Vegatopia Forum

Een hogere smaak

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Een hogere smaak
« Gepost op: 30 september 2003, 23:55:01 »
Van de Harah Krsna-beweging, zijn dus vegetariërs, begrijp ik. Eerste helft lijkt vooral missiewerk, tweede helft recepten. Kent iemand dit kookboekje, ervaringen?
Kocht het voor 50c in de bieb, uit nieuwsgierigheid en voor de recepten.
de tuin: dat ben ik

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Re:Een hogere smaak
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2003, 00:06:07 »
Ben je goedkoop uit. Ik ben 'm bij m'n oude-kookboeken-speurtocht van vorige week nog een paar keer tegenegkomen in de ramsj en daar wordt er toch nog een eurootje of vier voor gevraagd. Pretentieuze, onsympathieke titel vind ik. Is het wat qua recepten?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober 2003, 09:53:22 »
Indische keuken lijkt het - niet verwonderlijk. Kan het niet zo goed beoordelen. Ik ben wel gek op Indisch...enkele ingrédiënten, waar ik nog nooit van gehoord heb. Asafoetida  ??? Zit zowat overal in, wordt je zeker ghi van  ;) Zal het nog even tevoorschijn googelen:
asafoetida lijkt qua smaak op knolfook/ui die Brahmanen niet mogen eten omdat ze dan winden gaan laten en misschien te snel hoger gaan stijgen. Of zo ;)
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2003, 09:57:35 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Elfje

« Reactie #3 Gepost op: 01 oktober 2003, 12:40:47 »
Ik heb hem een tijdje geleden gelezen, best een grappig boekje. De recepten herinner ik me niet meer, alleen de levensbeschouwelijke informatie.

Offline Sæna

• 294
« Reactie #4 Gepost op: 01 oktober 2003, 13:08:42 »
Ik heb 'm ook. Indertijd voor ƒ 5, - bij De Slegte gekocht. Asafoetida heb ik onlangs aangeschaft, maar ik vind het helemaal niks. Ik ruik dat spul door het potje heen en ik vind de geur niet lekker. De sensatie van knoflook zit er een beetje in, maar de smaak niet. Geef mij maar echte sappige tenen. Ik haal er geen hele recepten uit, maar doe er wel ideetjes op voor onderdelen van menu's.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2003, 13:09:11 door Saena »

Offline bart

• 2.585
« Reactie #5 Gepost op: 01 oktober 2003, 15:45:23 »
Oeh, die heb ik ook, en ben helemaal vergeten hem vernietigend de grond in te schrijven zodat ik jullie de tijd en moeite kon besparen. Sorry, sorry, sorry.

Okee, in het kort:
-Wie geinteresseerd is in het missiewerk kan gewoon naar de plaatselijke Hare Krishna afdeling gaan.
-Bij de informatie over vegetarisch eten wordt de waarheid vrij ruim opgerekt om iets te rechtvaardigen dat ook zonder draaikonterij prima te verantwoorden is.
-Oh ja, en de recepten zijn ruk.

Koop het niet.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Eltru

« Reactie #6 Gepost op: 02 oktober 2003, 12:57:20 »
De nederlandse naam voor asafoetida is duivelstront.
Beter in hele kleine hoeveelheden gebruiken, of gewoon niet.

ellen

« Reactie #7 Gepost op: 02 oktober 2003, 16:48:50 »
Jonge, dat boekje heeft zo'n baard zeg.

Behoorlijk ruk inderdaad. Ik heb hem zelfs bij het verhuizen bij mijn ouders laten liggen en die vriendin van wie ik het geleend had heeft het nooit terug gevraagd. :)
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2003, 16:52:35 door LL de Ling »

Offline linz

• 225
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2003, 22:33:42 »
Ik heb het jaaaaren geleden gekocht op straat van een Hare Krishna-boekenclublid...
Raar boekie, recepten zijn niet echt bijzonder, de filosofie over voedsel en het bereiden ervan wel.
Herinner me vaag een discussie die ik met de volgende eci-krishna die ik op straat tegenkwam had over het gebruik van een keukenmachine... ???
Stiekem toch een banaan!

Prem

« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2005, 22:07:12 »
De nederlandse naam voor asafoetida is duivelstront.
Beter in hele kleine hoeveelheden gebruiken, of gewoon niet.
Duivelsdrek toch?
Ik vind het in tegenstelling tot wat hier gesuggereerd word best wel een goed kookboekje.
Aan duivelsdrek moet je inderdaad een beetje wennen.Maar mijn ervaring met deze maneer van koken is zeker positief.Vroeger kookte ik alles met ui en knoflook.
Nu niet meer.Dat wil niet zeggen dat ik het niet meer eet maar mijn smaak is zeker ruimer geworden.Ook het niet proeven tijdens het bereiden van de maaltijd was in het begin wennen.
Maar ik merk nu dat na een tijdje mijn cook skills zeker zijn door ontwikkeld.Ik kan nu beter inschatten(invoelen) wanneer een maaltijd klaar is.
De hare krishna hebben een wat fanatieke benadering van deze regels maar daar kan je zeker een tussen weg bij vinden.
Eigenlijk raad ik elke vegetarier aan om een periode ayur vedisch te koken op deze maneer,maar ik zou dan wel de uitgebrijdere versie nemen van isckon vedisch koken geloof ik.