Vegatopia Forum

Keukenwensen

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #320 Gepost op: 17 november 2011, 22:17:59 »
We hebben de AFK van de blokker gekocht, manlief is nu naar de molen. :)
En nu is 'ie dus dood.
Ehm... je AFK, hoop ik?

De AFK ja. De bak is stuk, er is teveel speling in het asje, en de laag verslijt.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #321 Gepost op: 17 november 2011, 22:24:28 »
De bak is stuk, er is teveel speling in het asje, en de laag verslijt.
Deze regel lezen met manlief als onderwerp geeft toch een heel andere interpretatie  ;D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #322 Gepost op: 21 maart 2013, 20:19:24 »
Wat vinden jullie van een pureeknijper? Handig, overbodig? Ik stamp mijn aardappels altijd gewoon, maar had op engelse websites gelezen dat je toch echt een knijper moet gebruiken. Mijn puree wordt nooit helemaal glad met stamper en garde.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2013, 15:35:06 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Keukenwensen
« Reactie #323 Gepost op: 21 maart 2013, 20:24:44 »
Ik ben dol op mijn pureeknijper. Echt, met houden van enzo.
This is between me and the vegetable!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #324 Gepost op: 21 maart 2013, 21:00:49 »
Ik heb een pureestamper van Tupperware, werkt prima. Dus voor mij hoeft het niet.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Keukenwensen
« Reactie #325 Gepost op: 21 maart 2013, 21:05:50 »
Ik gebruik de stamper, meneer Wombat de knijper. Zijn puree is mooier, zachter, luchtiger, etc.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #326 Gepost op: 21 maart 2013, 22:50:11 »
Ik heb alleen een stamper. Ik hoef geen baby-eten en dus ook geen compleet gladde puree. Nadeel van zo'n knijper lijkt me ook dat je de aardappel erin moet doen. Voordeel van een stamper is dat je de piepers zo hup met hun restje kookvocht in dezelfde pan kunt stampen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Aiko

Re:Keukenwensen
« Reactie #327 Gepost op: 21 maart 2013, 22:56:43 »
Voordat jullie verder praten en jezelf potentieel in problemen brengt: is puree wel een bereiding met goedkeuring van de Smaakpolitie?
Ik beschouw puree zo typisch jaren tachtig (ongetwijfeld is het al decennia langer samen met spruitjes kindertjes aan het pesten) èn fout, dat ik me kan voorstellen dat de Smaakpolitie (ook) heftig tegen puree wil optreden.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Keukenwensen
« Reactie #328 Gepost op: 21 maart 2013, 23:11:19 »
Stampotjes mogen nog en daar is ook puree voor nodig.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Keukenwensen
« Reactie #329 Gepost op: 22 maart 2013, 08:02:12 »
Voordat jullie verder praten en jezelf potentieel in problemen brengt: is puree wel een bereiding met goedkeuring van de Smaakpolitie?
Ik beschouw puree zo typisch jaren tachtig (ongetwijfeld is het al decennia langer samen met spruitjes kindertjes aan het pesten) èn fout, dat ik me kan voorstellen dat de Smaakpolitie (ook) heftig tegen puree wil optreden.
De Smaakpolitie treedt maar op, dat lijkt me prima. Ik trek me daar totaal niets van aan.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #330 Gepost op: 22 maart 2013, 11:17:04 »
Puree is van alle tijden! De smaakpolitie mag hooguit iets zeggen over puree uit zakjes (gruwel!) maar een fijne puree van versgekookte kruimige aardappelen, daar blijven ze mooi van af.

Bedankt voor de feedback! Ik moest erg lachen om Maartjes devotie  ;D Ik las ergens dat je de aardappelen niet eens hoeft te schillen, omdat de schil achterblijft in de knijper? Zou helemaal makkelijk zijn. Voor stampotten blijf ik denk ik de stamper gebruiken, dat vind ik juist wel lekker als het niet glad is. Maar voor aardappelpuree an such, zo'n mooie zachte luchtige puree... Ik ben om, ik ga er eentje kopen.

