Vegatopia Forum

Seitan

Charlotte

Re:Seitan, wat kan ik ermee?
« Reactie #60 Gepost op: 16 maart 2004, 13:20:38 »
Ik heb altijd die gele potjes van Manna, licht gezouten Seitan, die bevalt mij prima, altijd lekker in bonenschotels.. ::)
Al voelt ie wel wat rubberig tussen je kaken maar dat vind ik wel lekker eigenlijk...
Manlief (vleesvreter) vind deze Seitan ook prima gaan... ;D

Misstries

« Reactie #61 Gepost op: 16 maart 2004, 16:04:01 »
Rubberig? Zeg maar liever gummi-material.

Jag! maar goed goede Seitan Johan, waar vind ik dat dan volgens jou?

overanalizing

« Reactie #62 Gepost op: 16 maart 2004, 17:46:46 »
Ik heb hier op Vegatopia eens gelezen dat je in Nederland seitan van Lima kan vinden in sommige winkels. Lekkerder ben ik 'm nog niet tegengekomen. Voor de rest vind ik Bertyn ook een aanrader, maar daar hebben de Nederlanders onder jullie waarschijnlijk niks aan.
Als seitan rubberig van textuur is komt dat door niet goed kneden. Als je seitan in plakken of in blok koopt kan je dat zien aan de meer witte, compacte delen. Met handbereide seitan is dat risico al wat kleiner. Goeie seitan is helemaal niet rubberig maar lekker mals en sappig.

Offline Brent

• 600
  • Geslacht: Man
« Reactie #63 Gepost op: 17 maart 2004, 08:30:16 »
Johan,

Weet gij misschien of je ook verse seitan kan kopen bij Sun Wah in Antwerpen? Ik weet dat ze er verse tofu en sojamelk hebben.

overanalizing

« Reactie #64 Gepost op: 17 maart 2004, 11:16:44 »
Verse seitan ben ik er nog niet tegengekomen in de koelkast. Ze hebben er wel een paar variaties van 'mock duck' in blik, maar om dat lekker klaar te maken moet je hoogtechnologische camouflagetechnieken gebruiken. Erg vettig ook, de gluten worden gefrituurd in plaats van gekookt in bouillon.

Offline Anne

Seitan
« Reactie #65 Gepost op: 08 februari 2005, 17:25:58 »
Seitan..
Best leuk, maar wat kan ik ermee?
Ik heb al risotto gemaakt, en een soort saucijzenbroodjes.
Maar nu is mn inspiratie op en ik heb nog meer dan een halve pot.
En nog een vraagje: op de pot staat dat het na openen enkele dagen houdbaar is. Hoeveel is dat echt, ik vind het eruit zien alsof je het zo een paar weken in je koelkast zou kunnen zetten..

Elsbeth

« Reactie #66 Gepost op: 08 februari 2005, 17:52:51 »
Nou dat gaat de smaak niet ten goede, maar een week moet wel lukken denk ik. Verder kan je heeel veel kanten op met seitan, bijvoorbeeld hachee maken (seitan ipv rundvlees). Kijk anders een bij "Koken" of zoek op recept + seitan. Er staat op deze site echt veel hoor!

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #67 Gepost op: 08 februari 2005, 18:56:25 »
maar een week moet wel lukken denk ik.

Nou, nee dus. Het heeft laatst de week niet gered  :pukey:
En dat is erg zonde, gezien de prijs.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #68 Gepost op: 08 februari 2005, 18:59:47 »
kun je het ook invriezen?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Apraxia

• 992
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #69 Gepost op: 08 februari 2005, 20:48:52 »
Ja je kan het invriezen.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #70 Gepost op: 08 februari 2005, 22:33:59 »
roerbakken met paprika prei/ui, knoflook en ananas is wel aardig
,,,,فلافل

Offline firefox

• 105
« Reactie #71 Gepost op: 11 februari 2005, 18:15:56 »
Heeft er iemand al ervaring met seitan van Danival?  Wordt verkocht in glazen potten, en is precies niet duur     €   8,48/kg.  (De goedkoopste die ik al gezien had, nl  die van de hobbit, kmt op ongeveer 13€/kg dacht ik).

Per 4 potten van 350g is hij nog goedkoper bij bioplanet, maar de smaak & kwaliteit van seitan kan nogal sterk varieren heb ik al gemerkt, dus, iemand?

Aiko

« Reactie #72 Gepost op: 11 februari 2005, 18:19:47 »
Per 4 potten van 350g is hij nog goedkoper bij bioplanet, maar de smaak & kwaliteit van seitan kan nogal sterk varieren heb ik al gemerkt, dus, iemand?

www.bioplanet.nl lijkt van Nettorama te zijn? Ze hebben niet eens een vestiging in Den Haag, dus even hier snel kijken of ik het daar vinden kan zit er dus niet in, maar er is wel een vestiging in het boerendorp Didam waarvandaan ik kom (en overigens op de kaart totaal verkeerd aangeduid is), dat is vreemd.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #73 Gepost op: 11 februari 2005, 18:51:16 »
www.bioplanet.nl lijkt van Nettorama te zijn?

Het gaat hier niet over www.bioplanet.nl maar over  www.bioplanet.be  Dit zijn grote biowinkels van de supermarktketen Colruyt (www.colruyt.be).  Alle niet verswaren die niet gekoeld bewaard moeten worden kunnen ook besteld en geleverd worden in een van de 170 vestigingen van Colruyt.  Voor de Belgen kan dat zeker interessant zijn, maar ook voor Nederlanders die aan de grens wonen.

overanalizing

« Reactie #74 Gepost op: 11 februari 2005, 21:29:39 »
seitan van Danival?  

:nooo:

Ga gelijk voor de seitan van Bertyn in de koelafdeling.

Aiko

« Reactie #75 Gepost op: 12 februari 2005, 14:53:13 »
Onzin, die van Yakso is gewoon lekker & goed.

Ik vind het ook wel lekker, maarja, wat weet ik nu; het is mijn eerste potje dat ik gekocht heb. Inderdaad een wat rubberachtige structuur, maar rauw wel lekker hoor. Ik ben benieuwd hoe het smaakt als ik het ook echt fatsoenlijk ergens in verwerk.

ochtendmelange

« Reactie #76 Gepost op: 21 februari 2005, 17:13:35 »
seitan 'goulasch' recept:

flink veel uien in grove stukken of ringen zachtjes gaar bakken;
wat knoflook + enkele el tomatenpuree + wat bloem (om de saus te inden) even meebakken;
toevoegen: geplette jeneverbessen, thijm en laurier en een flinke scheut rode wijn, bouillonpoeder, grove zwarte peper, scheutje azijn;
seitanstukjes erbij;
zachtjes 10 min laten stoven tot een stevige saus, voeg meer wijn toe als het te dik wordt;
evt. afmaken met creme fraiche.

lekker met bruine rijst of aardappels en gebakken spitskool met karwijzaad.

ponx

« Reactie #77 Gepost op: 22 februari 2005, 11:58:17 »
als ik zo af en toe een potje seitan in huis heb, dan vind ik het wel lekker om de seitan te bakken met knof, ui en champs. en daarover heen gaat, als het lekker gebakken is, een flinke kneep currie uit de fles en dan een paar eetlepels creme fraiche om er een sausje van te maken. dit is mijn manier om 'jus' te maken voor bij de gekookte aardappels.

ona catalan

« Reactie #78 Gepost op: 01 maart 2005, 16:01:07 »
seitan met roquefortsaus, appel en bessensaus
ik heb het eens in een restaurant gehad, heerlijk! thuis ook geprobeerd, maar moet wel een beetje oefenen op de roquefortsaus...

Offline firefox

• 105
« Reactie #79 Gepost op: 04 april 2005, 16:14:37 »
Waarom wordt seitan eigenlijk alleen van tarwe en speltgluten gemaakt?  Bevatten rogge en mais ook geen gluten?

Kan je (tarwe-,andere-) gluten appart kopen, zodat je zelf je eigen seitan variant kan maken zonder lang te moeten kneden?