Mijn schoonvader werd 70 en die nodigde ons uit in een van zijn favoriete restaurantjes in Hannover, het
Pfannkuchen Haus.
Pannenkoek, daar kan weinig mis mee gaan voor vegetariërs, toch? Nou, dat viel tegen, al was het maar omdat de specialiteit van het Pfannkuchen Haus schnitzel is.
Omdat we daar al om half één waren, en ik niet zo'n honger had, wilde ik wel een soepje. Op de kaart stonden uiensoep en tomatensoep. Ik bestelde de uiensoep en vroeg voor de zekerheid of die vegetarisch was (is uiensoep eigenlijk altijd). De serveerster vond dat een wat rare vraag, en kwam terug met de mededeling dat er vleesbouillon in zit. En in de tomatensoep natuurlijk(!?) ook.
Nou, dan maar een kleine gemengde salade, ook goed. Dan waarschuwde ze me dat ik beter de salade met olie en azijn (azijn, niet wijnazijn of balsamico) op smaak kon brengen, want in de normale dressing zit ook bouillon. Jazeker, zelfs de salades (zonder vlees) waren niet vegetarisch. Ondertussen vond ze mij zichtbaar een lastige klant.
Ok, dan in godsnaam maar een kleine pannenkoek, met kruidenkwark. Geserveerd werd een vettige deeglap (welhaast gefrituurd, deed aan oliebollen denken), met daarop dik kruidenkwark, supermarktkwaliteit gesmeerd. Erbij een paar gescheurde blaadjes ijsbergsla en blokjes tomaat. Na een paar happen besloot ik dat het zonde was om die calorieën tegen heug en meug naar binnen te werken.
De overige pannenkoeken waren overigens net zo vet. Mijn tafelgenoten vonden dat wel lekker, en smulden van creaties als 'Mexico' (met worstjes, kidneybonen en mais uit blik), 'Bolognese' (jawel), 'Kip-kerrie' (een soort curry op een pannenkoek dus), 'Neptunus' (met diepvriesgarnalen in een vage saus) en de (vegetarische) 'Toskana' (met goedkope mozzarella, schijfjes supermarkttomaat, één blaadje basilicum en een schijfje komkommer als decoratie). Jaren-70-novelties van het laagste niveau.
Had de kok een slechte dag? Nee, de pannenkoeken zijn altijd zo. Maar met zulke pannenkoeken jaag je toch de klanten de deur uit? Nee, gek genoeg heeft het resstaurant op
Yelp best goede recensies, en het was er ook best druk. Voornamelijk senioren, dat wel.