Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #380 Gepost op: 21 juni 2009, 19:05:29 »
Dat zou wel een idee zijn  :) , maar mijn moeder keurde dit nogal af toen ik dit voorstelde (beetje onder het motto van 'eten wat HUN pot schaft').

Jamaar, als je vegetariër bent, eet je nou eenmaal geen vlees. Of iemands pot dat nou schaft of niet. Snapt je moeder dat niet? Of respecteert ze het niet?

Je schrijft ook dat je 'eigenlijk geen vlees meer' eet.
Betekent dat dat je geen vlees eet of dat je soms toch wel vlees eet?
Als je het soms wel en soms niet eet, kan ik me je moeders reactie beter voorstellen. Maar dan begrijp ik het evengoed als je niet zit te wachten op een maaltijd die voor het grootste deel om vlees draait.
Kun je in dat geval niet bellen om te vragen hoe zij de bbq voor zich zien, en laten vallen dat je niet zo erg van veel vlees houdt, dus dat je best een salade, of te grillen groenten, of whatever wilt meebrengen?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #381 Gepost op: 21 juni 2009, 19:06:31 »
Ik vind die reactie van die cateraar trouwens wel top! Was dat zo'n mega-cateraar of een kleintje?

Ik weet niet wie de cateraar was eigenlijk. De vleesdraaimevrouw achter een van de barbecues had een jasje aan met de naam van een slager erop, maar ze zei dat dat niet de cateraar was.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #382 Gepost op: 21 juni 2009, 19:13:54 »
Vooral als ik bij mijn ouders ben, staat er vaak vlees op het menu.
...
Ook in mijn familiekring wordt er alom vlees gegeten.
Ik heb het er maar moeilijk mee, maar er het is als roeien tegen de zware stroming in.
Van huis uit heb ik ook altijd vlees gegeten.
Omdat je het in je opvoeding mee krijgt, weet je niet beter.

Willen je ouders niet meewerken aan jouw vegetarisch eten?
Als je nog eens naar je ouders gaat, zou je vantevoren kunnen opbellen en vragen of zij iets vega's voor je bedenken, of ze liever hebben dat je zelf iets vega's regelt, of dat ze liever hebben dat je niet mee-eet. Maak ze maar duidelijk dat het belangrijk is voor je en dat je echt niet ineens vlees gaat eten omdat zij dat liever zo zien.
Ik heb ook wel een paar moeilijke gesprekken achter de rug met m'n ouders over mijn eetpatroon, maar inmiddels vinden ze het vanzelfsprekend dat ik vega eet en hebben we er nooit meer discussie over.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #383 Gepost op: 22 juni 2009, 14:22:50 »
Ik zou het persoonlijk vervelender vinden pas tijdens de bbq te horen dat iemand geen vlees eet dan ervoor. Als je het pas op de dag zelf vertelt kan er waarschijnlijk niks meer gemaakt/gekocht worden, dat lijkt me ook niet leuk voor je oom en tante. Bovendien zijn er heel veel echt lekkere dingen die je op de bbq kan doen die ook naast vlees heel lekker zijn, groente aan spiesjes bijvoorbeeld. Alleen maar een aanvulling dus.

Waarom is het vertellen zo moeilijk voor je? Heeft je moeder er problemen mee dat je vegetarisch bent gaan eten?

Daar heeft ze inderdaad een probleem mee.
Ze vindt dat ik daarin te rigoreus ben en daarin zou doorslaan.
Ook zijn vegetariers volgens haar vaker ziek, ondermeer doordat ze tekorten aan ijzer en B12 zouden hebben.
Tegenwoordig is dit probleem echter goed op te lossen met de huidige producten die op de markt zijn (als 'vleesvervanger').

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #384 Gepost op: 22 juni 2009, 14:31:54 »
Zou het helpen als je haar onderzoeken kan laten zien die aantonen dat vegetariers minder kans op kanker hebben, slimmer zijn etc?

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #385 Gepost op: 22 juni 2009, 14:32:29 »
(als 'vleesvervanger').

Daar zou ik zeker niét op vertrouwen als het aankomt op voorkomen/opvangen van ijzer- en B12-tekort.
Ik geloof zelfs niet dat er überhaupt iets van B12 aan Quorn/Tivall/Vivera...  wordt toegevoegd.
Wat dat aangaat is de term 'vleesvervanger' erg misleidend, in het algemeen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #386 Gepost op: 22 juni 2009, 14:34:07 »
Dat zou wel een idee zijn  :) , maar mijn moeder keurde dit nogal af toen ik dit voorstelde (beetje onder het motto van 'eten wat HUN pot schaft').

Jamaar, als je vegetariër bent, eet je nou eenmaal geen vlees. Of iemands pot dat nou schaft of niet. Snapt je moeder dat niet? Of respecteert ze het niet?

