Ik kan goed aannemen dat Eelco niet de kans had om een vegetarisch gerecht vooraf aan te vragen.
Ik heb het wel moeilijk met die eeuwige verongelijktheid van vegetariërs. Je moet de dingen toch in perspectief plaatsen: vegetariërs zijn nog altijd een minderheid van 3 of 5 %.
Niet alle restaurants houden al rekening met deze minderheid. Als je dan in die restaurants ineens doodleuk iets vegetarisch wil hebben dat niet op de kaart staat, kan je obers en keuken wel even voor problemen stellen.
Ik pleit er dan ook voor om daar, waar je door gidsen of door eigen ervaring, er niet zeker van bent dat er iets vegetarisch te krijgen is, dat gewoon even vooraf aan te kondigen. (Zeker in sterrenrestaurants is dat zonder meer nodig: men is zich daar uiterst bewust van voedsel, wil de klanten tevreden stellen, maar moet ook in de keuken de nodige voorbereidingen kunnen treffen. Men is er daar dankbaar voor en zal zijn uiterste best doen als op voorhand wordt aangekondigd dat er vegetariërs zullen meekomen.)
Het is toch niet moeilijk dat even te melden vooraf, als je niet zeker bent dat er vegetarische gerechten zijn?
Maar nee, out of the blue een vegetarisch gerecht bestellen dat niet op de kaart staat en dan lekker tekortgedaan en verongelijkt doen als je moet wachten of als het niet lekker is.
Ik vind dat zo een ergerlijke masochistische slachtofferhouding.
Waarbij ik jou dus niet bedoel, Eelco.