Vegatopia Forum

Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Gepost op: 06 augustus 2005, 14:51:59 »
Een tijdje geleden heb ik ergens gepost over mijn vriend, hij is veggie geworden kort nadat we elkaar hebben ontmoet. Maar nu.. nu vind hij het toch wel lastig omdat hij bij vleesetende vrienden weinig kan eten enzo.. en eigelijk vind ie vlees ook wel heel lekker  ??? ..
Als hij erover begint word ik echt een beetje boos en verdrietig  :sadley: (ik heb em zelfs al een keer moordenaar genoemd..wat feitelijk dan ook zo is vind ik, maarja niet erg lief natuurlijk  :-[ ..ik ben daarna wel weer  lief geweest hoor ) De gedachte  :eh: dat hij met een dood dier in zn maag rondwandeld maakt me  :pukey:misselijk.
Ik heb het duidelijk uitgelegd en nu zegt mn vriend dat we het er nog wel over hebben, dat hij zowiezo nooit in mijn bijzijn vlees zou eten (dat vind ie zielig voor mij :heart:  ???... wel lief maar voor wie is het nu echt zielig!?). En dat we kunnen afspreken dat ie t alleen buiten de deur doet of anders helemaal niet. "hij doet alles voor mij".. zei ie.  :-[

Dus nu zit ik met een dilemma.
Blijkbaar is hij van binnen vleeseter, aan de andere kant kan ik denken dat hij gewoon verkeerd is opgevoed en toe is aan een heropvoeding d.m.v videomateriaal etc.
Of moet ik hem maar laten zijn wie ie is zonder em te willen veranderen? Maar ik zou niet weten hoe ik ermee om zou moeten gaan..
Het zou wel een hoop dierenleed schelen als ie veggie zou blijven, ookal is het voor mij..

Wat zouden jullie doen?

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #1 Gepost op: 06 augustus 2005, 15:03:50 »
Wel, als hij bereid is om het te proberen, moet je het zeker eens proberen. Maar dan moet jij wel accepteren dat het proberen is en dat het dus kan mislukken. In dat geval zou ik biovlees promoten.

Kiwi

Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #2 Gepost op: 06 augustus 2005, 15:09:32 »
Proberen kan natuurlijk altijd. Maar als iemand er niet echt zelf achter staat en het alleen voor jou doet zal het een stuk moeilijker voor hem zijn om het lang vol te houden. Dat hij in jouw bijzijn geen vlees wil eten is al heel wat, dan moet je gewoon zorgen dat je zo vaak mogelijk bij 'm bent! :D ;)

En je vraagt wat zouden jullie doen... ik woon al 15 jaar samen met een vleeseter, en ik heb 'm nu eindelijk zo ver dat hij uit zichzelf heeft gezegd dat er geen vlees of vleeswaren meer in huis hoeven komen. Maar als we met familie of vrienden uit eten gaan neemt hij waarschijnlijk toch vlees, en dat moet hij dan vooral maar doen als hij daar behoefte aan heeft. Ik ga hem daar niet op aanvallen of veroordelen. Ik wil niet dat mensen voor mij bepalen wat ik wel of niet mag en moet eten, dus dat wil ik ook bij een ander niet doen.

Online Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #3 Gepost op: 06 augustus 2005, 15:11:34 »
Samenleven met een moordenaar is lastig. Als je iemand die vleeseet gelijk stelt aan een moordenaar, wordt het lastig dus.

Anderzijds, als hij eerst gewoon een vleeseter was, scheelt flexitarier zijn al veel, meer dan het laatste stapje naar vegetarisme. En als hij alleen vlees eet als jij er niet bent word jij er verder niet mee geconfronteerd. Dan is er alleen de gedachte nog dat hij soms vlees eet. Kan je je daaroverheen zetten? Als je dat kan, zou ik het doen (een beetje toegeeflijkheid kan geen kwaad). Als je het niet kan, zal het waarschijnlijk altijd wel een probleem blijven (tenzij hij alsnog uit zichzelf de overtuiging vindt om veggie te worden).

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #4 Gepost op: 06 augustus 2005, 15:22:38 »
Man! ik vind het al heel wat dat ie vegetarier wil zijn voor je! Ik zou echt niet de houding aannemen dat je 'm moet veranderen. Waarom zou hij dan niet het zelfde kunnen denken over jouw veganistische dieet?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #5 Gepost op: 06 augustus 2005, 15:25:02 »
Ik zou echt niet de houding aannemen dat je 'm moet veranderen.

