Vegatopia Forum

Gasvorming in linzensoep

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Gasvorming in linzensoep
« Gepost op: 04 juli 2005, 12:58:26 »
Ik had vrijdag een grote pan linzensoep gemaakt voor meerdere dagen maar zaterdag leek het wel te gisten ofzo.... rook niet zo maar stond druk op de fles... iemand enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn?

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2005, 13:05:46 »
We geven het woord aan onze Linzoloog Dr. Christiaan W.!

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2005, 13:08:33 »
*wacht af in spanning*

heb het al eerder gehad en toen had iemand gezegt dat het mogelijk eiwit was, en dus dat ik het moest afschuimen maar dat heb ik gedaan deze keer en nog gebeurd.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2005, 13:15:43 »
We geven het woord aan onze Linzoloog Dr. Christiaan W.!
Ik ben maar een nederige Ir.

De gasvorming waar je het over hebt, en die te voorkomen is met het afschuimen van de linzen tijdens het koken, vindt overigens plaats in de dikke darm van de consument.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2005, 13:22:40 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2005, 13:20:11 »
het was dus in de soep voordat ie gegeten werd.... niet in de darmen...

Aiko

Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2005, 13:24:44 »
Maar jij giet linzenvocht / -soep in een fles? Denk dat Christiaan dacht dat het een fraaie synoniem was...

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #6 Gepost op: 04 juli 2005, 13:29:55 »
ik had bij de Xenos van die Lexan liter flessen gehaald om de soep mee te nemen voor een picknick, door de wijde opening zijn ze er erg geschikt voor.


Kiwi

Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #7 Gepost op: 04 juli 2005, 13:33:31 »
Had je de soep misschien te warm in de fles gedaan, zodat die fles een beetje vacuüm is gaan zuigen, en daardoor onder druk leek te staan? Want het lijkt me dat als het echt aan het bederven is je dan ook iets moet ruiken.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2005, 13:34:12 door Kiwi »

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #8 Gepost op: 04 juli 2005, 13:46:10 »
het kwam met soep en al uit de fles toen ik er een open deed..... ik had dus 4 liter soep.... niet alle hadden er last van...

Verder had de soep ook in de snelkookpan gezeten en kan me moeilijk voorstellen dat er nog veel zou hebben geleefd

Kiwi

Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #9 Gepost op: 04 juli 2005, 13:51:48 »
En die flessen met soep stonden wel in de koelkast?

Hmmm, ik begin me zo langzamerhand zorgen te maken. Ik heb zaterdag linzensoep gekookt, en er sindsdien niet meer naar omgekeken, dus ik hoop dat het vanavond nog eetbaar is.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #10 Gepost op: 04 juli 2005, 14:15:11 »
Je kan bereidde etenswaren hooguit 48 uur in de koelkast bewaren.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #11 Gepost op: 04 juli 2005, 14:18:07 »
Dat kan dan precies als ik het vanavond opeet.
en ik eet wel eens vaker iets wat al langer dan 48 uur staat hoor, dat is alleen maar goed voor de weerstand  ;D

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #12 Gepost op: 04 juli 2005, 14:21:16 »
Het voordeel voor 'ons' is dat er geen vlees in zit. Met vlees kun je het bereide voedsel inderdaad beter niet te lang bewaren.
Maar zelfs de sojadingen die erin zitten heb ik wel veel langer bewaard tot wel 5 dagen. Lekker in de soep.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2005, 14:21:49 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #13 Gepost op: 04 juli 2005, 14:25:14 »
Met vlees kun je het bereide voedsel inderdaad beter niet te lang bewaren.
Volgens mij is dat gewoon algemeen, hoor.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #14 Gepost op: 04 juli 2005, 14:29:43 »
Dat zal vast wel een algemene regel zijn, maar ik kan meestal zelf wel inschatten of iets nog eetbaar is of niet. Als het stinkt, of als er haartjes op beginnen te komen zou ik het niet meer eten, al staat het nog minder dan 48 uur in de koelkast. En als het nog acceptabel ruikt / eruitziet / smaakt durf ik het wel te wagen, ook al is het al ouder dan 48 uur.
In de zomer bederven dingen ook sneller dan in de winter, gewoon door de buitentemperatuur. En wat er in zit scheelt ook; droge gekookte rijst kun je veel langer bewaren dan soep bijvoorbeeld.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #15 Gepost op: 04 juli 2005, 14:30:21 »
Als het stinkt, of als er haartjes op beginnen te komen zou ik het niet meer eten, al staat het nog minder dan 48 uur in de koelkast.
::)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #16 Gepost op: 04 juli 2005, 14:39:25 »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #17 Gepost op: 04 juli 2005, 14:40:44 »
Jahee, het leek me logisch dat ik dat niet bedoelde he!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #18 Gepost op: 04 juli 2005, 14:46:44 »
Maar het toont wel aan dat die 48 uur geen wet van Meden en Perzen hoeft te zijn is. En dat ik er dus naar eigen goeddunken van afwijk.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Gasvorming in linzensoep
« Reactie #19 Gepost op: 04 juli 2005, 15:02:51 »
Met vlees kun je het bereide voedsel inderdaad beter niet te lang bewaren.
Volgens mij is dat gewoon algemeen, hoor.
Het is wel een mooi uitgangspunt, maar er zit wel opklimming in bederfelijkheid in. Vis is het ergste en daarna vlees, maar gelukkig hebben wij daarvan nooit last. Niet zure zuivel bederft weer sneller dan zuur en kaas kun je nog veel langer bewaren. Kaas koop ik vaak in een aanbieding en laat het gewoon in de plastic verpakking zitten. Soms zit er dan op één plekje een blauw stukje, kun je zo wegsnijden en de rest gebruiken. Maar dan praat je wel over weken na de uitsterste verkoopdatum. Hetzelfde geldt voor de paté's van AH die ver over datum nog altijd goed smaken.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken