Gespot: Fit Food Salami
Dit keer spotten we vegetarische salami
Source: Gespot: Fit Food Salami
Een geinige Gespot van Joke.
Mijn strikt vegetarisch etende dochter vond deze salami helemaal niks. Ze las de verpakking er grondig op na of het écht vegetarisch is en ze heeft moeite met het opeten. Ze vond het te veel op echte worst lijken en dat wilde ze nou net niet meer eten.
Mijn vleesetende zoon daarentegen pakte het uit de koelkast, in de veronderstelling dat het echte salami was, en zei even later: "gatver mam, wat is dit voor rare worst"?
En dat roept natuurlijk meteen de vraag op: smaakt jouw ideale vleesvervanger het liefst zoveel mogelijk als 'echt vlees' (schaam je niet: je behoort tot de meerderheid) of ben je juist een fan van vleesvervangers die geen moeite doen om op vlees te lijken (denk aan falafel en zo).
Toevallig heb ik dit vandaag voor het eerst geproefd. Ik was aangenaam verrast. Het is niet zozeer dat ik op zoek ben naar nepvlees dat zoveel mogelijk lijkt op echt vlees, maar gewoon naar het gemak van een plakje (anders dan kaas) lekkers op je brood. Het deed me niet aan salami denken, maar de kruiden deden me wel terugdenken aan gesneden vleeswaren (ik kom er niet op welke precies en de ingrediëntenlijst heeft het alleen maar over specerijen). Deze plakjes zijn ook net iets steviger dan die ik van AH en Tivall ken. Dus voor mij hoeft het niet op vlees te lijken, als het maar lekker smaakt en weer wat anders is dan zoet of kaas. Gewoon lekker en gemakkelijk.
Ik vraag me ook meteen af in welke vorm je het dan zou moeten gieten om het niet op vlees te laten lijken. De spikkels hoeven er van mij echt niet in, maar een rond plakje is wel gewoon makkelijk voor op brood.
Ik kan me vaak ook storen aan opmerkingen van verstokte vleeseters waarom het nepvlees op vlees moet lijken als je geen dieren wilt eten. Die biefstukken, worsten, ballen enzovoorts zijn ook verzonnen om iets makkelijk te bakken, dus waarom zou je iets wat namaak is niet in dezelfde vorm mogen gieten? Moet je er dan dobbelsteenvormen van maken ofzo of in de vorm van een stuk groente?