Ik was afgelopen week bij een workshopserie in het Zuidduitse Garmisch-Partenkirchen (in het Dorint Sporthotel). Dat betekent dus hotelontbijt, hotellunch en hotelavondeten. Dit alles telkens als buffet. Elke maaltijd begon dus eerst met het spieken in de rechauds, gevolgd door gerichte vragen aan het personeel. "Is die soep vegetarisch... ook de bouillon?" "Zitten er nog sp3kjes verborgen in de saus?" Het buffet was vrij (iets te) standaard voor een 4-sterrenhotel, maar wel uitgebreid. Warm was er iets als pasta, rijst en aardappelen, en een prutje sufgekookte groeten, met wat tomatensaus om het geheel wat smaak te geven. Koud was er een uitgebreid saladebuffet, waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Beetje saai, maar je kunt er goed op overleven.
Eén keer is het fout gegaan. De serveerster van dienst zei dat de tortellini vegetarisch waren. Bij de eerste hap bleken ze gevuld met v1s. Dat heb ik dan maar snel doorgeslikt en de rest, inclusief saus, beleefd op een bordje gegooid en aan de eerste de beste serveerster meegegeven. Waarom is het nog steeds niet gebruikelijk om bij een buffet even een V-tje bij vegetarische gerechten neer te zetten. Dat zou een hoop gevraag en gezeur schelen.
Afijn, best in orde dus, eigenlijk.