Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #300 Gepost op: 04 juli 2008, 14:20:17 »
Ik moet zeggen dat het de afgelopen jaren steeds beter gaat (in Nederland). Maar vorige maand was ik in Canada en dat was toch in de grote stad nog beter dan wat ik gewend ben. Ik geef toe dat de andere vegetariër in het gezelschap wel wist waar we moesten wezen maar toch...

Restaurants hebben daar boeken klaarliggen in de keuken voor de bediening met alle ingrediënten van elk gerecht en als je b.v. vraagt naar de bouillon, dan halen ze het boek erbij en zoeken ze het even voor je op. Ik heb dus een heerlijke vegetarische groentesoep gegeten in een niet-vegetarisch restaurant. En ik heb het niet over dure restaurants. Zo rijk ben ik niet  ;D

We zijn ook in veel restaurants geweest waar minimaal 4 gerechten op de kaart stonden aangegeven met een vegetarische optie. Dan was het niet gemarineerde tahoe (wat ik op zich heel lekker vind) of paddestoelen (waar ik in New York op een gegeven moment ontzettend genoeg van had), maar een soort vleesvervanger die qua uiterlijk en smaak best wel op vlees leek. Tenminste, voor zover ik dat kan beoordelen, omdat ik al 18 jaar geen vlees meer heb gegeten.
Het was zelfs zo dat ik ergens per ongeluk de kipschotel kreeg in plaats van de vegetarische versie en het was dat ik in Nederland wantrouwend ben geworden, want ik vroeg of het echt de vegetarische variant was en de kok kon het zelf niet met zekerheid zeggen. En heeft het gerecht vervolgens opnieuw voor mij gemaakt. En ja, toen was het echt vegetarisch. Hoe zag ik dat? De stukjes zagen er anders uit en toen ik het proefde, wist ik het zeker.

Wat ik met afgelopen kerstdiner van het bedrijf heb gedaan, wat bij een collega thuis werd gehouden: gezellig gekomen, zelf eten in huis gehaald voor het geval dat, maar de salade met rijst was erg lekker, dus uiteindelijk ben ik langer gebleven. Als de tijd ruim genoeg is, eet ik voor ik vertrek een lichte maaltijd, zodat het niet erg is wanneer er (bijna) niets voor mij is. Dan kom ik gewoon voor de gezelligheid. Dat heeft al een aantal keren mijn avond gered :)

Als het professioneel georganiseerd wordt, geef ik wel altijd door dat ik vegetariër ben en niets wil eten dat gelopen, gezwommen of gevlogen heeft. Maar dat ik wel ei en zuivel eet (ik let niet op stremsel).

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #301 Gepost op: 06 juli 2008, 22:41:18 »
een aangename verrassing, deze vrijdag.
het was een erg chique feest in wilrijk op de golfclub, van een vriend van de familie van mijn vriend. normaal gezien geven die dat wel door, dus ik maakte mij geen zorgen,mijn vriend had het zelfs nog een paar keer aan zijn ouders gezegd, dat het toch wel in orde was...
voor het eten liet ik het zoals steeds ff weten, en de mensen kwamen uit de lucht gevallen. (ze waren het voorgerecht al aan het opdienen)
ik kreeg een lekkere en hele grote salade caprese, helemaal met veel gekruidde olie en veel rucola.
en als hoofdgerecht een lasagna (niet origineel, maar het was ook wel last minute) maar wel hele lekkere met heel veel groenten en lekker gekruid. en superlekker gemengd dessert.
ikke was blij.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #302 Gepost op: 02 september 2008, 20:36:46 »
Bij mij op het werk doen ze het goed met vegetarisch eten bij onze werkoverleggen.

