Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #560 Gepost op: 03 september 2010, 22:07:36 »
Dat maakt Chinees eten dan waarschijnlijk ook een stuk minder irritant!

Ja! het eten interesseert me meestal niet op bedrijfsuitjes.  ::)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #561 Gepost op: 03 september 2010, 22:15:44 »
En dan moet je na geleverde diensten met teamleden en sponsor (?) verplicht eten.
Hoe vind je dat?

Zolang ze niet naar de Chinees gaan ;)

(maar als ze dat wel doen zou dat wat minder fijn zijn ja)

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #562 Gepost op: 03 september 2010, 23:22:40 »
Gewoon aangeven dat je best een x mee wilt als ze ergens vegavriendelijk gaan eten.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #563 Gepost op: 09 september 2010, 16:52:38 »
Zondag nemen we afscheid van mijn oude baas, en gaan we uit eten in Haarlem (daar woont ze). Ik ga uiteraard mee, en had tegen de ASM gezegd dat italiaans een handige keuze was, omdat er bij een italiaan áltijd iets is wat ik mag eten, én iedereen lust italiaans. Nu heeft hij een vis-restaurant uitgekozen.
Die arme mensen hebben niet eens wat vegetarisch op de kaart staan en nu krijgen ze ook mijn waslijst van allergenen erbij... Maar ze deden er niet moeilijk over.

Ik vraag me alleen af hoe het zit met mijn andere collega's, van een paar weet ik dat ze geen vlees eten maar wel vis, maar er zitten ook geen vis wel vlees-types bij.

Ben benieuwd, de laatste paar keer dat ik mijn lijstje doormailde kreeg ik gestoomde tofu zonder kruiden (die staan niet op mijn lijstje hoor) en wat gebakken groenten met rijst (ook drie keer achter elkaar, bij verschillende restaurants). Gelukkig vind ik gebakken groenten met rijst wel lekker.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #564 Gepost op: 11 september 2010, 11:13:31 »
mijn waslijst van allergenen erbij...

Kan je niet beter een overzicht geven van wat je wel eet? Dat lijkt me makkelijker voor de restauranthouder om een menu samen te stellen. Eventueel met wat recept-linkjes.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Kiwi

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #565 Gepost op: 11 september 2010, 11:19:40 »
Wat een rare tip! Er zijn altijd nog meer dingen die ze wel eet dan niet, dus een lijst van allergenen ligt meer voor de hand dan ŕlle dingen opschrijven die ze wel eet. Een goede kok kan dan toch zelf wel bedenken wat er allemaal nog overblijft? Daarnaast: als vegetariër meld je toch ook alleen wat je niet wil eten en niet wat je allemaal nog wel eet?
En receptlinks geven lijkt me dus helemaal niet leuk: je wilt toch verrast worden als je uit eten gaat, en niet iets eten wat je zelf thuis ook kookt?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #566 Gepost op: 11 september 2010, 14:23:37 »
Dank je Kiwi, dat is precies wat ik denk.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #567 Gepost op: 11 september 2010, 14:42:27 »
Het zegt volgens mij wel wat over de kok. Als je een echt goede kok bent, weet je altijd wel iets verrassends en smaakvols te maken..
Wat betreft mij bedrijfsetentje bij de plaatselijke Chinees, dat heb ik beleefd (hoop ik althans) gecanceld. Mijn teamleidster bood nog aan om extra haar best te doen voor een echt vegetarisch gerecht, maar dat heb ik ook maar afgeslagen. Wat ben ik ook een ondankbaar kind/wat doe ik ook altijd moeilijk.
Ik kan daar echt niet een paar uur ontspannen zitten met een hoop kakelende vrouwen om me heen terwijl ik me dan ook nog steeds moet afvragen wat ik precies in mijn mond stop. Nee, geen zin in.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #568 Gepost op: 11 september 2010, 14:58:27 »
Maar is het dan niet eerlijker om te zeggen dat je geen etentjes wil? Het klinkt een beetje alsof je ook als ze naar een vegatent zouden gaan niet gelukkig zou zijn. En nu gok je er dus in zekere zin op dat ze ook in de toekomst geen rekening met je zullen houden, zodat je de Chinees als excuus kunt gebruiken.
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #569 Gepost op: 11 september 2010, 15:13:42 »
mijn waslijst van allergenen erbij...

Kan je niet beter een overzicht geven van wat je wel eet? Dat lijkt me makkelijker voor de restauranthouder om een menu samen te stellen. Eventueel met wat recept-linkjes.

