Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.445
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #480 Gepost op: 03 oktober 2009, 01:25:55 »
De klacht is blijkbaar goed overgekomen: vandaag bij de lunch had men èn een vegetarisch voorgerecht (weliswaar zeer simpel, wat sla en tomaat) èn een vegetarisch hoofdgerecht (weliswaar de rijst met groenten zonder dat wat de anderen er nog bij hadden) en ze werden zowaar gelijktijdig met het niet-vegetarische spul geserveerd. En met veel peper en zout was het goed naar binnen te werken.

Desalniettemin: blij dat ik weer thuis ben (net aangekomen).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #481 Gepost op: 03 oktober 2009, 08:49:38 »
Xiara, op zich was de salade en het toetje voldoende als lichte lunch, zeker omdat we vanavond het conferentiediner hadden. Rond een uurtje of vijf begon mijn maag echter aardig te rammelen. Maar het is behoorlijk frustrerend als iedereen om je heen iets lekkers krijgt en jij niet - vooral als je ervoor hebt betaald en je braaf je 'vegetariër'-bordje voor je neus hebt gezet. Bovenal is het onfatsoenlijk.

Vanavond dus conferentiediner in een strandrestaurant. Halverwege begon het te regenen, wat een reden was om knus naast elkaar onder de parasols te zitten. Voorgerecht was een fijne salade met avocado, meloen, tomaat, rucola (de anderen hadden iets met vis, hoe kan het ook anders in Nice). Hoofdgerecht liet iets op zich wachten en bleek een bord vol groente te zijn, voor de verandering geen aubergine of courgette en niet eens verdronken in de olijfolie. De Fransen denken blijkbaar dat vegetariërs geen aardappel, pasta of rijst eten - ik had graag ook iets anders bij mijn bord vol groente gehad. Toetje was een chocoladewafel gevuld met allerhande bessen en vanilleijs, best aardig. Bijzonder geslaagd waren echter de tafelgenoten: onder andere Peter Pirolli (Mr. Information Foraging van Parc uit Palo Alto), met wie ik (en mijn aio) leuk heb gekletst (in de hoop dat we er nog een leuke samenwerking uit slepen). Netwerken kan ook gezellig zijn!

Ondertussen is mijn hoogstpersoonlijke vegetariërbordje doorweekt, dus morgen voor de lunch ga ik een nieuwe scoren bij mijn vriendinnetjes van de registration desk. Morgen dus de laatste episode uit de Côte d'Azur.

Balen zeg allemaal. Misschien van te voren zelf doorgeven aan de kok een aantal suggesties van dingen die je wel eet? Dat kost wel extra veel tijd, maar levert misschien wel wat op.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.445
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #482 Gepost op: 03 oktober 2009, 13:49:30 »
Balen zeg allemaal. Misschien van te voren zelf doorgeven aan de kok een aantal suggesties van dingen die je wel eet? Dat kost wel extra veel tijd, maar levert misschien wel wat op.
Ik vind eigenlijk dat een beetje kok toch minstens iets moet kunnen doen met het concept 'vegetarisme', zeker in een hotel dat een breed spectrum aan internationale gasten ontvangt. Overigens ben ik de beroerdste niet en voorzie de professional graag van een aantal lekkere recepten - maar of dat nu echt de bedoeling is...  ::). Nee, ik leg me er maar bij neer dat ik niet te veel moet verwachten van conferentie-eten in Zuid-Europa.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2009, 16:40:14 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #483 Gepost op: 03 oktober 2009, 15:59:02 »
Begrijpen ze hindoeïsme wel, en het eventueel bijbehorende dieet? Zeg je gewoon dat je hindoe bent...

Offline Muppet

  • ****
  • 805
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #484 Gepost op: 04 oktober 2009, 01:18:33 »
Had je misschien iets eerder moeten zeggen.. In ieder geval voor dat hij weer thuis was  ;)
A penis has a sad life, his hair is a mess, his family is nuts, his neighbour is an asshole and his best friend is a pussy.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #485 Gepost op: 04 oktober 2009, 08:45:04 »
Eelco reist vaker, misschien een tip voor een volgende keer.
Kan ie gelijk een rode stip meenemen. Of is dat enkel en alleen voor de vrouwen?

