Vegatopia Forum

Prikkelbare darm

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #80 Gepost op: 04 september 2008, 18:58:16 »
Het grotendeels herstellen van de darmvlokken kan enkele jaren duren, maar gluten eten mag dan absoluut niet meer. Mocht je coeliakie hebben (wat trouwens meer een auto-immuunaandoening is, daar had je het toch wel eens over?), dan zul je waarschijnlijk ook een poos geen lactose meer mogen hebben, omdat die de darmvlokken ook kunnen aantasten bij coeliakie.

Of je coeliakie hebt, kun je alleen uitvinden via een darm-bioptie. Zelf een dieet starten zonder gluten is alleen aan te raden als je veel kennis hebt van voeding, maar ook zo zou je erachter kunnen komen. Er zijn nml. ook mensen bij wie testen niets uitwijzen, maar die zich toch beter voelen zonder gluten.

Mensen die 'verdacht' worden van het hebben van coeliakie, krijgen vanaf enkele weken/maanden voor de biopsie glutenpoeder mee, om de darm eigenlijk zoveel mogenlijk te prikkelen. Een coeliakiepatient die volledig glutenvrij leeft, heeft immers redelijk normale darmvlokken.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #81 Gepost op: 04 september 2008, 19:29:25 »
Op mijn 23ste is een auto-imuunziekte ontdekt die ik waarschijnlijk een jaar of 5 had. Toen is mij ook gezegd dat ik een grote kans heb op andere auto-imuunziektes. Het kan zijn dat nummer 2 zich dan een jaar of 3 geleden heeft gemeld.

6 oktober een duendonescopie(zoiets). Als ik de info lees, niet echt prettig, maar het enige waar ik tegenop ziet is het niet eten ervoor. Misschien maar niet heenfietsen(ong. half uur), anders kom ik misschien per ambulance binnen.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2008, 09:42:29 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #82 Gepost op: 23 september 2008, 07:38:02 »
Hoe is het bij jou afgelopen Lovelocker?

Bij mij gaat het inmiddels stukken beter, nou ja, wanneer ik me niet ziek voel. ;)

Een van de belangrijkste dingen die ik heb gemerkt, is dat ik helaas wat meer rust nodig heb. Als ik namelijk net iets te laat naar bed ging en/of een paar glazen alcohol ophad, was het de volgende dag helemaal mis. En dan ook de hele dag. Buikpijn, diarree, helemaal futloos. Bah.

Dus ik ben een tandje teruggegaan. De laatste tijd ga ik bijna altijd vroeg naar bed en in de weekenden rust ik uit. Ben op zaterdag ook vaak hardcore aan het afkicken van de week (die dan toch wel redelijk druk is door werk en sport enzo), ik lig dan met razende hersens en gespannen spieren wakker te liggen om 8 uur, lekker hoor dat rusten in een weekend ;)

Ben nog niet bij de dietist geweest maar ik eet wel iets anders. Meer roggebrood (ben er gek op!). Minder yoghurt. Ook dat lijkt wel ok te zijn. Heb ook al weer iets meer eetlust, wat toch meer bij me hoort.

Ach ja, dan komt er vast ook wel weer een keer een tijd dat ik weer nachten kan doorhalen zonder gestraft te worden. Of niet natuurlijk ;)
« Laatst bewerkt op: 23 september 2008, 17:11:50 door LL de Ling »

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #83 Gepost op: 24 september 2008, 16:33:44 »
Gisteren en vandaag heb ik een knoop doorgehakt. Voor mijn gezondheid is het beter om te stoppen met de spinninglessen. Om het extra geld hoef ik het toch niet te doen en naast een fulltimebaan wil ik ook kunnen ontspannen. En beter slapen, want dat ging ook vaak mis. Na een les stond ik vaak tot 3 a 4 uur 's nachts stijf van de adrenaline. En dat is niet zo handig als je de volgende dag gewoon moet werken. Dus voor mijn gezondheid en werk is het beter. Hoop ik, maar dat kan haast niet anders.

Ik blijf natuurlijk wel fanatiek sporten, dat is anders belastend.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2008, 16:41:59 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #84 Gepost op: 24 september 2008, 21:02:42 »
Heej wat jammer voor je, maar als je je er beter door voelt is het het natuurlijk wel waard.  Als het je qua tijd uitkomt, kun je misschien 's middags lessen gaan geven?

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #85 Gepost op: 25 september 2008, 07:32:43 »
Tsja, misschien in de toekomst. Nu moet ik me toch eigenlijk ook wel op mijn andere werk richten. Een uurtje les geven 's middags betekent ook minstens 2 uur weg zijn. Het is even vervelend, maar beter zo. Want als ik zo doorga, dan werk ik me rechtstreeks een burnout in, want ik was de laatste weken alleen maar aan het werk. Overdag, 's avonds lessen voorbereiden en geven. In het weekend kapot.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2008, 07:34:22 door LL de Ling »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #86 Gepost op: 12 februari 2010, 20:29:13 »
Alweer een aantal maanden bezig met een en ander te proberen. Ben ook weer bij de huisarts geweest, he, geloof ik elders al gepost. De psylliumvezels die ik twee weken moest gebruiken, deed de klachten niet verminderen, wel wat anders van karakter. Alles bijeen genomen, wordt het totaalbeeld toch iets beter, denk ik.
Verder zitten neuzen: 2 op de 5 mensen met PDS blijken baat te hebben bij pepermuntolie en ik heb dat vandaag voor het eerst gebruikt. Dus nog weinig van te zeggen. Ik "voel" het nu wel vanbinnen, heel vreemd.
Het zit in maagzuurresistente capsules (geschikt voor vegetariers overigens).
Ik zoek het (natuurlijk) in de plantsjes. Heb inmiddels ook gelezen over hulp van de Indiase kruisbes(Phyllanthus emblica). Tabletten op basis daar van (heet Bij Zuur) o.a. te koop bij De Tuinen. Iemand ervaring daarmee?
Tips zijn welkom, maar de algemeen bekende zaken betreft voeding en leefregels weet ik al. En voor wie dat nog niet weet: de meeste alternatieve geneeswijzen zijn niet aan mij besteed (stevig wantrouwen), hecht aan wetenschappelijke gronden.
Voor wat de pepermuntoliecapsules overtuigd daarvan, voor wat betreft de Indiase kruisbes, nog niets gelezen...
Ben niet van plan alles door elkaar te gaan gebruiken, maar na plan A,B, C,D, E, F, G, H, I, J, alvast bezig met plan K, zeg maar.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2010, 20:32:08 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline V

« Reactie #87 Gepost op: 14 februari 2010, 20:14:13 »
Iets soortgelijks is mij overkomen, zie het topic "wat kom ik tekort" en dan vooral de laatste paar pagina's.
Een heel veel voorkomende oorzaak van buikpijn is een candida-infectie (sowieso loopt 70% van de Nederlanders met een woekerende candida, en is dat de oorzaak van véél "algemene" pijntjes en klachten), praat er eens over met een natuurarts. Of begin gewoon met 't dieet (ik zet 'm kort hieronder); ongezonder zul je er niet van worden.
Bij mij is het EINDELIJK (na 2 keer op de EHBO in het ziekenhuis weggestuurd te zijn met pijnstillers, zo ook bij de mdl-artsen en de huisarts) beter geworden door het vermijden van een hele hoop voedingsmiddelen. Nu merk ik echt dat ik buikpijn krijg als ik voedingsmiddelen eet die "verboden" zijn. Maar ik eet inmiddels 4 maanden géén suiker (dus ook max. 2 stuks fruit per dag en géén spaghettisauzen met suiker ed, dus geen glucose, fructose, gewone suiker, oerzoet, maltitol, xylitol en ook het best verwante alcohol), géén melkproducten buiten roomboter, slagroom, zure room en yoghurt, géén azijn, en vooral géén gisten/schimmels (dus ook champignons!).

Ik heb er iets aan gehad, ik hoop jij ook!

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #88 Gepost op: 01 maart 2010, 22:19:29 »
Ik heb dan wel geen prikkelbare darm, maar wel een soort sneue met allergie dus ik doe het maar even hier: er was toch nog iemand die van vla borrelig werd? Ik begin te vermoeden dat ik er niet tegen kan. Ik heb het volgens mij ook een beetje met ijs en pudding. Maar niet bij zuivel in het algemeen ... raar. Heeft iemand een logische verklaring?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #89 Gepost op: 01 maart 2010, 23:58:35 »
Ik heb het ook bij vanille vla, kan mn maag slecht tegen. Van melk kreeg ik het ook, maar sinds ik elke dag melk drink in mn koffie heb ik er geen last meer van.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #90 Gepost op: 02 maart 2010, 13:07:45 »
Ik word ook erg borrelig van vla, maar daar blijft het meestal niet bij. Spetteren en vaak ook overgeven is eerder het gevolg. Dit heb ik ook bij een halve emmer yoghurt overigens en gewone melk is helemaal funest. Niet te grote hoeveelheden kaas, roomboter en 1 kleine portie yoghurt gaat wel goed. Ik denk dat ik lactose-intolerant ben.
Soms gebruik ik dat soort dingen wel. Soms omdat ik er wel eens zin in heb, of als ik verstopt zit.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #91 Gepost op: 02 maart 2010, 15:27:11 »
of als ik verstopt zit.

