Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

Offline MaartenP

• 191
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #780 Gepost op: 24 september 2013, 22:25:23 »
Normaal heb ik al weinig te klagen bij werkgerelateerde uitjes, maar deze keer organiseer ik het zelf dus krijgen we met z'n allen na afloop een veganistisch maal. Dat weet de rest nog niet, dus ik ben benieuwd hoe ze reageren :p

Oh ja, en barbeques van werk is het enige wat ik oversla. Alle secretaresses etc proberen altijd heel lief vanalles te regelen, maar alleen die lucht al staat me toch teveel tegen. Hoewel laatst wat vleesetende kennissen mij enorm in de watten hebben gelegd met een mega goed verzorgde bbq. Het kan dus wel.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.662
    • Mijn Homepage
« Reactie #781 Gepost op: 01 oktober 2013, 14:33:58 »
Tweede en laatste dag interne workshop in Goslar (Harz).

Lunch gisteren:
Aardappelsoep vooraf. "Is de soep vegetarisch?" - "Jazeker." - "En de bouillon?" - "Eh..." - "Is dat groentebouillon of vleesbouillon?" - Bord wordt weggenomen, madam komt terug met een kom bouillon. "Nee, dat was niet de vraag." Uiteindelijk bleek de aardappelsoep vegetarisch te zijn.
Hoofdgerecht: Käsespätzle (nogal smakeloos) met een paar blaadjes gefrituurde rucola (ja, dat lees je goed, en nee, dat hoef je niet zelf uit te proberen).
Toetje: iets met gelatine, dus niet genomen.

Avondeten gisteren:
's Middags moesten we al uitkiezen wat we wilden hebben. Uitgebreide beschrijvingen van alle gerechten, met één uitzondering: "Vegetarisch.". Bleek uiteindelijk best aardig te zijn: pompoensoep vooraf, knödel, cantharellen (in het seizoen), salade. Niet overdreven opwindend, maar ok. Jammer dat ook hier het toetje gelatine bevatte - de serveerster nam daarop mijn toetje weer mee, om niet meer terug te komen.

Lunch vandaag:
Tomatensoep, gevolgd door een soort spinaziestrudel (uiteraard tien minuten na de 'gewone' maaltijden)
Vantevoren nagevraagd of het toetje ook gelatine bevatte. "Nee hoor, lijkt me sterk." - "O ja, toch wel." Grote hilariteit toen de serveerster twee 'vegetarische Nachtische' kwam brengen (rote Grütze  :) ). Dat heb ik dan maar even uitgelegd. Hebben mijn collega's ook weer wat geleerd  ::).
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2013, 14:52:40 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline lieve lijn

• 4.047
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #782 Gepost op: 01 oktober 2013, 14:53:06 »
Vrijdag BBQ van t werk, aangegeven vegan te willen eten... maar flex dagje gehouden (hoe t buiten de deur meestal maar op flexanist) want anders had ik alleen fruitsalade en stokbrood kunnen eten. En nu kon ik ook pasta salade eten.. thuis (t was ondertussen ha;f 12, nog maar brood gegeten)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #783 Gepost op: 02 oktober 2013, 14:23:25 »
Morgen heb ik een bezoek aan een leverancier (kruidenleverancier) met mijn collega's. Gaat over trends in de kruidenwereld etc., dus ik verwacht dat er ook allerlei smaakjes m.b.t. vlees worden serveren.

Ik hou mn hart alweer vast en vind het heel stom van mezelf dat ik niet aan durf te geven of de organisator (een vleesminnende collega) er aan heeft gedacht om ze te informeren dat er een vegetarier bij is. Ik voel me dan bezwaard en heb het gevoel dat ik het voor mijn collega's 'verpest' ("oh, omdat ZIJ geen vlees eet, krijgen wij het nu ook niet"). Ik wil gewoon niet dat de aandacht daar naartoe gaat.

Vorige keer toen ik voor iets anders bij deze leverancier was (het 'zakelijke' gedeelte was toen gefocust op groente), lag er bij de lunch 1 (één) broodje kaas geklemd tussen broodjes filet american, zalm, enzovoort (lunch voor 4 personen). Vroegen ze wel 2 keer: wil je echt niet nog een broodje? Durfde ik gewoon niet te zeggen dat ik vegetarier was omdat ze zich dan heel bezwaard zouden voelen dat er maar 1 broodje kaas was, enzovoort.

