Vegatopia Forum

Broodbeleg, zoet en hartig, ook zelfmaak.

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.593
Re: [Gespot] Gespot: Fit Food Salami
« Reactie #680 Gepost op: 03 december 2015, 14:40:12 »
Tja, moeilijke. Ik ben geen vegetariër, maar wel een weinig en zoveel mogelijk biologisch vleeseter. Flexitariër vind ik zo'n rare term. We eten vrij vaak vleesvervangers omdat we ze lekker en makkelijk vinden.

Over het algemeen gaat het me erom dat het lekker is, dus als het heel erg lekker nepvlees is, of heel erg lekkere groentefantasie, maakt mij niet zoveel uit.

Er was vroeger nepvlees van Veggiemaster (bij de c1000?) verkrijgbaar, dat zou je zo voor echt vlees (of vis!) kunnen door laten gaan. De visversie was zelfs zo goed, dat mijn vriend het te vissig vond en het niet lekker vond :)



Aiko

Re: [Gespot] Gespot: Fit Food Salami
« Reactie #681 Gepost op: 03 december 2015, 16:31:13 »
Tja, moeilijke. Ik ben geen vegetariër, maar wel een weinig en zoveel mogelijk biologisch vleeseter.

Waar zijn onze pek en veren?

Vegatopia

[Gespot] Gespot: Hummus met ras-el-hanout
« Reactie #682 Gepost op: 11 december 2015, 19:01:17 »
Gespot: Hummus met ras-el-hanout

Dit keer spotten we een leuke hummusvariant

Source: Gespot: Hummus met ras-el-hanout

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Broodbeleg, zoet en hartig, ook zelfmaak.
« Reactie #683 Gepost op: 29 december 2015, 16:34:14 »
Verlaat salami en nepvleesantwoord:

Ik was ook niet zo fan van die genoemde salami, maar heb inmiddels gehoord dat de Vegetarische Slager in DH ook een nepsalami aan het maken is. Ik ben benieuwd!

Wat de smaak en 'look' van nepvlees betreft: het is denk ik vooral handig voor vleeseters die eens wat anders willen, dan grijpen ze naar iets wat er (letterlijk) het meest op lijkt. Ik ben wel fan van 'net-echt', maar het moet eigenlijk vooral lekker en hartig zijn!

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: [Gespot] Gespot: Fit Food Salami
« Reactie #684 Gepost op: 29 januari 2016, 17:16:10 »
Gespot: Fit Food Salami

Dit keer spotten we vegetarische salami

Source: Gespot: Fit Food Salami

Een geinige Gespot van Joke.
Citaat
Mijn strikt vegetarisch etende dochter vond deze salami helemaal niks. Ze las de verpakking er grondig op na of het écht vegetarisch is en ze heeft moeite met het opeten. Ze vond het te veel op echte worst lijken en dat wilde ze nou net niet meer eten.

Mijn vleesetende zoon daarentegen pakte het uit de koelkast, in de veronderstelling dat het echte salami was, en zei even later: "gatver mam, wat is dit voor rare worst"?
En dat roept natuurlijk meteen de vraag op: smaakt jouw ideale vleesvervanger het liefst zoveel mogelijk als 'echt vlees' (schaam je niet: je behoort tot de meerderheid) of ben je juist een fan van vleesvervangers die geen moeite doen om op vlees te lijken (denk aan falafel en zo).

Toevallig heb ik dit vandaag voor het eerst geproefd. Ik was aangenaam verrast. Het is niet zozeer dat ik op zoek ben naar nepvlees dat zoveel mogelijk lijkt op echt vlees, maar gewoon naar het gemak van een plakje (anders dan kaas) lekkers op je brood. Het deed me niet aan salami denken, maar de kruiden deden me wel terugdenken aan gesneden vleeswaren (ik kom er niet op welke precies en de ingrediëntenlijst heeft het alleen maar over specerijen). Deze plakjes zijn ook net iets steviger dan die ik van AH en Tivall ken. Dus voor mij hoeft het niet op vlees te lijken, als het maar lekker smaakt en weer wat anders is dan zoet of kaas. Gewoon lekker en gemakkelijk.