Vandaag hadden we lasagna. De vegetarische was met een witte saus, witlof en cashewnoten, echt heel goed voor iets uit zo'n gaarkeuken ;)
Ook leuk dat ze echt twee verschillende dingen maken en gelijke hoeveelheden van beide leveren.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #303 Gepost op: 05 september 2008, 00:40:47 »
Gisteren was het weer zover: de cateringmadam van de Maastricht School of Management (jemmig, troosteloos bedrijventerrein) vertelde dat ze weer goed aan de vegetariërs had gedacht: vegetarische broccolisoep. Toch maar weer de standaardvraag gesteld en jawel: met runderbouillon (reukproef bevestigde dit). Bij deze nog maar weer de waarschuwing ook bij onschuldig ogende soepen na te vragen (tenzij je er geen moeite mee hebt, natuurlijk, vrijheid blijheid). Het blijft moeilijk, blijkbaar.

Ik heb maar niet gezeurd over de broodjes, die gezellig door elkaar lagen   :-\.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2008, 00:42:34 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #304 Gepost op: 05 september 2008, 02:56:02 »
Dat laatste vind ik minder een groot probleem. Ik grijp gewoon de broodjes die aan de veilige kant liggen. Men maakt altijd genoeg, dat er genoeg veiliggestelde broodjes overblijven.

Overigens neem ik uit voorzorg niets dat ook maar een klein beetje niet te determineren en te analyseren valt. Bakseltjes, soepen, gerechten die ze bij overwerken wel eens brengen; sla het allemaal over. De toetjes en broodjes zijn altijd wel veilig genoeg.

Gelukkig heb ik een baas die ook vegetariër is en kan mopperen en mopperen in resultaat kan omzetten (ze is daar dan ook baas voor, uiteraard). Dus met vegetariërs wordt in Afdeling Aiko niet snel zonder gevolgen gerommeld en gedaan. Maar broodjes op een aparte schaal is vooralsnog te hoog gegrepen. Daar moet denk ik bedreiging met honkbalknuppels aan te pas komen...

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #305 Gepost op: 05 september 2008, 19:46:27 »
Laatst met werk op een boot, nou dat was allemaal prima geregeld: lekker en ook erg veel veggie eten (een ZuidAmerikaanse flap, preitaart en tortelini) speciaal voor de veggies. De soep vooraf voor iedereen was ook veggie. En de kok had aan de organisator meteen gevraagd of de veggies (ik en 1 ander) er inderdaad waren en wie het waren zodat ik meteen het goede bord voor mn neus kreeg  :D
« Laatst bewerkt op: 05 september 2008, 19:46:49 door Selly »
,,,,فلافل

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #306 Gepost op: 24 september 2008, 18:36:17 »
Vandaag in de refter op school gegeten.
Vorig jaar was er iedere dag een vegetarische warme maaltijd te krijgen, vandaag stond er op het bord waar die normaal op stond, 'light menu' 'kabeljauw met spinazie'.
Waar was het vegetarisch menu? Als het morgen weer zo is, ga ik het even vragen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #307 Gepost op: 25 september 2008, 17:25:49 »
Driedaagse workshop in Wernigerode. Ik heb de organisator (die vorige keer 'vegetarische kip' voor mij had geritseld) voor de zekerheid geschreven wat vegetariërs wel en niet eten. Met succes!

Tijdens de lunch in het hotel wordt speciaal voor mij een vegetarische maaltijd gemaakt (ik schijn echt de enige vegetariër te zijn in de wijde omgeving). Tijdens het inkopen voor de barbecue hebben mijn collega's echter wat vreemde reacties van het supermarktpersonnel moeten verduren (let wel: Wernigerode was vroeger in de DDR). Het vakkenvullertje begreep het probleem niet, haalde er een ervarener collega bij, die vervolgens de manager erbij haalde. De sfeer werd wat ontspannener toen ze vertelden dat het niet voor henzelf was, maar voor een collega. "Ach ja, ik heb ook ooit iemand gekend, die zo'n eh... vegetariër was". Maar wat koop je nu voor zo iemand? Tofu - wat is dat? Uiteindelijk hebben ze een soort mediterraans gekruide grilkaas en maïskolven meegenomen. En ik had voor de zekerheid een aluminium schaal meegenomen.

