Vegatopia Forum

Poll

Is jouw partner vegetariër?

Ja
63 (25.6%)
Nee
112 (45.5%)
Ik heb geen partner
71 (28.9%)

Totaal aantal stemmen: 89

Als je vriend of vriendin vlees eet

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Als je vriend of vriendin vlees eet
« Gepost op: 09 augustus 2001, 19:51:00 »
Veel mensen die geen vlees meer eten, hebben een partner die dat wel doet. Hoe pakken ze dat aan? Gaan ze discussies uit de weg? Of vinden ze het helemaal niet erg om af en toe een lapje vlees te bakken?

Ik werd daar eigenlijk nieuwsgierig naar door twee reacties in een ander thread.

Kim schreef dit:
Citaat
Ik ben sinds ik ben gaan samenwonen weer af en toe vlees gaan eten om de voor mij geldige reden dat wanneer ik me een beetje aanpas, mijn partner zich ook aanpast. Met als gevolg dat hij nu ook maar ong. een keer per week vlees eet en voor mij vaak vegetarisch kookt terwijl hij totaal niet achter het vegetarisme staat. Maar als ik, die enkele keer dat hij vlees door het eten doet, ga zeuren dan kan ik het wel schudden, dan houdt hij echt geen rekening meer met mij!

en Mariska23:
Citaat
Mijn man is niet vegetarisch en ik wel, dat houdt dus in dat er bij ons thuis altijd twee verschillende dingen wordengekookt, zowel door hem als door mij. Ik kan er zo mee leven en hij ook.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2003, 15:56:22 door Sander »
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Wendy

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2001, 21:38:00 »
(lozen die Richard, en voortaan alleen mensen toelaten met een IQ van minstens 120)

De liefdes die ik een vega-hap heb voorgezet, zijn tot nu toe (na verloop van tijd) allen gillend weggerend. Je kunt je in een relatie wel aanpassen aan een ander, maar ik denk dat een vegetarische levensstijl een dusdanige invloed heeft, dat je het daar wel een beetje over eens moet zijn.
Net als met het geloof.

Natuurlijk kun je grenzeloos respect voor elkaar hebben, maar als het vegetarisme een basisprincipe in je leven is, denk ik dat respect alleen niet genoeg is. Hoeveel respect is ook voor mijn liefde heb, ik ga echt geen karbonades paneren. Sorry.





Offline Kim

  • ***
  • 114
Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2001, 22:24:00 »
Quote:

Op 2001-08-09 21:38, schreef Wendy:
Je kunt je in een relatie wel aanpassen aan een ander, maar ik denk dat een vegetarische levensstijl een dusdanige invloed heeft, dat je het daar wel een beetje over eens moet zijn.
Net als met het geloof.


Ik ken ook stellen waarvan de een echt gelovig is en de ander atheïst; maar ja, ze houden van elkaar dus wat doe je eraan?

Quote:
Natuurlijk kun je grenzeloos respect voor elkaar hebben, maar als het vegetarisme een basisprincipe in je leven is, denk ik dat respect alleen niet genoeg is. Hoeveel respect is ook voor mijn liefde heb, ik ga echt geen karbonades paneren. Sorry.


Ik hoef gelukkig van mijn man geen karbonades te paneren, maar wat de meesten van jullie nog minder zullen begrijpen is dat ik wel eens vlees eet. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat iemand die vroeger wel altijd vlees heeft gegeten dit nu ineens zo walgelijk vindt dat hij/zij absoluut niet voor iemand anders vlees zou willen koken. Maar ik heb dan ook geen "absolute" basisprincipes in mijn leven. Stel je voor dat je ineens toch weer tot een ander inzicht komt, dan raakt je duidelijke wereldje met stricte principes wel erg in de war!

[ Dit Bericht is bewerkt door: Kim op 2001-08-09 22:26 ]

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #3 Gepost op: 09 augustus 2001, 22:39:00 »
Ik ben zelf ooit onder invloed van m'n toenmalige vriendin die vegetariër was ook vegetarisch gaan eten. Ik kan me moelijk voorstellen dat ik ooit weer op dezelfde manier tot vlees eten 'bekeerd' zou kunnen worden. Maar aan de andere kant: ik had heel vroeger ook nooit kunnen bevroeden dat ik nog eens op zou houden met vlees eten.
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Peet

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2001, 22:53:00 »
Juist een onderwerp waar ik laatst over zat na te denken.
Ik leef ook samen met een vleeseter en ik vind ook dat ik hem niet mijn principes op moet dringen.
Ik was eigenlijk wel wat makkelijk met eten bereiden etc. maar tijdens die hele mkz crissis ben ik er weer meer over na gaan denken en sinds die tijd heb ik geen enkel karbonaadje etc. gebakken. ( wel grappig want hij had het niet eens door gehad )
Altijd op het laatst even gevraagd of hij zelf zijn vlees klaar wilde maken.
Als ik boodschappen doe dan koop ik wel scharrelvlees, vind dit niet echt prettig om te doen maar ja in een relatie moet je geven en nemen.
We hebben het laatst wel gesproken over kinderen opvoeden zonder vlees en daar dachten we allebei verschillend over. Heeft iemand hier ervaring mee. ( we hebben zelf nog geen kinderen )

Amulya

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2001, 00:02:00 »
Nou gelukkig heb ik een reletie met een vegetarier. Ik zou geen relatie met een vleeseter kunnen hebben. Ik vind het smerig om aan tafel te zitten waar vlees is, 't stinkt zo erg en daar word ik misselijk van.