Ik vraag me ook meteen af in welke vorm je het dan zou moeten gieten om het niet op vlees te laten lijken. De spikkels hoeven er van mij echt niet in, maar een rond plakje is wel gewoon makkelijk voor op brood.

Ik kan me vaak ook storen aan opmerkingen van verstokte vleeseters waarom het nepvlees op vlees moet lijken als je geen dieren wilt eten. Die biefstukken, worsten, ballen enzovoorts zijn ook verzonnen om iets makkelijk te bakken, dus waarom zou je iets wat namaak is niet in dezelfde vorm mogen gieten? Moet je er dan dobbelsteenvormen van maken ofzo of in de vorm van een stuk groente?  ;D

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Gespot] Gespot: Fit Food Salami
« Reactie #685 Gepost op: 29 januari 2016, 17:24:01 »
Ik vraag me ook meteen af in welke vorm je het dan zou moeten gieten om het niet op vlees te laten lijken. De spikkels hoeven er van mij echt niet in, maar een rond plakje is wel gewoon makkelijk voor op brood.

Ik kan me vaak ook storen aan opmerkingen van verstokte vleeseters waarom het nepvlees op vlees moet lijken als je geen dieren wilt eten. Die biefstukken, worsten, ballen enzovoorts zijn ook verzonnen om iets makkelijk te bakken, dus waarom zou je iets wat namaak is niet in dezelfde vorm mogen gieten? Moet je er dan dobbelsteenvormen van maken ofzo of in de vorm van een stuk groente?  ;D
Ik doelde dan ook op de smaak en textuur, niet op de vorm  :). Worstjes en balletjes zijn inderdaad handige, universele vormen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: [Gespot] Gespot: Fit Food Salami
« Reactie #686 Gepost op: 29 januari 2016, 22:50:50 »
Ik vraag me ook meteen af in welke vorm je het dan zou moeten gieten om het niet op vlees te laten lijken. De spikkels hoeven er van mij echt niet in, maar een rond plakje is wel gewoon makkelijk voor op brood.

Ik kan me vaak ook storen aan opmerkingen van verstokte vleeseters waarom het nepvlees op vlees moet lijken als je geen dieren wilt eten. Die biefstukken, worsten, ballen enzovoorts zijn ook verzonnen om iets makkelijk te bakken, dus waarom zou je iets wat namaak is niet in dezelfde vorm mogen gieten? Moet je er dan dobbelsteenvormen van maken ofzo of in de vorm van een stuk groente?  ;D
Ik doelde dan ook op de smaak en textuur, niet op de vorm  :). Worstjes en balletjes zijn inderdaad handige, universele vormen.

Ja sorry, ik had jou gequote, maar die laatste opmerking was zeker niet voor jou bedoeld, maar kwam meer voort uit een frustratie over de opmerkingen die je vaak hoort.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Broodbeleg, zoet en hartig, ook zelfmaak.
« Reactie #687 Gepost op: 30 januari 2016, 11:05:14 »
Ik heb er ook geen moeite mee dat ze het op vlees laten lijken, qua uiterlijk en qua smaak/textuur. Ik wilde ooit geen vlees meer eten vanwege het dierenleed, niet omdat ik vlees vies vond.

Ik kan me trouwens een project van een Nederlandse food-designer herinneren die vleesvervangers wilde maken die niet op vlees leken, want dat vond ze vreemd. Een ervan had de vorm van een aubergine. Of het was gewoon een gevulde aubergine...? Kan al wel 16 jaar geleden zijn. Geen idee of het toentertijd ook echt (even) in de winkels heeft gelegen.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Broodbeleg, zoet en hartig, ook zelfmaak.
« Reactie #688 Gepost op: 30 januari 2016, 11:33:47 »
Iets minder lang geleden, 'Faked Meat' van Marije Vogelzang.



