen de ernstige dingen uitgesloten en op basis van symptomen die vaak geclusterd gaan kan dan eventueel deze diagnose gesteld worden. Bij mensen met deze klachten werken vaak bepaalde aanpassingen in dieet e.d. maar er is geen wondermiddel/dieet/medicijn wat voor iedereen werkt.

Offline Chantal

• 127
« Reactie #115 Gepost op: 27 oktober 2010, 13:52:07 »

Ik heb pasgeleden een gewone allergietest laten doen en gek genoeg ben ik allergisch voor stuifmeel van sommige planten/bomen waarvan de oogst ook een foute reactie bij mij teweeg brengt als ik ze eet. Overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen zit bij mij in de familie dus het is niet zo gek.
Wat je zegt over PDS, dat je er niet zo in gelooft, het is ook niet een ziekte. Het is een syndroom waarvan ze de oorzaak/oorzaken nog niet achterhaald hebben, dus gooien ze het maar allemaal op 1 berg als "onverklaarbaar". Maar er kunnen wel allerlei verschillende ziektes de oorzaak van zijn die ze nog niet hebben geïdentificeerd.

Teveel vezels eten kan iedereen darmproblemen geven, zeker als je er te weinig vocht en vet bij eet. Dat hoeft dan niet per se PDS te zijn. Er is dan ook een verschil tussen een gewone verstopping en wekenlang met een pijnlijk opgezwollen verstopte buik rondlopen waar geen enkel medicijn tegen helpt.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #116 Gepost op: 29 oktober 2010, 21:19:46 »
Als een laatste 'wanhopige' diagnose kan ik het volgen. Inmiddels is het echter zo, dat je al een folder krijgt over PDS als je je bij de huisarts meldt met buikklachten (hoezo je neemt me niet serieus?). Dus we gaan nu eerst een niet te diagnosticeren iets als mogelijke oorzaak geven, voordat we iets anders hebben bekeken. En dan heb ik het dus over verstopping die weliswaar verbazingwekkend pijnloos is, maar wel een paar kledingmaten scheelt en niet verholpen kan worden met de max dosis laxering. Dan zeg ik: doe eerst wat nuttigs. Snap je? Vandaar dat ik met PDS niet zoveel kan.

(stiekem denk ik ook dat er mensen zijn die het spannend vinden klinken, of ben ik dan erg wantrouwend)

Offline greet

• 2.671
« Reactie #117 Gepost op: 31 oktober 2010, 15:24:54 »
En dan heb ik het dus over verstopping die weliswaar verbazingwekkend pijnloos is, maar wel een paar kledingmaten scheelt en niet verholpen kan worden met de max dosis laxering. Dan zeg ik: doe eerst wat nuttigs. Snap je? Vandaar dat ik met PDS niet zoveel kan.

(stiekem denk ik ook dat er mensen zijn die het spannend vinden klinken, of ben ik dan erg wantrouwend)

Maar die symptomen passen toch helemaal niet bij een ernstig ziektebeeld? Dat is hetzelfde zeggen bij iemand die altijd super harde hoofdpijn heeft; na een vermoeiende stresserende dag op het werk met veel airco en file en vul zelf maar aan; dat je eerst hersentumoren moet uitsluiten.

Wat trouwens niet wil zeggen dat je niet serieus kan afzien van PDS. Oké, het wordt dan misschien erger door stress, maar maagzweren doen dat ook en daar gaan sommige mensen dood van. Waarmee ik dus wil zeggen dat de oorzaak misschien soms banaal is, de gevolgen neem je best ernstig. En sommige idioten die zichzelf dokter mogen noemen doen dat niet.

Sascha90

« Reactie #118 Gepost op: 31 oktober 2010, 19:52:48 »
Sommige van die doktoren denken wel wat beter na dan sommige patiënten überhaupt kunnen overzien. Sommige onderzoeken zijn duur, belastend voor de patiënt en kunnen in sommige gevallen meer schade doen dan dat ze wat opleveren. Verder zijn veel van deze onderzoeken qua sensitiviteit en specificiteit niet goed genoeg om dingen uit te sluiten op onderzoek alleen. Dan is het dus voornamelijk afhankelijk van de anamnese. En als die anamnese op niets ernstigs duidt, is het niet zo dat de klachten niet serieus worden genomen (oke, er zijn van die artsen, maar de meesten zijn wel ok.) maar dan is er niets tastbaars en weet een arts ook niet veel meer dan dieet en leefstijladviezen geven in de hoop dat de klachten daarmee overgaan. En omdat patiënten nu eenmaal een diagnose willen is de term IBS of PDS bedacht.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #119 Gepost op: 01 november 2010, 09:39:00 »
Er is een heel groot grijs gebied tussen ernstige klachten en levensgevaarlijk. Punt wat ik alleen wil maken is dat het n.m.m. niet het eerste is wat je in de groep moet gooien. Ik wil ook geen naampje aan mijn klachten geven, ik wil ze oplossen. Dat wordt denkelijk een beetje over het hoofd gezien. Voordat een dokter dus mij een folder in mijn maag splitst, kan hij ook bijvoorbeeld ook aangeven waarop ik een paar weken (bijvoorbeeld 3) moet letten met eten, vragen om bij te houden wat ik eet en een afspraak maken. Als hij o.b.v. deze info denkt dat het wel eens PDS zou kunnen zijn, prima, dan baseer je het ergens op. En dan kun je daarmee verder gaan en als dat dan niets oplost verder kijken. Ik heb bijvoorbeeld aangegeven dat ik denk dat het iets met voedsel te maken heeft, maar ja, dat leidt niet tot verstopping (nou, echt wel). Dat bloedonderzoek moet ik zelf betalen, die laxeermiddelen ook, als ik dan zo graag wil, make my day. Nu ben ik ook bij de fysio geweest voor mijn rugklachten, blijkt dat ook door de verstopping te komen, en ik moest aan de pil want dat zou ook wel hebben (moet ik ook zelf betalen) dus geld weggegooid is er toch. En omdat ik bij de andere huisarts aangaf dat ik noten gebruik om te laxeren, mocht ik ineens wel testen. Ik bedoel dus maar even: leg alles eens naast elkaar en kijk wat verder dan je neus lang is en geef me dus niet een foldertje voor PDS bij mijn eerste bezoek.

Overigens even terzijde: er zijn meerdere vrouwen in een bepaalde leeftijdscategorie die last hadden van hoofdpijn en duizelingen etc. en die zijn eerst door een MRI gegooid, en daarna kregen ze pas ijzerpillen.