Vegatopia Forum

Leeftijd van belang?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Leeftijd van belang?
« Reactie #20 Gepost op: 14 mei 2006, 18:49:09 »
Goed hoor, veggie guus, om zo jong al vegetarier te worden! Succes met de BBQ vandaag. Die rode saus is inderdaad erg lekker voor bij BBQ dingetjes, heb net weer een grote fles gekocht.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Periwinkle

Re:Leeftijd van belang?
« Reactie #21 Gepost op: 19 mei 2006, 00:34:11 »
Ik begon op mn zesde te vragen of het kalfje wat ik net op de kinderboederij had ge-aaid nou een pappa had die op mijn bord lag. M'n moeder vondt het een moeilijke vraag en zij (voor haar ongelukkig) "misschien". Ik ben toen mijn weg van vegetarisme ingeslagen. Maar kinderen zijn erg beinvloedbaar dus, ze hebben een levendige fantasie en snel een mening over dingen. Als je kinderen van jongs af aan duidelijk maakt waar vlees vandaan komt zouden er veel meer vegetariers/veganisten zijn....
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2006, 00:35:41 door Periwinkle »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Leeftijd van belang?
« Reactie #22 Gepost op: 19 mei 2006, 10:50:13 »
Mijn neefje werd vegetarier toen hij 8 was. Nou ja: af en toe valt iets opeens niet onder vlees, beetje leeftijd eigen. Ik heb mij er nooit mee bemoeit, heel bewust. Maar het ventje was wel heel nieuwsgierig door die rare oom die aparte soep kreeg van oma enz. Dus vroeg vaak aan mijn zus: wat is dat met rare oom, waarom eet hij dit en dat niet?
Wat ik als verband zie tussen mij en hem en wat ik ook in jouw houding lees: een soort van "meer bewust zijn" dan gemiddeld andere kinderen. Dingen niet zomaar aan willen nemen, dus een vorm van eigenzinnigheid, misschien vaak "wat zwaarder op de hand" dat maakt soms jonge vegetariers.
Qua invloed had ik niets mee, eerder enorm tegen. Mijn ouders hadden een slagerij en werkten hard. Ik kende 0 vegetariers destijds(1/1/1976 was het, even terug gerekend). Nu is tegenwerken voor mij altijd goed om de kont tegen de krib te gooien.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2006, 11:01:30 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Leeftijd van belang?
« Reactie #23 Gepost op: 19 mei 2006, 10:55:38 »
Maar kinderen zijn erg beinvloedbaar dus, ze hebben een levendige fantasie en snel een mening over dingen. Als je kinderen van jongs af aan duidelijk maakt waar vlees vandaan komt zouden er veel meer vegetariers/veganisten zijn....
Mijn ouders hebben daar nooit onduidelijk over gedaan, ik schijn zelfs als 3-jarige bij mijn grootouders tijdens het voeren van de kippen, de dikste uitgezocht hebben, en gezegd te hebben dat ik die voor het avondeten wilde.

Ik ben pas vegetarier geworden nadat ik wist van de bio-industrie, en hysterisch was geworden nadat er eens een vlieg in mijn kamaer was overleden. Hoewel ik denk dat je echt realiseren wat er in de bio-industrie gebeurt voor veel mensen een reden kan zijn om vegetarier te worden, denk ik toch niet dat ik zo eerlijk zou zijn tegenover drie-jarigen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Gwennepen

Re:Leeftijd van belang?
« Reactie #24 Gepost op: 19 mei 2006, 11:17:38 »
Ik laat mijn kinderen de vrije keus in wat ze willen eten.Dat hebben mijn ouders ook zo gedaan.Mijn moeder kookte altijd heel afwisselend en ze expirimenteerde ook erg met wat in was bv macrobiotisch.We waren vroeger geen vegetariers,en als we vegetarisch aten,dacht ik ook eigenlijk nooit;oh we eten vegetarisch,maar gewoon we eten.Ik vond altijd alles lekker.Nadat mijn oma was overleden aan darmkanker ben ik vegetarier geworden omdat er een samenhang is tussen vlees eten en darmkanker en ik nogal een hypochonder ben.Toen was ik 21.Angst is normaal gesproken een slechte raadgever,maar in dit geval heeft het wel goed uitgepakt,er ging een culinaire wereld voor me open,m,n huid die nogal gevoelig is voor onzuiverheden knapte er erg van op en ik had ook opeens veel minder last van brandend maagzuur en de dunne.Ik denk dat je als ouder dit soort dingen niet kan en moet dwingen want dat werkt averechts.Ik ben al lang blij als ze het later net als nu een beetje om en om doen.

Periwinkle

Re:Leeftijd van belang?
« Reactie #25 Gepost op: 19 mei 2006, 22:48:57 »
Ik wilde als kind graag dat mijn ouders eerlijk tegen mij waren. Ik liep 2 jaar lang te vragen waar Sinterklaas nou vandaag kwam. Bij de tijd dat ze me eindelijk de waarheid vertelde had ik het zelf allang door. Kinderen zijn vaak best slim, ik heb dus het gevoel dat ze vaak te "kinderlijk" behandeld worden. Natuurlijk ga je niet zeggen dat koeien met een staaf door hun kop worden geschoten etc, maar even vertellen waar het vlees vandaan komt en dat het inderdaad Tokkie de kip is die je net heb gevoerd kan een kind doen nadenken. Kinderen hebben nog niet de volwassenen kennnis om tegen gevoelens in te gaan die zij immoreel vinden. Als een kind bijvoorbeeld bang is voor de schommel zegt hij/zij niet "kom, zet je er over heen".