Net weer terug uit Sestri Levante, een idyllisch plaatsje aan de Italiaanse kust, onder Genua. Twee avonden hebben we - op eigen kosten - 's avonds gegeten in twee verschillende restaurants met prima pizza's voor prima prijzen (de obligaat klinkende Vegetariana was met gegrilde courgette, aubergine, pepertjes en rucola, dus echt niet verkeerd). Het etentje in het luxe-visrestaurant-met-fantastisch-uitzicht was erg gezellig, en de eerste 'echte' gang (ravioli met spinazie-ricottavulling, bestrooid met noten) was erg lekker. De tweede gang teleurstellend: een kunstwerkje van gebakken aubergine, courgette en tomaat. De Braziliaanse collega die niet van vis hield, was blij dat hij toch geen vegetarisch alternatief kreeg, maar een lap v@rk3nsvl33s.
Ook drie keer lunch in het conferentiehotel, het bedaagde - maar daardoor ook wel charmante - Duo Mare. Elke dag een prima pastagerecht, vandaag de klassieker met bonen en pesto, gevolgd door een vleesgerecht. De obers (een karakteristieke grijsaard en een wat grijzende jongeman, die vast een vrouw heeft, maar stiekem waarschijnlijk toch voor de mannen is) vroegen steevast of ik de salade of de gegrilde groenten (jawel: courgette, aubergine, paprika) wilde hebben. Na drie dagen veldsla, geraspte worteltjes en tomaten (ik vond het enigszins geruststellend dat je ook in Italië 'Nederlandse' tomaten op je bord krijgt) heb ik daar voorlopig wel genoeg van
.
En natuurlijk de bekende discussies en vragen, waaronder de opmerking 'die groenten met vleesvulling zijn toch bijna vegetarisch'. Mijn antwoord 'Denk niet dat je nog een grap kunt maken die ik nog nooit heb gehoord' viel in goede aarde.
In het vliegtuig van Genua naar München kreeg ik een interessant ogend pakketje, dat schijfjes koude schn1tz3l met aardappelsalade bleek te zijn. De stewardess wist gelukkig nog een alternatief te vinden (een sandwich met kaas en komkommer).
Al met al had ik niets te klagen, maar echt overtuigend was het allemaal niet. Desondanks zal ik vast - ondanks dat ik de desserts (met gelatine) het geskipped en veel heb gezwommen - een kilootje zwaarder zijn dan een paar dagen geleden.