Ik heb laatst gekookt met pannen van mensen die vlees eten, en dan smaakt alles naar vlees, ook al zijn die pannen nog zo goed gewassen. Dat probleem heb ik ook met ei: de 'eierbakpan' stinkt ook zo. Nou moet ik zeggen dat wij thuis heel gevoelige neuzen hebben, want wij ruiken vlees en eieren van kilometers afstand

ellen

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2001, 12:20:00 »
Mijn ex-vriendjes waren allemaal parttime of ex - vegetarier of "alleen-vis-eters". Gaat prima natuurlijk. Ik kook alleen vegetarisch dus dat moeten ze maar slikken en andersom verwacht ik ook dat zij voor mij vegetarisch koken.
Net als met "gewone" vrienden is dit nooit een probleem geweest.

Ik heb nooit samengewoond (dus toch problemen? ), maar ik zou denk ik toch geen vlees klaarmaken.  

Offline Kim

  • ***
  • 114
Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2001, 12:45:00 »
Quote:

Op 2001-08-10 12:20, schreef ellen:
Ik kook alleen vegetarisch dus dat moeten ze maar slikken en andersom verwacht ik ook dat zij voor mij vegetarisch koken.


Dit begrijp ik even niet, volgens mij is het woord "andersom" hier absoluut niet op zijn plaats.
Ik doe wat ik wil en dat heeft iedereen maar te slikken, en andersom verwacht ik ook dat iedereen doet wat ik wil???
Ik denk dat iets meer tolerantie toch prettiger leeft! Wanneer je verwacht dat iemand speciaal voor jou vegetarisch gaat koken mag hij/zij natuurlijk ook verwachten dat jij voor hem/haar een stukje vlees klaarmaakt!

ellen

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2001, 13:51:00 »
Quote:

Op 2001-08-10 12:20, schreef ellen:
Ik kook alleen vegetarisch dus dat moeten ze maar slikken en andersom verwacht ik ook dat zij voor mij vegetarisch koken.

Dit begrijp ik even niet, volgens mij is het woord "andersom" hier absoluut niet op zijn Wanneer je verwacht dat iemand speciaal voor jou vegetarisch gaat koken mag hij/zij natuurlijk ook verwachten dat jij voor hem/haar een stukje vlees klaarmaakt!



Dat is misschien wel zo. Maar ik eet geen vlees, en zij lusten best een vegetarisch gerecht. Dus als je mij uitnodigt om te komen eten, zet dan geen vlees voor me neer.
Als vrienden/vriendjes bij komen eten, hou ik ook wel rekening met hun voorkeuren, alleen krijgen ze geen vlees. Maar als ze geen champignons lusten ofzo, die ik heerlijk vind, gebruik ik die niet (en maak het ook niet apart klaar)

Maar ja: ik heb hier ook nog nooit discussies over gehad, iedereen vond mijn eten prima.

Voor mijn laatste vlam heb ik weleens zijn incidentele kroket gefinancierd, vond ik best tolerant



[ Dit Bericht is bewerkt door: ellen op 2001-08-10 14:06 ]

Offline Kim

  • ***
  • 114
Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2001, 14:27:00 »
Quote:

Op 2001-08-10 13:51, schreef ellen:
Quote:

Op 2001-08-10 12:20, schreef ellen:
Ik kook alleen vegetarisch dus dat moeten ze maar slikken en andersom verwacht ik ook dat zij voor mij vegetarisch koken.

Dit begrijp ik even niet, volgens mij is het woord "andersom" hier absoluut niet op zijn Wanneer je verwacht dat iemand speciaal voor jou vegetarisch gaat koken mag hij/zij natuurlijk ook verwachten dat jij voor hem/haar een stukje vlees klaarmaakt!



Dat is misschien wel zo. Maar ik eet geen vlees, en zij lusten best een vegetarisch gerecht. Dus als je mij uitnodigt om te komen eten, zet dan geen vlees voor me neer.
Als vrienden/vriendjes bij komen eten, hou ik ook wel rekening met hun voorkeuren, alleen krijgen ze geen vlees. Maar als ze geen champignons lusten ofzo, die ik heerlijk vind, gebruik ik die niet (en maak het ook niet apart klaar)

Maar ja: ik heb hier ook nog nooit discussies over gehad, iedereen vond mijn eten prima.