Je schrijft ook dat je 'eigenlijk geen vlees meer' eet.
Betekent dat dat je geen vlees eet of dat je soms toch wel vlees eet?
Als je het soms wel en soms niet eet, kan ik me je moeders reactie beter voorstellen. Maar dan begrijp ik het evengoed als je niet zit te wachten op een maaltijd die voor het grootste deel om vlees draait.
Kun je in dat geval niet bellen om te vragen hoe zij de bbq voor zich zien, en laten vallen dat je niet zo erg van veel vlees houdt, dus dat je best een salade, of te grillen groenten, of whatever wilt meebrengen?

Om heel eerlijk te zijn hadden we voor een aantal weken geleden nog een barbeque en daar kwam ik in de lastige positie dat ik vlees kreeg opgedrongen en wist me toen geen raad met deze situatie.
Ik kan soms lastig nee zeggen of me 'verantwoorden' cq verklaren.
Dat zijn situaties waarin ik het echt lastig heb als neo-vegetarier.

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #387 Gepost op: 22 juni 2009, 14:34:58 »
Zou het helpen als je haar onderzoeken kan laten zien die aantonen dat vegetariers minder kans op kanker hebben, slimmer zijn etc?

Dat zou wel wat zijn; kom maar op met de link :D

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #388 Gepost op: 22 juni 2009, 14:38:36 »
(als 'vleesvervanger').

Daar zou ik zeker niét op vertrouwen als het aankomt op voorkomen/opvangen van ijzer- en B12-tekort.
Ik geloof zelfs niet dat er überhaupt iets van B12 aan Quorn/Tivall/Vivera...  wordt toegevoegd.
Wat dat aangaat is de term 'vleesvervanger' erg misleidend, in het algemeen.

Ik dacht dat er juist wel ondermeer B12 aan Quorn, Tivall en Vivera werd toegevoegd.
Maar hoe zit dat dan met het opvangen van de ijzer- en B12-tekorten?

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #389 Gepost op: 22 juni 2009, 14:40:07 »
Vooral als ik bij mijn ouders ben, staat er vaak vlees op het menu.
...
Ook in mijn familiekring wordt er alom vlees gegeten.
Ik heb het er maar moeilijk mee, maar er het is als roeien tegen de zware stroming in.
Van huis uit heb ik ook altijd vlees gegeten.
Omdat je het in je opvoeding mee krijgt, weet je niet beter.

Willen je ouders niet meewerken aan jouw vegetarisch eten?
Als je nog eens naar je ouders gaat, zou je vantevoren kunnen opbellen en vragen of zij iets vega's voor je bedenken, of ze liever hebben dat je zelf iets vega's regelt, of dat ze liever hebben dat je niet mee-eet. Maak ze maar duidelijk dat het belangrijk is voor je en dat je echt niet ineens vlees gaat eten omdat zij dat liever zo zien.
Ik heb ook wel een paar moeilijke gesprekken achter de rug met m'n ouders over mijn eetpatroon, maar inmiddels vinden ze het vanzelfsprekend dat ik vega eet en hebben we er nooit meer discussie over.

Opzicht willen ze wel meewerken, maar het is voor hun een vreemde wereld.
Zoals dat helaas toch voor velen wel is.
Hoe jammer dat ook is.
Zie bijvoorbeeld ook deze link; http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/index.php?topic=7918.0
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2009, 14:41:50 door hega »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #390 Gepost op: 22 juni 2009, 14:46:26 »
Zou het helpen als je haar onderzoeken kan laten zien die aantonen dat vegetariers minder kans op kanker hebben, slimmer zijn etc?

Dat zou wel wat zijn; kom maar op met de link :D

http://www.nu.nl/wetenschap/917275/intelligente-mensen-vaker-vegetarier.html
http://www.vegatopia.com/smf/index.php?topic=11752.0
http://www.vegatopia.com/smf/index.php?topic=13493.0

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #391 Gepost op: 22 juni 2009, 14:50:37 »
(als 'vleesvervanger').

Daar zou ik zeker niét op vertrouwen als het aankomt op voorkomen/opvangen van ijzer- en B12-tekort.
Ik geloof zelfs niet dat er überhaupt iets van B12 aan Quorn/Tivall/Vivera...  wordt toegevoegd.
Wat dat aangaat is de term 'vleesvervanger' erg misleidend, in het algemeen.

Ik dacht dat er juist wel ondermeer B12 aan Quorn, Tivall en Vivera werd toegevoegd.

Ze lopen er in ieder geval niet mee te koop. Over Quorn vind ik zo gauw niets qua supplementen, en de Tivall website geeft wel iets aan over verrijking met ijzer en B12, maar een snelle blik in de vriezer levert op dat die in ieder geval niet aan de frankfurters wordt toegevoegd. In ieder geval niet in de Engelse/Ierse versie, dat is.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #392 Gepost op: 22 juni 2009, 16:41:44 »
GoodBite voegt iig een behoorlijke portie B12 en ijzer toe.

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #393 Gepost op: 28 juni 2009, 23:28:19 »
Maar hoe zit dat dan met het opvangen van de ijzer- en B12-tekorten?
Als je gezond vegetarisch eet krijg je helemaal geen ijzer en B12 tekorten, waarom denk je dat?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #394 Gepost op: 29 juni 2009, 11:40:12 »
Zou het helpen als je haar onderzoeken kan laten zien die aantonen dat vegetariers minder kans op kanker hebben, slimmer zijn etc?

Dat zou wel wat zijn; kom maar op met de link :D

http://www.nu.nl/wetenschap/917275/intelligente-mensen-vaker-vegetarier.html

LOL, daar was ik bijna ingetuind  :-[ Was dat expres of per ongeluk verkeerdom gesuggereerd? Mensen worden niet intelligenter van het vegetariër zijn, intelligente mensen zijn vaker vegetariër. Intelligente mensen denken waarschijnlijk vaker na over wat ze eten en of dat verantwoord/gezond is ;D Toch leuk  :)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #395 Gepost op: 29 juni 2009, 11:44:48 »
In dit geval had ik niet de behoefte om uit te leggen dat een correlationeel verband niet hetzelfde is als een causaal verband ;)

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #396 Gepost op: 08 juli 2009, 19:21:28 »
Hier komt "opa" weer met de melding, dat hij meer dan 20 mensen kent, die al ruim dertig jaar of levenslang vegetariër zijn.
Ze liggen niet in het ziekenhuis of op bed. Een broer (levenslang vega) loopt nog halve marathons op 72 jarige leeftijd.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #397 Gepost op: 08 juli 2009, 19:59:19 »
Afgelopen zaterdag was het ook weer de jaarlijkse barbecue van 'mijn afdeling' op het werk.  Het was weer prima geregeld.  Iemand was wat vegetarische burgers gaan kopen, er waren ook een pak slaatjes en groenten en van het éné slaatjes waar standaard vlees bij zat had men een deel opzij gehouden zonder vlees.

Ook met de éné persoon die vanwege medische redenen geen vlees mocht eten maar wel graag een stukje vis was rekening gehouden en eveneens met de persoon die zwaar allergisch was voor vis.

De collega die de vegetarische burgers voor mij had gekocht heeft tijdens de barbecue nog spontaan beloofd volgend jaar eerst aan mij te vragen wat ik nu eigenlijk lekker vind.  Maar zij had niet gedacht dat er zoveel keuze ging zijn tot ze in de winkel stond.

Ik moet wel zeggen dat de organiserende collega's, rechtstreekse collega's van mij zijn, dat helpt.  Op o.a. de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie (met buffet) die voor alle werknemers van mijn werk is (meer dan 1500 mensen) wordt het eten aan een traiteur overgelaten die overal graag vlees bij kapt en zelf als er gewoon broodjes worden voorzien is er geen garantie dat er voldoende broodjes met kaas zijn.

Binnen een jaar of 2-3 is er waarschijnlijk een bedrijfsrestaurant, hopelijk wordt daar wel rekening gehouden met vegetariërs.  De enquête over wat de werknemers van het bedrijfsrestaurant verwachten leverde maar geen kwart mensen op die enige belang aan een vegetarisch aanbod hechte.

Twanneke81

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #398 Gepost op: 10 juli 2009, 13:43:39 »
Hmm... Een tijdje geleden schreef ik nog dat ik nooit problemen had met bedrijfsetentjes. Natuurlijk is dat vragen om problemen, want daarna ging het spontaan mis. Er kwam een nieuwe collega en bij ons is de afspraak dat de nieuwe collega's het jaarlijkse bedrijfsuitje en bijbehorende etentje organiseren.

Deze man is nogal een overtuigde carnivoor en helaas heb ik hem een keer verteld dat ik thuis niet altijd vegetarisch eet, omdat mijn vriend ook zo'n fanatieke vleeseter is en ik mijn relatie niet op het spel wil zetten. Nu organiseert deze collega dus een barbecue als etentje...
Op mijn vraag of hij ook voor vegetarische hapjes zorgt, kreeg ik (echt heel boos) naar mijn hoofd geslingerd dat ik thuis ook geen vegetariër ben, dus dat ik niet moet zeuren. Mijn opmerking dat ik de relatie met mijn vriend toch heel anders vind dan die met mijn collega's, werd alleen maar beantwoord met "Wat een onzin, je eet gewoon vlees."

Nu twijfel ik of ik moet gaan. Eigenlijk wil me natuurlijk niet zo makkelijk gewonnen geven, maar ik heb ook geen zin om de hele avond op stokbrood te moeten teren. Misschien moet ik zelf iets maken, maar dat moet ik dan de hele dag meeslepen bij het uitje voorafgaand aan de bbq. Ik weet het nog niet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #399 Gepost op: 10 juli 2009, 13:49:05 »
Ik snap je collega wel. Waarom moet hij wel speciaal rekening met je houden, terwijl je anders ook wel eens vlees eet?
Maar hij stelt zich wel heel star op... Ik zou gewoon gaan (kunnen ze ook niet over je roddelen), vantevoren goed eten en inderdaad het stokbrood plunderen. En je vooral niet laten kennen: rug recht, borsten vooruit en schouders naar achteren ;)!