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #486 Gepost op: 05 oktober 2009, 00:06:44 »
Balen zeg allemaal. Misschien van te voren zelf doorgeven aan de kok een aantal suggesties van dingen die je wel eet? Dat kost wel extra veel tijd, maar levert misschien wel wat op.
Ik vind eigenlijk dat een beetje kok toch minstens iets moet kunnen doen met het concept 'vegetarisme', zeker in een hotel dat een breed spectrum aan internationale gasten ontvangt. Overigens ben ik de beroerdste niet en voorzie de professional graag van een aantal lekkere recepten - maar of dat nu echt de bedoeling is...  ::). Nee, ik leg me er maar bij neer dat ik niet te veel moet verwachten van conferentie-eten in Zuid-Europa.

Ja dat snap ik wel... maar als je wat gerechtsuggesties geeft als het dan werkt... kennelijk kunnen ze niet zelf iets verzinnen maar misschien kunnen ze het wel uitvoeren. Terwijl een ratatouille, een aardappelgratin en nog wat dingen ze toch echt moeten kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2009, 16:40:36 door Eelco »
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.445
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #487 Gepost op: 05 oktober 2009, 16:52:31 »
Ja dat snap ik wel... maar als je wat gerechtsuggesties geeft als het dan werkt... kennelijk kunnen ze niet zelf iets verzinnen maar misschien kunnen ze het wel uitvoeren. Terwijl een ratatouille, een aardappelgratin en nog wat dingen ze toch echt moeten kunnen maken.
Ze zien me al aankomen, de dames en heren hotelrestaurantkoks. Misschien is het niet eens zo'n gek idee, maar ik loop er niet echt warm voor - ook omdat je normaalgesproken via de ober 'met de kok praat'. He bah, ik wil geen probleemvegetariër zijn, ik wil gewoon wat eten als ik voor de baas onderweg ben. Is dat nu echt zo moeilijk in het West-Europa van de 21ste eeuw?

Tja, en anders verf ik maar een rode stip op mijn voorhoofd  ::).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #488 Gepost op: 05 oktober 2009, 17:17:48 »
Ze weten in restaurants echt niet wat hindoeisme is, of boeddhisme, tegenwoordig weten ze wel wat halal is in de meeste gevallen maar daar kom je als vegetarier ook niet zo ver mee. Zeggen dat je aardappelgratin wilt is garantie voor spekjes op je bord :) Tenzij je echt een heel uitgeschreven recept geeft, krijg je echt vlees in je eten als je een kok treft die vegetarisme sowieso al niet snapt, zelfs als je gerechten suggereert en uitlegt wat je niet eet. Persoonlijke ervaring helaas. Net zoals ik dacht een veilige vegetarisch salade caprese te bestellen, zit er ineens ansjovis op. Geen vlees en geen vis was duidelijk uitgelegd, maar he, dit is geen vis hoor, dit zijn anchovies. Het blijft lastig.