Echt zo stom en treurig van mezelf en ook van de leverancier en van het hele systeem dat het normaal is om vlees te eten.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #784 Gepost op: 02 oktober 2013, 16:18:55 »
Misschien zeggen dat je laatst hun xxxmengsel hebt gebruikt bij tofu en iets van de vegaslager en dat dat zoooo lekker was? Of je neemt wat van dat gerecht mee! Dan vragen ze vast of je vega bent en kun je het zo een beetje aankaarten, zodat ze een volgende keer wel meer rekening met je houden. En ze gaan je collega's echt niet het vlees onthouden hoor!;).

Succes iig, maar misschien kan het geen kwaad deze keer nog zelf een broodje kaas mee te nemen. Eet je die gewoon stiekem op het toilet op;).

Offline Sam

• 7.189
« Reactie #785 Gepost op: 02 oktober 2013, 17:16:03 »
Ik zou het gewoon zeggen. Ik weet dat collega's en leveranciers die iets organiseren zich vreselijk ongemakkelijk voelen als blijkt dat ik vegetarier ben en ze niets voor me hebben. Je zou het zelf ook toch niet willen dat als jij iets organiseert met hapjes, iemand met honger naar huis gaat? Ik heb daar dus van geleerd en geef het altijd door.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 20.662
    • Mijn Homepage
« Reactie #786 Gepost op: 02 oktober 2013, 21:09:57 »
Ik zou het gewoon zeggen. Ik weet dat collega's en leveranciers die iets organiseren zich vreselijk ongemakkelijk voelen als blijkt dat ik vegetarier ben en ze niets voor me hebben. Je zou het zelf ook toch niet willen dat als jij iets organiseert met hapjes, iemand met honger naar huis gaat? Ik heb daar dus van geleerd en geef het altijd door.
+1

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #787 Gepost op: 02 oktober 2013, 21:12:56 »
Als je weet waar je heen gaat, zou je ook zelf even kunnen bellen om navraag te doen natuurlijk. Maar iets zelf gemaakts meenemen met hun eigen kruiderij om te proeven is ook wel charmant  :D

Ons bedrijfsuitje betreft een fysieke inspanning die ik nu niet kan, dus dat kan ik overslaan en zelfs zonder eten te missen. Dat is er toch niet namelijk.
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2013, 21:15:05 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.662
    • Mijn Homepage
« Reactie #788 Gepost op: 02 oktober 2013, 21:59:23 »
Helen, misschien heb je iets aan dit artikel over Vegetarisch eten op feestjes en bedrijfsuitjes?

« Reactie #789 Gepost op: 03 oktober 2013, 07:38:24 »
+1
+2. De eerste paar keer dat je zoiets vraagt moet je even over een drempel heen, dat herken ik wel, maar je voorkomt er zo veel ongemakkelijke situaties mee! Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze zeggen dat ze niks voor je kunnen regelen, en dan kun je tenminste zonder schaamte je eigen eten meenemen. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je collega's geen vlees krijgen omdat jij om vega voer hebt gevraagd hoor. Dat het ik nog nooit meegemaakt. De vleeseters krijgen gewoon vlees, en als je geluk hebt is er voor jou dan een vegetarisch alternatief. Kom uit de kast!  ;D
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #790 Gepost op: 03 oktober 2013, 21:07:43 »
Thanks Eelco voor de link. Ik had em al eens gelezen.

Vandaag was het bezoek aan de leverancier en de tasting met de kruiden/ coatings ging goed! Het was bedoeld om inspiratie voor aardappeltoepassing op te doen. Van de 10 te proeven productideeën, was er slechts eentje met stukjes vlees (kip), dus ik was erg blij.
Terloops vroeg ik nog in welk productje misschien vlees zat.

Daarna volgde de lunch en dat was minder. Natuurlijk hadden we door de tasting niet zoveel honger meer (thank god), want was er bij het vorige bezoek voor ons viertjes 1 broodje kaas, nu waren er voor ons 14-en wel nul broodjes zonder vlees. Gewoon geen eentje!

Ik had gelukkig dus wel prima geproefd tijdens de tasting en had voor de zekerheid 2 appeltjes in de auto gelegd, die ik op de terugweg gegeten heb. En er stonden koekjes voor bij de koffie, daar heb ik er ook een paar van genomen.

Ja, ik baal wel dat ik niet mondig genoeg ben, maar ik wil er ook niet zoveel de nadruk op leggen en de aandacht op mezelf vestigen. Het blijft toch een soort 'luxeding' om geen vlees te 'hoeven' eten, het is geen allergie oid. Maar van binnen baal ik wel natuurlijk.