De prijs die ik hiervoor heb moeten betalen, is wel vrij hoog: tig keer uitleggen waarom ik vegetariër ben, wat ik wel en niet eet, dat ik echt niet ongezond leef; en 2xtig keer dezelfde grapjes aanhoren.
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #308 Gepost op: 25 september 2008, 20:34:02 »
Ben je niet beter af als je zegt dat je boeddhistisch bent en daarom niet zus en zo mag?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #309 Gepost op: 26 september 2008, 09:19:22 »
Ben je niet beter af als je zegt dat je boeddhistisch bent en daarom niet zus en zo mag?
Ha nee, dan word ik de volgende dag met klankschalen gewekt  ;D
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #310 Gepost op: 26 september 2008, 12:25:46 »
bedrijfsuitje gisteren was weer drama. dit terwijl er van te voren door was gegeven dat er ( meerdere) vegetariers waren.
Enige wat er echt was zonder vlees en vis was stokbrood + kruidenboter + vruchtensalade.

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #311 Gepost op: 26 september 2008, 12:27:07 »
Driedaagse workshop in Wernigerode. Ik heb de organisator (die vorige keer 'vegetarische kip' voor mij had geritseld) voor de zekerheid geschreven wat vegetariërs wel en niet eten. Met succes!

Tijdens de lunch in het hotel wordt speciaal voor mij een vegetarische maaltijd gemaakt (ik schijn echt de enige vegetariër te zijn in de wijde omgeving). Tijdens het inkopen voor de barbecue hebben mijn collega's echter wat vreemde reacties van het supermarktpersonnel moeten verduren (let wel: Wernigerode was vroeger in de DDR). Het vakkenvullertje begreep het probleem niet, haalde er een ervarener collega bij, die vervolgens de manager erbij haalde. De sfeer werd wat ontspannener toen ze vertelden dat het niet voor henzelf was, maar voor een collega. "Ach ja, ik heb ook ooit iemand gekend, die zo'n eh... vegetariër was". Maar wat koop je nu voor zo iemand? Tofu - wat is dat? Uiteindelijk hebben ze een soort mediterraans gekruide grilkaas en maïskolven meegenomen. En ik had voor de zekerheid een aluminium schaal meegenomen.

De prijs die ik hiervoor heb moeten betalen, is wel vrij hoog: tig keer uitleggen waarom ik vegetariër ben, wat ik wel en niet eet, dat ik echt niet ongezond leef; en 2xtig keer dezelfde grapjes aanhoren.
Arme jij  
Wernigerrode moet toch heel erg mooi zijn trouwens?? ( dit even offtopic)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #312 Gepost op: 27 september 2008, 01:46:17 »
'Qua eten was Wernigerode inderdaad een kleine ramp (ik voelde me echt de only vegetarian in the village). Ongelooflijk dat je in een toch vrij chique en relatief duur restaurant de kok moet suggeren dat hij iets vegetarisch in elkaar kan brouwen van een voorgerecht (gebakken camembert) en een kindermenu (gooi er wat patat en salade bij).

Maar Wernigerode is een mooi stadje. Veel vakwerkhuizen en romantische straatjes, idyllisch gelegen in uitlopers van het Harzgebergte. Een mooi kasteel. Maar nog wel erg Oost-Duitsland, met pubermeisjes met Amerikaansachtige voornamen, geverfd haar, rode nagels en een stoere sigaret tussen de lippen, jongens met donsachtige pogingen tot baard (of juist verdacht kaalgeschoren) en een brommer, zoutzakveertigers met snor. Ach, wie weet wordt het nog wat.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #313 Gepost op: 28 september 2008, 21:21:58 »
Deze week heb ik duidelijk last van Bad Karma. Na mijn belevenissen in Wernigerode afgelopen week hadden we vandaag de doopplechtigheid van Kristofs neefje. Na afloop een uitgebreid buffet. Kristofs zus had de cateraar herhaaldelijk gezegd dat het buffet vegetariërvriendelijk moest zijn.

En wat schafte de pot: soep met spekjes, Kasseler rib, stoofvlees; voor de vegetariërs aardappelgratin met... jawel, spekjes en als klap op de vuurpijl een bloemkool-broccoli-ovenschotel met roomsaus op basis van.... jawel, ontegenzeggelijk kippenbouillon. Daarbij gelukkig ook nog een groot bord met.... een assortiment vlees en voor de afwisseling een lading vis. Gelukkig was er wel nog een kaasplateau en stokbrood; en enkele gasten hadden salades meegebracht.