Vorige week 1 keer pech met lunch dat de vegetarische sandwiches, in kleine stukjes gesneden, prachtig gemengd waren met de 20 soorten vlees/vis sandwiches waar de vulling overal uitpuilde. Die dag heb ik me maar beperkt tot de garnering die er in een los bakje bij zat (worteltjes en olijven) en het toetje (cake!). De rest van de week is alles erg goed gegaan, ook nog een BBQ gehad en dat was OK: netjes in folie verpakte groentemix en aardappeltjes in de schil, en veel lekkere salade.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #489 Gepost op: 05 oktober 2009, 19:31:57 »
Of misschien niet smijten met blijkbaar moeilijke termen als 'vegetarisch', maar gewoon zeggen 'geen stukjes van beesten'.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #490 Gepost op: 05 oktober 2009, 21:12:27 »
Dat laatste schijnt inderdaad te werken, Aiko. Been there done that ("geen vlees? ééééchtt? ook geen kip??? en kalkoen dan? ook niet?? mééééén je niet? vis toch wel dan? en scampi's? en oesters? ..." "Nee, geen dode dieren" "Aahh, ok").
Ben er ook achter gekomen dat ik in de toekomst wel vaker last ga hebben van recepties/etentjes met hapjes doordrenkt van vlees/vis. Vorige week naar een meeting geweest (ik doe mijn laatste jaar PR), er was een uitgebreid hapje en drankje voorzien, en het was om half 6 al, dus kon niet op voorhand (na de les) nog eten. Bleek alles, ALLES, vlees te bevatten. Op een receptie vorige vrijdag bleek alles vis te bevatten. Behalve de blokjes kaas op een prikkertje. Was al een meevaller ;)
Achja... Gezonde koeken in de auto voorzien is een goed idee.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #491 Gepost op: 05 oktober 2009, 22:03:54 »
Ja dat snap ik wel... maar als je wat gerechtsuggesties geeft als het dan werkt... kennelijk kunnen ze niet zelf iets verzinnen maar misschien kunnen ze het wel uitvoeren. Terwijl een ratatouille, een aardappelgratin en nog wat dingen ze toch echt moeten kunnen maken.
Ze zien me al aankomen, de dames en heren hotelrestaurantkoks. Misschien is het niet eens zo'n gek idee, maar ik loop er niet echt warm voor

Mn ouders doen het altijd, en die krijgen bijna altijd precies wat ze willen. Je moet ook niet uitgeschreven recepten presenteren, maar hun ideeen aan de hand doen wat ze voor je kunnen maken. Meestal vinden ze dat wel prima. Het is wel een hinderlijke tijdsinvestering, maar als je daarmee voorkomt dat je het hele congres als een zielige veggie die nooit wat krijgt wordt gezien en ervoor zorgt dat je redelijk eten krijgt valt het weer mee. Gelukkig gaat het natuurlijk in veel landen ook wel goed  :)
@ Sam: je moet ook inderdaad niet om aardappelgratin vragen maar om aardappels met wat alleen kaas erover. Je moet inderdaad wel duidelijk zijn tegen die mensen. Hm ja en je kunt natuurlijk altijd pech hebben  >:( Wel fijn dat jouw bbq goed ging!
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2009, 22:07:29 door Selly »
,,,,فلافل

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #492 Gepost op: 05 oktober 2009, 23:07:10 »
op mijn werk vinden ze t zo leuk.. dat ik tijdens de tweewekelijkse restuarantavond over een kleine maand chefkok moet zijn met vega recepten  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #493 Gepost op: 06 oktober 2009, 09:29:37 »
Of misschien niet smijten met blijkbaar moeilijke termen als 'vegetarisch', maar gewoon zeggen 'geen stukjes van beesten'.
Dan nog krijg je vaak vleesbouillon, spekjes of ansjovis en dat soort troep, maakt echt niet uit. Veel mensen beschouwen dat gewoon niet als vlees. Als ze niet snappen wat vegetarisch is, snappen ze het niet.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #494 Gepost op: 06 oktober 2009, 11:48:40 »
Of je zegt: alles dat je in je tuin kan laten groeien?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #495 Gepost op: 06 oktober 2009, 17:33:41 »
Tellen kippen die je vetmest op mais of wat ze ook eten daar ook onder dan? Geijkt antwoord.

Aiko

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #496 Gepost op: 06 oktober 2009, 17:39:38 »
Herdefinitie: (in principe) alles dat aan fotosynthese doet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #497 Gepost op: 06 oktober 2009, 17:55:33 »
Niets wat gemaakt is met iets dat een zenuwstelsel, hersens of moeder heeft.

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #498 Gepost op: 06 oktober 2009, 18:54:14 »
Niets wat gemaakt is met iets dat een zenuwstelsel, hersens of moeder heeft.

Slakken, insecten, wormen...
Tsjee, dan moet je wel de veronderstelling aandurven dat ze in een restaurant zelf hersens hebben.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #499 Gepost op: 06 oktober 2009, 21:00:15 »
... of voorouder.
Zo, dan lijkt het me wel compleet ;D.