- cavoloro nero, in Nederland maar 1x tegengekomen in een exclusieve A'damse groentenwinkel.
- de diverse soorten (jonge) artisjok die ze noemen, met name de paarse en de Romeinse die ik hier zelden zie, hehe, als iemand het recept gaat maken om de artisjokken in z'n geheel te frituren wordt dat lachen als ie dat met gewone artisjokken die je hier bij de appie kan krijgen doet
- de hele kleine artisjokjes formaat golfbal, die heerlijk zijn om in te maken en die ik in Italie ook regelmatig heb gegeten maar hier in Nederland misschien 1 of 2 keer ben tegen gekomen.
- paarse broccoli kom ik ook niet dagelijks tegen, wel eens, maar niet vaak
- een of andere bijzonde wilde savooie kool
- wilde rucola, wilde zuring en nog 2 wilde kruiden waar ik even de vertaling niet van bij de hand heb en brandnetels
- mispels
- groene baby asperges
- citroenbasilicum (nog nooit gezien) en paarse basilicum (maar af en toe te krijgen) en reuzenbasilicum en een gekke variteit met spikkelige blaadjes
- verse borlottibonen. "recentely, frozen fresh borlotti beans have become available". Oh ja?
- verse canellibonen
- gele tomaten
- courgette bloemen
- jonge mini courgette
- borage
- verse marjoraan
- ronde aubergines
- ronde courgette
- stuifzwam
- verbena
- vers eekhoorntjesbrood. Zijn die ook wel op 20 plekken in Utrecht te krijgen Bart? In Amsterdam maar op 1, misschien 2 en dan moet je er als de kippen bij zijn. Afgezien van het feit dan je er volgens een recept 2,5 kilo van nodig hebt. Je wil niet weten hoeveel dat kost.
- witte truffels
- romanesco
- volgens mij is treviso ook bijna nergens te krijgen
- de diverse (dunhuidige) citroenen die ze noemen en Sevilla sinaasappels die je ook niet dagelijks tegen komt. Als je sommige van die recepten vervangt door gewone citroen wordt het gewoon een zure boel juk
- jonge preitjes (dunner dan 2 cm)
- vers laurierblad, nee ik heb geen tuin
Al met al vind ik het een lange lijst
van ingredienten die ik zelfs in Amsterdam niet of met moeite kan krijgen.