Na afloop gingen we kijken bij Jumbo FoodMarket in Breda (aanrader als je eens in de buurt bent), waar we ook gingen eten. Het is een soort La Place in een supermarkt. Erg leuk. Ik nam een pizza die werkelijk overheerlijk was en ter plekke belegd werd (er kon nog van alles bij op, hmm!), en daarbij een salade. Na 2 happen van de salade echter (ik dacht dat ik de salade goed bestudeert te hebben), zat er ineens een stukje vlees aan mijn vorkje. Bleek dus niet vegetarisch (er stond geen bordje bij), dus helaas, die heb ik aan de kant geschoven.
Mijn collega's hadden ook allemaal flink gegeten, dus hoefden ook geen salade meer, waardoor ik de -verder heerlijk uitziende salade- in de ton heb gekiept. Balen.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #791 Gepost op: 04 oktober 2013, 13:23:25 »
Ja, ik baal wel dat ik niet mondig genoeg ben, maar ik wil er ook niet zoveel de nadruk op leggen en de aandacht op mezelf vestigen. Het blijft toch een soort 'luxeding' om geen vlees te 'hoeven' eten, het is geen allergie oid. Maar van binnen baal ik wel natuurlijk.

Hoezo vindt je dat je nadruk en aandacht op jezelf vestigt? Vantevoren 1 op 1 aangeven is toch weinig gedoe? In ieder geval minder dan dat je 'op de vloer' in de groep het moeten melden en men moet gaan uitzoeken wat er wel geschikt is.
Je geeft nota bene aan dat de raison d'etre van het bezoek het uitproberen van eten is. Dan is het toch beroerd als bij aankomst zou zijn gebleken dat er niets vegetarisch is en jij een beetje voor spek en bonen erbij hangt? Ook niet handig voor je werkgever natuurlijk.

Zou je het prettiger of meer verantwoord vinden als je er een religieuze achtergrond voor had om vega te eten?

Persoonlijk vind ik het een luxe dat we hier de keuze hebben om wel of geen vlees eten. Gebruik maken van die keuze lijkt me wat dat betreft volstrekt normaal (mist je niet in een exclusief vl33srestaurant of -bedrijf zit. Je vraagt ook niet om een Big Mac bij de Burger King immers). In mijn (inter)nationale omgeving vinden we het niet meer dan normaal om hier rekening mee te houden zoveel als dat kan/redelijk is. En dat gaat echt het beste als het vooraf gemeld wordt. Als men daar niets mee doet, dan heb jij in ieder geval alles gedaan om het wel te laten slagen zonder dat je men ter plekke voor het blok zet.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2013, 13:25:40 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #792 Gepost op: 05 oktober 2013, 12:03:15 »
Mijn vriend lust geen vis, dus als hij geen vis wil, dan doen ze er ook niet moeilijk over. En flexitariër / vegetariër zijn is hardstikke hip. Ik vind het juist in deze tijd van consuminderen juist erg passend om juist een luxeproduct als vlees niet te willen eten. Wees er trots op!

Offline Martina

• **
  • 16
« Reactie #793 Gepost op: 21 december 2013, 12:02:39 »
Je kan van een restaurant dat hoofdzakelijk vlees en vis gerechten maakt, niet van de kok verwachten dat ie het juiste vegi-bord voor je neus zet, vind ik. Ik vind dat een kok dat vlees gerechten maakt, niet de hartsaangelegenheden in zich heeft om een harmonische vegetarische schotel te maken. Daarom wordt tijdens een bedrijfsetentje waarbij maar één, laat staan twee, vegetarier aanwezig is, slordig omgegaan met een vege- menu. Gebakken aardappeltjes uit dezelfde pan waar ze een minuutje daarvoor vlees hebben in gebakken, is hooguit wansmakelijk! Het idee alleen al. De ingesteldheid van de kok is niet zuiver vegetarisch.. daarom flatsen ze zo maar wat ineen, wat misschien in hun ogen al een hele prestatie lijkt. Je bent een stoor zender.. een buitenbeentje.... een lastpost.. een brug te ver zelfs voor vele restaurants. Daarom nemen wij, m'n man en ik het uiteindelijk niet meer kwalijk dat het niet lukt. Wij gaan niet op bedrijfsfeestje, simpel is dat! Wij gaan eten waar de kok wél en misschien ook alleen maar vegetarisch kook! Of wij blijven lekker thuis kokerellen! da's nog altijd eht allerlekkerste! njam njam!! :D

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #794 Gepost op: 21 december 2013, 17:57:45 »
Aangezien ik niet zo'n fan ben van mezelf sociaal isoleren, en ik best graag met collega's een drankje drink en en hapje eet ga ik echt niet bedrijfsuitjes, adeflingsuitjes etc. afzeggen. Plus dat men het dan natuurlijk nooit leert.