Creatieve goedkope oplossing!

Offline Gabs

• 796
« Reactie #92 Gepost op: 10 maart 2010, 20:43:43 »
ja, ik krijg ook snel diarree van bepaalde dingen, vooral dingen die niet helemaal vers zijn, zoals soep van de dag ervoor. soms gebruik ik deze truc ook als ik last heb van constipatie.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #93 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:20:31 »
Soms (dus niet altijd) als ik voorover gebogen zit, krijg ik opeens hele erge buikpijn die vervolgens alleen weg gaat als ik languit ga liggen. Het zit op een andere plek dan mijn 'normale' buikpijn, meer rond mijn middenrif en in mijn zij heb ik het idee, maar de pijn straalt ook uit naar de rest van mijn buik, dus een exacte locatie aanwijzen vind ik moeilijk. Het kan enorm heftig zijn, soms zo erg dat ik amper durf adem te halen omdat ik dan enorme pijnscheuten voel, en het komt altijd zeer plotseling opzetten. Vervelend, want ik krijg het bijvoorbeeld ook wel eens als ik een stuk op de racefiets ga rijden, en dan kan ik niets anders dan ergens in het gras te gaan liggen in de hoop dat het weer weg trekt. Ik heb het nu weer doordat ik net de onderste keukenkastjes aan het schoonmaken was.
Ik vraag me af of dit met mijn prikkelbare darm te maken heeft, zijn er mensen die deze buikpijn herkennen? Want anders is het misschien toch eens tijd om ervoor naar de dokter te gaan.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #94 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:22:04 »
Herken het zelf niet hoor, maar als het pas weggaat als je languit gaat liggen en je het eerder nog niet had, lijkt me genoeg reden om even langs de dokter te gaan...

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #95 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:36:57 »
Ik heb het al een jaar of vijftien af en toe, maar de laatste tijd heb ik het idee dat ik er vaker last van heb. Het lastige is dat een dokter volgens mij niet zoveel met zo'n vage omschrijving kan. Ik ben al heel vaak voor mijn andere buikklachten naar de dokter geweest, en het was altijd "tja, buikpijn kan heel veel verschillende oorzaken hebben, het is lastig te onderzoeken". Uiteindelijk wel naar het ziekenhuis gestuurd maar daar deden ze er ook niet zoveel mee ("Het zal wel een prikkelbare darm zijn"). Nou ja, ik loop er al een hele tijd mee en ik ben nog niet dood, dus iets ernstigs zal het in ieder geval niet zijn, maar het zou handig zijn als ik zou weten wat ik kon doen om het te vermijden.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #96 Gepost op: 16 augustus 2010, 20:10:31 »
Kan een herniatie zijn?
Heb je ergens dan een bult uitsteken?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #97 Gepost op: 16 augustus 2010, 22:16:39 »
Hmm, nooit opgevallen, waar zou die dan bijvoorbeeld moeten zitten?

Kiwi

« Reactie #98 Gepost op: 16 augustus 2010, 22:19:27 »
Een herniatie is waarschijnlijk wat wij een breuk noemen? Een lies- of navelbreuk dus. En die bult zit dan bij je navel of helemaal onderaan je buik.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #99 Gepost op: 16 augustus 2010, 22:36:09 »
Het kan ook op andere plekken op je buik zitten, als er maar een zwakke plek in je buikwand zit.

Ik vermoed dat Marla dat dan al gevoeld zou hebben. Volgens mij is zij slank en zo'n bult lijkt het me pas moeilijk te voelen als je zeer veel vet op je buik hebt.

Heb je al eens een dagboek bijgehouden wanneer je die pijn krijgt? Bij bepaald eten (vet eten misschien) of een bepaalde houding, sport?
Het klinkt mij eerder als iets met de galblaas.