Vegatopia Forum

Mascarpone alternatieven?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Mascarpone alternatieven?
« Gepost op: 15 juli 2005, 07:53:50 »
Voor het gezellig samenzijn in Leiden zaterdag wil ik een toetje maken, een soort tiramisu, maar dan een vegan variant. Weet iemand hoe ik de mascarpone kan vervangen? Is bijvoorbeeld zijdetofu (is dat hetzelfde als zachte tofu?  ???) een optie? Zo ja, is dat een algemeen verkrijgbaar iets? Of kan ik beter iets anders proberen?
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2005, 08:27:37 door Sånder »

Offline Sam

  • ******
  • 7.150
Re:Mascarpone alternatieven
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2005, 16:19:14 »
Zijdetahoe heeft de substantie van een pudding, denk aan de Alpro puddinkjes bijvoorbeeld. Het lijkt me daar goed mee kunnen! Gewone zachte tahoe is niet geschikt hiervoor, dat lijkt meer op feta qua structuur en dat worden kruimeltjes.
Een andere optie is van rijstemelk of sojamelk, vanillesuiker en maizena een vla koken. Als je daar nog een scheut amaretto doorheen doet krijg je volgens mij wel een substantie waar je een tiramisu mee kunt maken. Maar wat wil je als bodem gebruiken als je het vegan wilt maken? Vegan lange vingers? Geen idee of die bestaan eigenlijk....
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:mascarpone vervangen door zijdetofu?
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2005, 16:22:16 »
Vegan speculoosjes.......

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:mascarpone vervangen door zijdetofu?
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2005, 21:39:18 »
De natuurwinkel had alleen gewone tofu in allerlei varianten dus ga morgen de toko proberen. En de speculaasjes waren ook al niet ok, wel vegan maar veel te dik, dan is het effect denk ik een beetje weg. Morgen dus misschien maar de Gimsel proberen en anders heeeeel gauw een ander toetje verzinnen.  :eh:

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:mascarpone vervangen door zijdetofu?
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2005, 22:00:20 »
Bijna alle koekjes van Billy's farm (maar niet allemaal! ontdekte ik toen ik de stroopwafels een keer had gekocht) zijn wel vegan; misschien zitten er andere bij die je kunt gebruiken...
Er zijn trouwens twee soorten speculoos hè; de volgranen (die zijn redelijk dik) en de gewone (zelfde formaat als gewone speculaasjes).

Maar een toetje is een goed plan! want er kan Soyatoo op. :D



En je kunt natuurlijk eventueel vragen of iemand anders silken tofu voor je kan scoren... :alien:
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2005, 22:01:16 door calimero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:mascarpone vervangen door zijdetofu?
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2005, 22:23:11 »
Dan heb ik vast de volgranenversie gezien. Ze hadden ook andere maar die waren van een ander merk en ongelooflijk duur (zaten ook maar een paar in een zakje en ik heb er wel heel wat nodig).
Ik heb ook Soyatoo gekocht om eventueel met soyamelk en agaragar tot een brei te koken die voor mascarpone door kan gaan.  :nopompom: Ik word hier wel creatief van.  ;D Het is wel handiger om vantevoren te maken denk ik maar ik heb nog hoop dat de toko of de Gimsel zijdetofu heeft.

Kiwi

Re:mascarpone vervangen door zijdetofu?
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2005, 22:25:16 »
Gimsel in Rotterdam heeft in ieder geval zijdetofu, ik heb het er vorige week nog gekocht. Mocht je echt niks kunnen vinden dan kan ik het pakje wat ik nog heb liggen anders morgen wel meenemen? Ik weet alleen niet of dat genoeg is natuurlijk.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:mascarpone vervangen door zijdetofu?
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2005, 22:51:02 »
Da's heel lief aangeboden :-* maar ik vraag me af of het wel te doen is als ik het nog bij Sam moet maken omdat het nog gepureerd, gekookt en opgestijfd moet worden.  :( Als ik geen zijdetofu kan vinden dan probeer ik de Soyatoo en anders doe ik een ander toetje dat dan wel een beetje makkelijk en kant-en-klaar gaat worden vrees ik.  :-[