Foto: Kenji Masunaga
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Gespot] Gespot: Fit Food Salami
« Reactie #689 Gepost op: 30 januari 2016, 13:18:21 »
Ja sorry, ik had jou gequote, maar die laatste opmerking was zeker niet voor jou bedoeld, maar kwam meer voort uit een frustratie over de opmerkingen die je vaak hoort.
Ik had laatst ook weer zo'n klassieke dialoog:
- Goh, je bent vegetariër. Eet je dan niet erg saai?
- Nee, integendeel.
- Maar die vegetarische dingen in de supermarkt zijn toch ontzettend onnatuurlijk en slecht voor het milieu?
- Je hoeft ook geen vleesvervangers te kopen, je kunt ook gewoon groente, peulvruchten en noten eten.
- Dat is interessant, dat wist ik helemaal niet.
Gemüse ist mein Fleisch

Vegatopia

[Gespot] Gespot: Amlou
« Reactie #690 Gepost op: 01 augustus 2016, 19:00:39 »
Gespot: Amlou

Dit keer spotten we amlou

Source: Gespot: Amlou

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Broodbeleg, zoet en hartig, ook zelfmaak.
« Reactie #691 Gepost op: 24 maart 2019, 16:26:47 »
Heeft iemand de vega plakjes van AH https://www.ah.nl/producten/product/wi451321/ah-vegaplakjes-doperwten al geprobeerd? Ze zijn er in biet, pompoen en doperwt, maar ik vind het een wat gek concept.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re: Broodbeleg, zoet en hartig, ook zelfmaak.
« Reactie #692 Gepost op: 24 maart 2019, 16:33:58 »
Interessant, maar ik ga ze niet proberen. Net even gekeken wat er in zit, de doperwtenplakjes hebben de eerste soort suiker op de vierde plaats staan, plus nog een soort suiker verderop, ik maak zelf wel een verse erwtenpuree zonder raapolie en suiker.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Broodbeleg, zoet en hartig, ook zelfmaak.
« Reactie #693 Gepost op: 24 maart 2019, 17:31:35 »
Heeft iemand de vega plakjes van AH https://www.ah.nl/producten/product/wi451321/ah-vegaplakjes-doperwten al geprobeerd? Ze zijn er in biet, pompoen en doperwt, maar ik vind het een wat gek concept.
Ik heb Sophie zo gek gekregen ze te testen en er een Gespot van te maken. Komt binnenkort dus. Maar ervaringen en reacties zijn hier natuurlijk ook welkom!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Broodbeleg, zoet en hartig, ook zelfmaak.
« Reactie #694 Gepost op: 24 maart 2019, 19:56:48 »
Interessant dat Sophie ze gaat testen.
@sam ja dat vond ik ook wel.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Broodbeleg, zoet en hartig, ook zelfmaak.
« Reactie #695 Gepost op: 12 mei 2021, 23:35:38 »
Ik ben een fan van tau kwa, extra stevige tofu (deze van Unicurd vind je o.a. bij de Amazing Oriental). Ik heb deze zojuist in dunne plakjes gesneden, gemarineerd in goede sojasaus (ik vind Marukin Low Salt erg goed) vermengd met wat sambal. Een kwartiertje in de oven op 180 graden en voila: een fiks voorraadje broodbeleg met een bite.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Ethicalgirl

  • **
  • 47
  • Geslacht: Vrouw
    • Biobey
Re: Broodbeleg, zoet en hartig, ook zelfmaak.
« Reactie #696 Gepost op: 25 september 2021, 20:36:10 »
Super benieuwd naar zelfgemaakte beleg. Ik zou wat ideeën kunnen gebruiken
Vegan l Eco bewust l Organic
Hobby: Hiking
@ https://www.biobey.be
About me-> https://www.biobey.be/over-ons/

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re: Broodbeleg, zoet en hartig, ook zelfmaak.
« Reactie #697 Gepost op: 13 oktober 2021, 14:24:15 »
Super benieuwd naar zelfgemaakte beleg. Ik zou wat ideeën kunnen gebruiken

Wat dacht je van dit smeersel volgens recept van Sven? Onderaan de pagina vind je nog meer verwijzigingen naar zelf te maken hartigheid voor op brood.