Vegatopia Forum

Jodium

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Jodium
« Gepost op: 12 augustus 2005, 21:59:35 »
Ik las laatst dat bio-dynamische bakkers geen jodiumhoudend zout in hun brood doen. Ik heb net getracht mijn vaste bakker te mailen maar dat werkt niet dus ik ga eens in de winkel navragen of er hun brood wel of niet jodiumzout zit. Want als dat niet zo is, hoe krijg je dan genoeg jodium binnen? Iemand die dat weet? Ik vrees dat het antwoord is naar een andere bakker op zoek gaan maar hij maakt zo lekker brood..
ik kan ook weer zelf brood gaan bakken natuurlijk.
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Jodium
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2005, 22:16:20 »
In keukenzout zit ook Jodium toegevoegd. Jozo (jodium zout)

Het voedingscentrum zegt:
Citaat
In Nederland is de jodiumvoorziening via de voeding aan de krappe kant. Sinds vele jaren wordt het daarom toegevoegd aan keukenzout (Jozo) en dieetzout met een laag natriumgehalte. Het wordt ook toegevoegd aan bakkerszout voor het bakken van brood. Sinds 1999 mag jodium ook worden toegevoegd aan broodvervangers, zoals beschuit, knäckebröd, crackers, cornflakes en ontbijtkoek. De toevoeging aan keuken- of tafelzout is echter niet meer verplicht. Op de verpakking van zout staat of jodium is toegevoegd. Zeezout bevat nauwelijks jodium.

Dus als je verder niet jozoutloos eet zit je naar mij idee goed!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Jodium
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2005, 22:25:45 »
ja maar ik heb zo'n mooie peugotmolen en volgens mij kan je jodium houdend zout niet grof kopen (maar zal daar es naar zoeken) maar zoveel zout gebruik ik verder niet. Maar de voedingscentrum zegt ook dat brood de belangrijkste bron is van jodium en dat mensen die minder dan 3 boterhammen per dag eten al een tekort kunnen oplopen
,,,,فلافل

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jodium
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2005, 23:14:40 »
Wat zijn de symptomen? :)

"Is jodium belangrijk?"
Jodium is een sporenelement dat belangrijk is voor een gezonde stofwisseling. Een jodiumtekort kan leiden tot afwijkingen aan de schildklier. Jodium komt voor in zee en zit o.m. in zeezout, -vis en -wier. Wie gevarieerd eet, hoeft zich over een jodiumtekort geen zorgen te maken. Gewoon brood bevat ook jodium, omdat de meeste bakkers gejodeerd broodzout gebruiken. Bijna al het biologische brood wordt met zeezout of bergkristalzout gebakken, dat van nature jodium bevat. Overigens hebben mensen die aan de kust wonen nooit last van een jodiumtekort. Ze krijgen al voldoende jodium binnen door het inademenen van de zilte zeelucht!

Van www.platformbiologica.nl :

Stel dat de mens niet aan zee woont en geen vis, zout en wier zou eten... waar zou de mens zonder de moderne wereld dan jodium vandaan halen?
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2005, 23:21:33 door Dr@iko »
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Jodium
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2005, 23:21:11 »
Zie ook hier.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Jodium
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2005, 23:21:13 »
Het is wel frappant dat de teksten van het platform Biologica en Voedingscentrum totaal niet overeenkomen. De 1e zegt: 'je krijgt het makkelijk binnen' de ander: 'je krijgt het met moeite binnen'. De 1e zegt dat het in zeezout zit, de ander zegt dat het daar nauwelijks in zit.
,,,,فلافل

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jodium
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2005, 23:25:15 »
Zie ook hier.

Kijk dat is even wat duidelijker...

ach... voedingscentrum he... die zeggen wel meer andere dingen...
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2005, 23:25:46 door Dr@iko »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jodium
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2005, 19:30:21 »
Ik zou iig niet het risico lopen en gejodeerd zout gaan gebruiken.

