Ik moet zeggen dat het de afgelopen jaren steeds beter gaat (in Nederland). Maar vorige maand was ik in Canada en dat was toch in de grote stad nog beter dan wat ik gewend ben. Ik geef toe dat de andere vegetariër in het gezelschap wel wist waar we moesten wezen maar toch...
Restaurants hebben daar boeken klaarliggen in de keuken voor de bediening met alle ingrediënten van elk gerecht en als je b.v. vraagt naar de bouillon, dan halen ze het boek erbij en zoeken ze het even voor je op. Ik heb dus een heerlijke vegetarische groentesoep gegeten in een niet-vegetarisch restaurant. En ik heb het niet over dure restaurants. Zo rijk ben ik niet
We zijn ook in veel restaurants geweest waar minimaal 4 gerechten op de kaart stonden aangegeven met een vegetarische optie. Dan was het niet gemarineerde tahoe (wat ik op zich heel lekker vind) of paddestoelen (waar ik in New York op een gegeven moment ontzettend genoeg van had), maar een soort vleesvervanger die qua uiterlijk en smaak best wel op vlees leek. Tenminste, voor zover ik dat kan beoordelen, omdat ik al 18 jaar geen vlees meer heb gegeten.
Het was zelfs zo dat ik ergens per ongeluk de kipschotel kreeg in plaats van de vegetarische versie en het was dat ik in Nederland wantrouwend ben geworden, want ik vroeg of het echt de vegetarische variant was en de kok kon het zelf niet met zekerheid zeggen. En heeft het gerecht vervolgens opnieuw voor mij gemaakt. En ja, toen was het echt vegetarisch. Hoe zag ik dat? De stukjes zagen er anders uit en toen ik het proefde, wist ik het zeker.
Wat ik met afgelopen kerstdiner van het bedrijf heb gedaan, wat bij een collega thuis werd gehouden: gezellig gekomen, zelf eten in huis gehaald voor het geval dat, maar de salade met rijst was erg lekker, dus uiteindelijk ben ik langer gebleven. Als de tijd ruim genoeg is, eet ik voor ik vertrek een lichte maaltijd, zodat het niet erg is wanneer er (bijna) niets voor mij is. Dan kom ik gewoon voor de gezelligheid. Dat heeft al een aantal keren mijn avond gered
Als het professioneel georganiseerd wordt, geef ik wel altijd door dat ik vegetariër ben en niets wil eten dat gelopen, gezwommen of gevlogen heeft. Maar dat ik wel ei en zuivel eet (ik let niet op stremsel).