Kristofs zus gaat morgen een fikse korting afdingen bij de cateraar. Ze voelde zich echt schuldig, hoewel zij er niets aan kon doen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #314 Gepost op: 29 september 2008, 11:42:14 »
En wat schafte de pot: soep met spekjes, .... voor de vegetariërs aardappelgratin met... jawel, spekjes ...

Ik kan me vaag herinneren, dat in Duitsland spek niet als vlees wordt beschouwd.
De reden is mij niet bekend.

Hou me ten goede, als ik er naast zit.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #315 Gepost op: 29 september 2008, 17:18:07 »
Dat doet mijn schoonmoeder ook niet. Als ik daar eten kookte, met spekjes om aan hun wens tegenmoet te komen kreeg ik toch de opmerking dat ze het vlees miste.
Zo.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #316 Gepost op: 08 oktober 2008, 16:39:36 »
Twee weekenden geleden uitgenodigd voor een bbq van de werkgroep van geliefde. Ik wist dat zijn indiase collega vegetarisch at, de rest waarschijnlijk niet. Men had al 'gegoogled' voor mij maar ik had al geopperd zelf wat mee te nemen. Ben maar op de indiase toer gegaan en heb ( lang leve de Good Food Vegetarian Times!!) een paar spiezen met paneer gemaakt en een geroosterde groente salade. De indiase jongeman was er weg van, zijn indiase collega ( niet vega maar kip) vond het ook verdacht authentiek. Vleeschetende mensjes op de bbq keken ook hun ogen ( en roken hun neus) uit en de salade is uiteindelijk de enige die helemaal op ging  ;D

Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Kiwi

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #317 Gepost op: 09 oktober 2008, 23:30:30 »
Vandaag een bedrijfsuitje bij De Olijventuin in Rotterdam. Het was heerlijk weer, dus een groot deel van de tijd lekker op het terras gezeten. Verder waren er diverse workshops: cocktails maken, muziek (flamengo/tango-"klappen"), verse pizza maken en alvast gerechten voor het buffet maken (sigari boregi en gevulde paprika). Het eten was dus in buffetvorm, Turks geïnspireerd. Volgens mij waren er 3 dingen met vis en 1 of 2 met vlees, de rest was allemaal vegaproof en erg lekker (Turks brood met allerlei smeerseltjes, veel salades waarvan er slechts 1 niet vegetarisch was, uiteraard de door de collega's gemaakte paprika's en sigari, gegrilde groenten, spruiten (?) en nog veel meer dingen). Was zeer geslaagd!

Offline Sam

  • ******
  • 7.097
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #318 Gepost op: 22 oktober 2008, 13:21:14 »
Miami, lopend buffet voor 300 man. Van te voren aangeven dat ik vegetarier ben. Geen enkel warm gerecht zonder vlees, en er waren zeker 15 verschillende warme gerechten. Ik vraag naar de vegetarian options. "Well there is salad...". Gezegd dat daar geen hele dag op kan leven. OK, de kok zou iets speciaal voor mij maken. En wat krijg ik na 20 minuten: een bord salade. Zucht. Geen brood, geen patat, geen witte rijst, niets dat een beetje vult. En dan wel tot 3 uur 's morgens aan de bar willen hangen... Hoe krijg je het voor elkaar om zo ontzettend veel gerechten te hebben voor zoveel mensen en er dan niet 1 zonder vlees bij te hebben.
De volgende ochtend om 1 over 7 aan het ontbijt aangeschoven omdat ik echt wakker werd van de honger om half zeven.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #319 Gepost op: 22 oktober 2008, 18:39:31 »
Da's inderdaad schandalig (en verrassend, ik had verwacht dat in de USA de iets serieuzere horeca ondertussen ook de vega-minderheden respecteert). En geen kans gehad ergens in een vreettent een patatje te scoren of zo?
Gemüse ist mein Fleisch