Ik heb er al eens eerder over gepost... maar dat is verdwenen :smeerie:.
Biologische bakkers hoeven idd geen gejodeerd zout te gebruiken. Dit was verplicht, maar een bakker heeft daar een rechtszaak over aangespannen en het gewonnen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Jodium
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2005, 22:58:49 »
Ik zou iig niet het risico lopen en gejodeerd zout gaan gebruiken.


ja ik ga het eerst bij die bakker na vragen en anders maar op ander brood over stappen of het weer zelf bakken, want ook al ga ik voor het overige eten gejodeerd zout gebruiken: ik gebruik helemaal niet zo veel zout, dus volgens mij is dat voor het jodium te weinig.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2005, 22:59:34 door Selly »
,,,,فلافل

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jodium
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2005, 14:30:54 »
volgens mij kan het ook in plantaardig voedsel zitten, maar dan hangt het erg af van hoeveel jodium in de grond zit waar het gegroeid heeft en dat is in Nederland noga;l laag dacht ik, dus daar mag je niet op vertrouwen.
Zo.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Jodium
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2005, 15:59:36 »
Ik zou iig niet het risico lopen en gejodeerd zout gaan gebruiken.

Waarom niet Hizz?
Ik heb vroeger in een woonark gewoond, vlak naast oude schippers. Daar was er één bij die een gigantische kroep had opgelopen. De hals was uitgezakt tot een omvang zo groot als een extra hoofd. Het was veroorzaakt door eenzijdige voeding en met name door gebrek aan jodium. Het jodium is in het zout gestopt doordat de meeste mensen het zout in ongeveer die hoeveelheden gebruiken die genoeg zijn voor het binnen krijgen van jodium.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Jodium
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2005, 16:19:21 »
Ik zou iig niet het risico lopen en gejodeerd zout gaan gebruiken.

Waarom niet Hizz?

Ik denk dat je Hiziki's berichtje verkeerd leest. Ze zegt niet dat ze het risico niet zou nemen om gejodeerd zout te gebruiken, maar juist dat ze het risico op een jodiumtekort niet zou willen lopen en dus juist wel gejodeerd zout zou gebruiken.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jodium
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2005, 16:30:26 »
 :yes:, wat Calimero zegt :).

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Jodium
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2005, 16:31:53 »
:yes:, wat Calimero zegt :).
O.K. gelukkig een verkeerde interpretatie. Is me deze week eerder overkomen. Je wordt zo maar op het verkeerde been gezet.  ;)
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jodium
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2005, 21:50:12 »
Ik gebruik altijd zeezout. Zit daar ook jodium in?

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Jodium
« Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2005, 21:50:20 »
mijn natuurwinkel (op de weterinschans in A'dam) blijkt alleen brood met zeezout te verkopen en dus zonder gejodeerd zout. Ik heb nu maar weer de bbm van stal gehaald. Heerlijk broodje gemaakt (tenminste zo ziet het er uit ik ga het morgen pas eten)
Ik ga nog ff checken of Paul Annee niet toevallig gejodeerd zout gebruikt maar ik denk het niet.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Jodium
« Reactie #16 Gepost op: 15 augustus 2005, 21:57:29 »
Ik gebruik altijd zeezout. Zit daar ook jodium in?

weinig maar omdat het oerbrood dat je eet bakkerszout bevat (met jodium dus) zit je wat dat betreft goed  :)
,,,,فلافل

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Jodium
« Reactie #17 Gepost op: 15 augustus 2005, 21:57:52 »
Ik gebruik altijd zeezout. Zit daar ook jodium in?

Jodium komt in de zee voor las ik dus dan zou het best in zeezout kunnen zitten.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Jodium
« Reactie #18 Gepost op: 15 augustus 2005, 21:58:46 »
Ik gebruik altijd zeezout. Zit daar ook jodium in?

Jodium komt in de zee voor las ik dus dan zou het best in zeezout kunnen zitten.

ja, maar maar erg weinig.
,,,,فلافل

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Jodium
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2005, 00:29:45 »
Uit vraag en antwoord:
"Is jodium belangrijk?"
"Jodium is een sporenelement dat belangrijk is voor een gezonde stofwisseling. Een jodiumtekort kan leiden tot afwijkingen aan de schildklier. Jodium komt voor in zee en zit o.m. in zeezout, -vis en -wier. Wie gevarieerd eet, hoeft zich over een jodiumtekort geen zorgen te maken. Gewoon brood bevat ook jodium, omdat de meeste bakkers gejodeerd broodzout gebruiken. Bijna al het biologische brood wordt met zeezout of bergkristalzout gebakken, dat van nature jodium bevat. Overigens hebben mensen die aan de kust wonen nooit last van een jodiumtekort. Ze krijgen al voldoende jodium binnen door het inademenen van de zilte zeelucht!"

En er is zoiets als gejodeerd zeezout; staat op de verpakking als daar sprake van is.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2005, 00:30:42 door Sæna »