Het risico is dat ze dan net een specerij/kruid gebruiken waar ze allergisch voor is.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #570 Gepost op: 11 september 2010, 15:36:24 »
@Maartje!
Ze weten wel dat ik er niet zo van hou. Omdat ik een halfjaar geleden een groot conflict heb gehad op mijn werk waarin dit ook naar voren kwam, dacht ik, laat ik mijn beste beentje voorzetten en nu maar weer eens een keer wel meegaan. Maar ja, komen ze met Chinees aan...
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #571 Gepost op: 12 september 2010, 16:30:19 »
Misschien kun je navragen of je een eigen bakje mee kan nemen, dat ze kunnen verwarmen in de keuken en dan op hun borden serveren. Leg gewoon uit dat je een zeikerige vegetarier vanwege je geloof niet iets uit hun keuken kan eten (vergelijk het maar met kosher en halal, dat moet in principe ook door een gelovige bereidt zijn). Dan valt het niet op voor andere klanten, "eet je gezellig mee" en ben je er gerust op wat je in je mond steekt. Niet ieder restaurant zal daar happig op zijn, maar lege stoelen drinken niet en als de groep een totaal ander restaurant kiest waar ze wel flexibel zijn, lopen ze alsnog inkomsten mis.
Welke Chinees ga je heen daar?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #572 Gepost op: 12 september 2010, 16:47:57 »
Mei Wah, maar ik ga daar dus niet heen  :)
Op zich wel een goeie tip, als we "moeten" lunchen heb ik ook wel vaak iets vega-verantwoords van mezelf mee.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #573 Gepost op: 12 september 2010, 17:49:07 »
Oh die ken ik niet geloof ik. Maar succes!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #574 Gepost op: 12 september 2010, 22:10:52 »
mijn waslijst van allergenen erbij...

Kan je niet beter een overzicht geven van wat je wel eet? Dat lijkt me makkelijker voor de restauranthouder om een menu samen te stellen. Eventueel met wat recept-linkjes.

Het risico is dat ze dan net een specerij/kruid gebruiken waar ze allergisch voor is.

Ik heb ook een wel/niet-lijst (nog met dank aan Hiziki!), en dat werkt fijn hoor. De niet-lijst beperkt het denken, en men kan het dubbel-checken met de wel-lijst. Ik heb geen recept erbij, maar wel de suggestie: 'hou het simpel, in saus zit vaak ook selderij, doe gewoon maar pasta en boontjes met olie ipv saus.'
 
En ik doe in een restaurant niet moeilijk over vlees, want anders zouden ze het echt niet voor elkaar krijgen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #575 Gepost op: 13 september 2010, 02:16:21 »
Bij mij zitten de meeste beperkingen juist in dierlijke producten, en in toetjesmateriaal. Het zijn allebei dingen waar ik wel vanaf kan zien als het nodig is, zeker in een situatie waar het niet primair om het eten gaat, zoals een bedrijfsetentje.

Maar de kok had vandaag echt zijn best gedaan, vooraf salade met bietjes en buffelmozzarella, als hoofdgerecht een bouwwerk van gebakken(?) tofu en allerlei groenten, een soort lasagna noemden ze het. Het was met kruiden en het was best lekker. De gastvrouw vertelde ook dat haar man, de kok, al dagen aan het nadenken en uitproberen was geweest. Erg sympathiek voor een restaurant met alleen een excuuspasta op de kaart.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #576 Gepost op: 13 september 2010, 08:06:52 »
Dat is netjes ja. Die kruiden bij mij en Hausfrau maken het heel lastig ... net als wortel en selderij.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #577 Gepost op: 09 oktober 2010, 09:43:35 »
Een paar dagen bij Londen geweest, in een oude mansion verbouwd tot conferentiecentrum. Dit keer had ik ze niet verteld dat ik vegetarier was. Dat had ik al eens gedaan en ik dacht dat het niet nodig zou zijn om het nog eens te melden. Dat was gelukkig ook zo.

De eerste avond konden we kiezen uit een menu. Ik koos voor een gerecht met zoete aardappel. En tomatensoep vooraf. Prima.

Ontbijt was er wel typisch Engels, maar toast met jam is ook prima.

Er was steeds warme lunch. Met erg pittige kikkererwtencurry bijvoorbeeld. Of aardappeltortilla. Met zoet gebak of kaas toe. Prima geregeld!

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #578 Gepost op: 09 oktober 2010, 09:53:59 »
Bij mij zitten de meeste beperkingen juist in dierlijke producten, en in toetjesmateriaal. Het zijn allebei dingen waar ik wel vanaf kan zien als het nodig is, zeker in een situatie waar het niet primair om het eten gaat, zoals een bedrijfsetentje.

Maar de kok had vandaag echt zijn best gedaan, vooraf salade met bietjes en buffelmozzarella, als hoofdgerecht een bouwwerk van gebakken(?) tofu en allerlei groenten, een soort lasagna noemden ze het. Het was met kruiden en het was best lekker. De gastvrouw vertelde ook dat haar man, de kok, al dagen aan het nadenken en uitproberen was geweest. Erg sympathiek voor een restaurant met alleen een excuuspasta op de kaart.

Klinkt allemaal erg smakelijk :vork: Salade van bietjes en mozzarella dus, wat ging daar nog meer doorheen? Heb nog twee bietjes liggen en ben altijd in voor nieuwe bietrecepten.
Wie weet heb je de kok nu zo aan het denken gezet en geďnspireerd tot het aanbieden van méér vegetarische gerechten op zijn vaste kaart? Dat zou nog eens leuk zijn :)

@LL: fijn dat ze hadden onthouden dat je vega eet! Ook fijn (vind ik persoonlijk) dat de lunch niet louter uit broodjes kaas bestond ;)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #579 Gepost op: 10 oktober 2010, 17:05:23 »
gisteren nog gemaakt.
Bietjes in kleine blokjes snijden (na het koken uiteraard) en rode uien bakken. Deze kruiden met cajun kruiden. Mengen met de gekookte blokjes bieten en peterselie, daaroverheen geroosterde amandelen en een stukje verkruimelde geitenkaas. Dan afdekken en 5 minuten in de magnetron op vol vermogen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken