Dat zegt me niet zoveel: dat kan ook zijn omdat er weinig onderzoek naar is gedaan. Er is toch een redelijke aanwijzing dat het niet erg gezond is om erg veel te eten, dat zegt me meer.
Volgens de Universiteit Wageningen zijn die aanwijzingen er dus niet.
Groene bladgroenten zijn niet perse de nitraatrijke groenten hoor, er zijn ook groene bladgroenten met weinig nitraat.
Klopt (lang leve boerenkool!), maar niet zoveel en niet in elk seizoen. Als je nu kijkt, dan zit je aan de sla, andijvie, spinazie, postelein, waterkers en dergelijke, en dat zijn allemaal nitraatrijke groenten. Ik eet vrijwel iedere dag een salade, en bladgroenten hebben veel meer voedingswaarde dan tomaten en komkommer (die ik natuurlijk ook wel eet).
Iedereen moet het inderdaad zelf weten, ik wilde alleen even een onderbouwd tegengeluid tegenover het advies van het voedingscentrum zetten.
Ook volgens het RIVM (in "ons eten gemeten" zijn de risico's van nitraatrijke groenten erg klein, in vergelijking met de risico's van het eten van minder groente en fruit, en in vergelijking met het niet eten van vis, onder andere. In getallen: zij schatten (het blijft een schatting, want zoals gezegd is het kankerverwekkend zijn van nitraat nog nooit wetenschappelijk bewezen) het aantal DALY's (een eenheid om gezondheidsschade te meten) dat het eten van nitraatrijke groenten kost op 100-500. Radon in huizen kost 1000-3000 Daly's, Passief roken en micro-organismen in voedsel 3000-10000, te veel verzadigd vet 10000-30000, en te veel transvet/te weinig groente/fruit/vis 30000-100000.
Maar zoals gezegd: variatie is natuurlijk belangrijk en gezond. Er zijn nog veel meer stofjes in groentes die in grote hoeveelheden misschien niet zo goed voor je zijn.