Die houding neem ik niet aan, hij legt me letterlijk de keuze voor. Hij is helemaal uit zichzelf veggie geworden en zegt nu zelf dat ie t wil blijven voor mij.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #6 Gepost op: 06 augustus 2005, 15:27:32 »
Wat is het probleem dan? Hij geeft je een keuze. Kies wat je wil. Ik weet wel wat dat zou zijn!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #7 Gepost op: 06 augustus 2005, 15:30:09 »
Ik wil niet dat mensen voor mij bepalen wat ik wel of niet mag en moet eten, dus dat wil ik ook bij een ander niet doen.

Ja, daar zit wel wat in. Maar die dieren he..

Ik denk dat ik hem maar vertel dat hij t helemaal zelf moet beslissen, maar dat ik het uiteraard niet leuk zou vinden als ie weer vlees eet. Het is wel heel lief dat ie zoveel rekening wil houden met mij, en het is gewoon heel erg verleidelijk om hem te zeggen dat ie maar vega moet blijven (en moet bedoel ik niet zo dwingend hoor) omdat ik weet hoeveel ellende dat scheelt voor de dieren.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #8 Gepost op: 06 augustus 2005, 15:30:44 »
Wat is het probleem dan? Hij geeft je een keuze. Kies wat je wil. Ik weet wel wat dat zou zijn!

vertel

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #9 Gepost op: 06 augustus 2005, 15:32:52 »
Wat is het probleem dan? Hij geeft je een keuze. Kies wat je wil. Ik weet wel wat dat zou zijn!
vertel
Laat 'm maar vegetarier zijn dan, als hij dat wel voor je wil doen. Anders moet ie het niet aanbieden, toch?

Of speelt er nog iets anders? Heb je het idee dat hij het tegen zijn meug in doet?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #10 Gepost op: 06 augustus 2005, 15:37:28 »
Blijkbaar is hij van binnen vleeseter, aan de andere kant kan ik denken dat hij gewoon verkeerd is opgevoed en toe is aan een heropvoeding d.m.v videomateriaal etc.

De hele maatschappij is wel aan heropvoeding toe :)
Maar misschien kan je wat video en zo laten zien en wat leesmateriaal om aan te geven waarom jij zo een levensstijl hebt. Misschien dat die daardoor toch meer snapt wat je beweegreden zijn en dat bij hem misschien ook een lichtje gaat branden :) En dat die het dan meer vanuit zichzelf doet.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2005, 15:37:51 door Dr@iko »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #11 Gepost op: 06 augustus 2005, 15:52:31 »
De hele maatschappij is wel aan heropvoeding toe :)
Iedereen behalve jij. En die drie veganisten waar ik het al eerder over had ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #12 Gepost op: 06 augustus 2005, 16:00:47 »
Iedereen behalve jij. En die drie veganisten waar ik het al eerder over had ;)

Nee ik ook hoor.. maar ik ben al bezig met de heropvoeding... :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #13 Gepost op: 06 augustus 2005, 16:59:56 »
Of speelt er nog iets anders? Heb je het idee dat hij het tegen zijn meug in doet?

Ik denk dat dat het meer is ja, voelt niet helemaal oke als hij iets doet waar hij zelf niet helemaal achter staat.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #14 Gepost op: 06 augustus 2005, 17:27:10 »
Of speelt er nog iets anders? Heb je het idee dat hij het tegen zijn meug in doet?

Ik denk dat dat het meer is ja, voelt niet helemaal oke als hij iets doet waar hij zelf niet helemaal achter staat.

Jij hebt er toch ook niet zo'n last van als hij vlees en vis eet, als jij er niet bij bent? Ik zou gewoon afspreken dat als jullie samen eten, er geen vlees of vis komt. En wat hij verder doet, is zijn zaak.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #15 Gepost op: 06 augustus 2005, 17:30:52 »
Je kan hem inderdaad vertellen wat jij wel en niet prettig vindt en waarom. Dan kan hij zijn eigen keuzes maken.

Maar breng het alsjeblieft niet met woorden als "moordenaar" enzo ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #16 Gepost op: 06 augustus 2005, 17:42:54 »
Ja, fascist of vuile gore dierenbeul is veel geschikter!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #17 Gepost op: 06 augustus 2005, 18:07:34 »
 :O
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #18 Gepost op: 06 augustus 2005, 20:20:50 »
Je kan hem inderdaad vertellen wat jij wel en niet prettig vindt en waarom. Dan kan hij zijn eigen keuzes maken.

Maar breng het alsjeblieft niet met woorden als "moordenaar" enzo ;)

Dat was misschien niet zo taktisch, nee.  ;D

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Mijn vriend wil vegetarier zijn voor mij
« Reactie #19 Gepost op: 06 augustus 2005, 20:59:39 »
Indeed. Maar aangezien je een ontzettend schattig en klein meisje bent, heeft hij het je vast vergeven.