Ik vind tofu bij de Chinees juist meestal ontzettend lekker. Heerlijke structuur, heerlijk zacht maar wel stevig genoeg, en vaak heeft het zo'n heerlijke smaak van de saus in zich opgenomen (vooral bij tjaptjoi). Veel lekkerder dan alle tofuvarianten die ik zelf maak of bij anderen wel eens geproefd heb. Of het verse tofu is, weet ik niet. Ik ben er wel altijd vanuit gegaan omdat het zo ontzettend niet lijkt op tofu die je in de winkel vindt, maar ik geloof niet dat ik zelf zijdetofu gekocht heb, dus misschien is het dat ook wel.
Ik begrijp overigens niet helemaal hoe mensen kunnen discussiëren over hoe goed of slecht een gerecht met "spruitjes, asperges, gebakken aardappeltjes en nog wat zooi is". Behalve de persoon die het geproefd heeft, kunnen wij toch niet weten of het een lekker gerecht was of niet? Zelfs één losse groente met wat saus kan gemaakt door de ene kok saai zijn, en gemaakt door de andere kok het heerlijkste ter wereld waarbij je bord helemaal wil aflikken van puur genot. Als je niet weet hoe het bereid is en welke smaakmakende ingrediënten er in die 'zooi' zitten, weet je toch helemaal niks?