Overigens: sinds wanneer worden aardappels gekwalificeerd als romig? Zag het gisteren op mijn zak zeer kruimige aardappels staan. Ik vind het een rare aanduiding voor aardappels, romig.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Keukenwensen
« Reactie #331 Gepost op: 22 maart 2013, 11:20:46 »
Precies. Lijmerig is een beter woord.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Keukenwensen
« Reactie #332 Gepost op: 22 maart 2013, 14:51:39 »
Voor huiselijke kost ben ik helemaal voor stamppot en puree, ik vind dat lekker eten. Maar o wee, would-be creatieve restaurants waar het bord vol ligt met onidentificeerbare purees/prutjes: het eten dient met babyvoedsel te worden vergeleken, de kok streng terechtgewezen want zo jaren tachtig.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #333 Gepost op: 25 maart 2013, 17:32:49 »
Ik heb me dit weekend online uitgeleefd op mijn keukenwensen: ik heb een pureeknijper besteld. En een pizzasteen van 3 cm dik. Met een houten pizzaschep. En een nieuw metalen stoommandje (de mijne mist een blaadje en, veel belangrijker, het handgreepje waarmee hij uit de pan gevist moet worden). En een nieuw metalen vergiet, omdat mijn plastic vergiet aan het vergaan is en er alsmaar stukken afbreken. En twee voorraad schepjes om kattenbrokjes mee te scheppen, zodat de groentelepels weer terug in de bestekla kunnen.

Ik beloof Karl dat ik met de pureeknijper geen babyvoer ga maken, maar een knolselderij puree zie ik er wel komen.

De definitie van Battus in De Encyclopedie was trouwens geloof ik "iets dat door restaurants gebruikt wordt om ongewassen gedeeltes van serveerschalen mee te bedekken", ik zal hem eens opzoeken binnenkort.
* Sam denkt nog steeds even na over de Versapers als keukenwens
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #334 Gepost op: 15 april 2013, 19:23:40 »
De pureeknijper is erg fijn, 300 gram aardappelen knijp je er in twee keer doorheen, en het geeft hele zachte luchtige puree die je alleen even licht op moet kloppen voor nog iets meer lucht. Ook voor de stamppot rauwe andijvie was hij fijn: in plaats van dat je een klont gestampte aardappel hebt, waar je de andijvie doorheen stampt, heb je een massa luchtige kruimels die je zo door de andijvie schept, veel sneller en ook lekkerder.

Stoommandje is ook fijn, maar dat zul je altijd zien, het handgreepje van mijn oude stoommandje vond ik terug in de week nadat ik mijn nieuwe voor het eerst gebruikte. Nu heb ik er twee, in twee maten. Altijd handig  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #335 Gepost op: 15 april 2013, 23:00:21 »
stoommandjes.. waarom heeft de hema zoiets niet, waar kan je ze wil goedkoop krijgen?? ben er al vaker naar op zoek geweest..
Za Zemiata!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Keukenwensen
« Reactie #336 Gepost op: 16 april 2013, 00:20:13 »
stoommandjes.. waarom heeft de hema zoiets niet, waar kan je ze wil goedkoop krijgen?? ben er al vaker naar op zoek geweest..
Bedoel je zo'n metalen stoommandje? Hier in Duitsland inderdaad ook niet bij de Hema, maar wel bij Kaufhof en kookwinkels - in Nederland vast ook bij de Blokker (en anders dus online). Maar ik heb slechte ervaringen met die mandjes - binnen de kortste keren gaat een klepje los, dat je er dan weer aan moet prutsen (en dat elke keer opnieuw).

Of een siliconen stoommandje? Die heb ik met kerst gekregen. Je hebt in ieder geval geen kleppen die los kunnen laten, maar ik ben er nog niet in geslaagd dat ding mét inhoud uit de pan te vissen (dat ding buigt onherroepelijk om).

Heeft iemand ervaringen met bamboe stoommandjes?

Ik ben dus ook nog zoekende  8).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #337 Gepost op: 16 april 2013, 08:16:59 »
Ze hebben ze goedkoop bij Ikea.
En ik gebruik ook vaak zo'n bolzeef die in de pan past, met het deksel daarbovenop. Werkt ook prima.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Keukenwensen
« Reactie #338 Gepost op: 16 april 2013, 09:40:40 »
Bij bamboe stoommandjes moet je echt altijd iets onder je eten leggen, anders koekt er aan aan, en het is niet echt een pretje om schoon te maken. Kan ook niet in de vaatwas, en het is hout, dus ik blijf het wat viezig vinden.
Bij ons zijn ze 1 (of 2) keer gebruikt, en daarna nooit meer...
Maar in ikea heb je ook deze, en die haal ik volgende keer als ik er nog eens binnenkom, wil ik graag proberen. Zelfde principe als een bamboe, maar dan schoner.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Keukenwensen
« Reactie #339 Gepost op: 16 april 2013, 09:41:51 »
@Eelco: ja ervaring met bamboe stoommandjes, voor bapao, dim sum etc oke, maar voor groenten: ik vind dat die de smaak van de bamboe wat opnemen, dus daarvoor gebruik in een plastic stoommand die ooit bij een stoompan kwam die inmiddels terziele is.

@Indira: toko's hebben  wel vaak een stoombloem die niet zo duur is (bv Dun Yong in Amsterdam onderin)
,,,,فلافل