De laatste heb ik trouwens zelf georganiseerd, waarbij we in een veganistisch restaurant aten. Zo kan het dus ook.

Met de kerstviering zaten we weer in een of ander semi-culinair restaurant. Mijn voorgerecht was drie soorten pompoen, erg lekker. Hoofdgerecht was verschillende groenten, allemaal anders bereidt, maar toch een beetje saai. Als nagerecht verschillende vruchten en noten, ook weer verschillend bereidt. Dat was wel weer echt lekker.

Mijn enige klacht bij dit soort gelegenheden is meestal dat men denk dat veganisten een soort anorexia patiënten zijn. Drie asperges, wat tomaat, paprika en andere stukjes groenten is voor mij echt niet genoeg als hoofdgerecht. Altijd een beetje zonde als je na zo'n uitgebreide tafelzit nog naar de snackbar moet...

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #795 Gepost op: 21 december 2013, 18:09:17 »
Wij hadden afgelopen donderdag kerstviering met het bedrijf. Ik heb vantevoren even aan de organisatie laten weten dat ik vegetarisch eet. Dat vonden ze fijn want ze hadden er nog niet aan gedacht om naar dieetwensen te vragen, wat ik dan weer een beetje gek vind, maar goed.

Er waren nu diverse salades zonder vlees of vis en lekker brood, aardappeltjes en ratatouille. Ik heb prima gegeten.

« Reactie #796 Gepost op: 09 januari 2014, 23:08:27 »
Ik ga niet eens meer mee met bedrijfsuitjes omdat het nooit goed gaat. Met lunches ligt mijn vegabroodje tegen het vlees van het bolletje ernaast, bij een buffet doen ze geen moeite omdat er altijd wel iets voor me tussen moet zijn en een bbq is ook geen succes want ik hoef geen nepvlees en ook niets dat onder de vleessappen van hetgeen dat ervoor of  ernaast ligt. Deze ' aansteller' eet wel lekker thuis als enige vegetarier bij eenbedrijf met 270 collegas.

Offline Sam

• 7.189
« Reactie #797 Gepost op: 10 januari 2014, 09:58:11 »
Wat jammer Liselotje! Ik eet regelmatig met collega's en klanten en ik herken het broodjes probleem, ik vraag nu altijd of ze mijn broodjes apart serveren en dat gaat eigenlijk altijd goed. Met BBQs neem ik mijn eigen foliebakje mee zodat mijn spullen niet tussen de vleesdingen liggen, je kunt eventueel ook zelf iets te eten meenemen om erop te leggen? Buffet vind ik eigenlijk geen probleem zolang er stokbrood, friet en sla is, maar als er ook door de salade vlees zit word ik wel chargrijnig, dus dat vraag ik altijd even van te voren.

Het helpt wel om heel duidelijk te vragen om wat je wilt, de meeste cateraars vinden het geen enkel probleem om iets aparts te maken. Het is toch zonde om gezellige uitjes te missen? Bovendien goede oefening voor als je op een gegeven moment bedrijfsuitjes hebt die niet voor de gezelligheid zijn maar die werk zijn, en waar je niet onder uit kan.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Martina

• **
  • 16
« Reactie #798 Gepost op: 12 januari 2014, 12:30:13 »
waar ik een beetje van rot, en dus niet weet als ik zou gaan eten.. is of ze de kaas met hetzelfde mes snijden als ze het vlees mee hebben gesneden,
en/of het werk gebied waar mijn gerechtje met kaas, hetzelfde werkgebied is als de gerechtjes met vlees..
Dat idee dat men daar geen rekening mee houdt alleen al, zorgt ervoor dat ik niet naar zo'n feestjes ga. Ik voel mij niet minder sociaal, of integendeel.
Heb ook afgesproken met m'n baas, om  binnen een aantal weken voor onze groep ( ongeveer een 15 man) vegetarisch te koken, als personeels-gezellig-samenzijn!  ;D

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #799 Gepost op: 12 januari 2014, 12:51:35 »
Ik heb dat een paar keer zien gebeuren bij broodjeszaken en sapjesbarren enzo, maar dan zie meteen dat er niet echt lekker hygiënisch wordt gewerkt, alles is dan een zooitje.

Als ik ergens ga eten mail ik toch vantevoren mijn allergieën door en heb het ook over het belang van kruisbesmetting. Maar in een professionele keuken worden messen en snijplanken ed sowieso niet hergebruikt. Dus daar zou ik me niet te druk om maken.
Supercalifragilisticexpialidocious!