Voor mijn laatste vlam heb ik weleens zijn incidentele kroket gefinancierd, vond ik best tolerant


Oke Ellen, als je het zo zegt dan klinkt het al heel anders. Als mensen bij mij komen eten weten ze ook dat er dan geen vlees in zit maar ze komen toch wel. En als ik bij hun ben houden ze meestal ook wel rekening met me.
Ik heb het trouwens wel ingewikkeld voor mezelf gemaakt: net nu de meesten eraan gewend zijn (na 25 jaar, hehe) dat ik geen vlees eet, ben ik thuis weer af en toe vlees gaan eten. Ik vind het daardoor erg moeilijk om wanneer ik ergens anders eet om iets vegetarisch te vragen, eigenlijk kun je dat gewoon niet maken. Maar het thuis vlees eten doe ik puur om discussies te voorkomen. Ik sprong namelijk ook altijd op de kast als het over vlees eten ging, en in een relatie worden dit dan geen fijne discussies. Dus pas ik me een beetje aan.... En mijn man lust geen knoflook maar dat doe ik ook af en toe door het eten, we hebben er gewoon geen zin in om elke dag twee verschillende potjes te koken. Dit laatste ook nog als reactie op de reactie van Jan in de thread over wat planten willen. Want, als ik wil dat mijn man rekening houdt met mij moet ik ook rekening houden met hem en dat zou betekenen dat ik elke dag naast mijn eigen eten ook nog het vlees voor hem zou moeten maken. Nu hoef ik maar een keer in de twee weken gemiddeld vlees te eten, de andere keren dat hij kookt maakt hij gewoon iets volledig vegetarisch.
Ik moet trouwens wel toegeven dat ik probeer te minderen, oftewel mijn man heel stiekem over te halen om helemaal geen vlees meer te koken...

[ Dit Bericht is bewerkt door: Kim op 2001-08-10 14:30 ]

Richard

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2001, 15:22:00 »
Als ik ga eten bij mensen verwacht ik helemaal niets, als ze ouderwets aardappel/groente/vlees eten dan eet ik gewoon 2 van de 3.
Als ze iets eten met vlees erdoorheen, dan eet ik gewoon niets.
Het is me nooit overkomen dat mensen niet iets vegetarisch klaar hebben gemaakt als ze me uitnodigen, maar ik vind niet dat ik iets kan gaan eisen.

Het gaat er bij mij om dat ik geen dieren wens te eten omdat ik dan niet meer met mezelf kan leven.

ellen

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2001, 15:33:00 »
Richard ,jij hoeft dus ook niet te eisen. Ik hoef ook niets te eisen, maar als ik zeg dat ik vegetarisch eet, hoop ik geen vlees te krijgen. Het gaat altijd goed, dus het gaat gewoon om respect voor elkaar. jij zet je gasten ook toch geen gerechten voor die ze niet lekker vinden?

Richard

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2001, 15:40:00 »
Quote:

Op 2001-08-10 15:33, schreef ellen:
Richard ,jij hoeft dus ook niet te eisen. Ik hoef ook niets te eisen, maar als ik zeg dat ik vegetarisch eet, hoop ik geen vlees te krijgen. Het gaat altijd goed, dus het gaat gewoon om respect voor elkaar. jij zet je gasten ook toch geen gerechten voor die ze niet lekker vinden?



Klopt helemaal, dingen gaan gewoon altijd in onderling overleg, lekker ongedwongen en zonder neerkijken op elkaars eetgewoonte.
Ik weiger mezelf als uitgangspunt te nemen voor een perfect mens, dus wie ben ik om andere te bekritiseren.
Kritiek werkt onbegrip op, uitleg begrip.

Amulya

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2001, 17:17:00 »
nog even over de 'naar vlees stinkende pannen'. Als je al heel lang geen vlees eet of als je (zoals mijn vriend) nog nooit vlees hebt gegeten wordt je heel gevoelig voor de geur van vlees.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2001, 18:28:00 »
Ik weet van mezelf, dat ik iets minder principieel blijf als ik verliefd ben op een vleeseter, gelukkig is het nog maar één keer voorgekomen sinds ik vega ben, maar het kan zo weer gebeuren. Ik ga zeker geen vlees eten om me aan te passen, maar wil hem dan ook niet dwingen om te stoppen met vleeseten.
Vlees bereiden vind ik alleen walgelijk, wil eigenlijk ook niet dat het ook maar een heel klein beetje met mijn eten in aanraking komt.
Het is dus wel een beetje een dilemma, maar in de begin periode denk je er (nog) niet aan, liefde maakt wel een beetje blind...
Za Zemiata!

Bert

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #15 Gepost op: 10 augustus 2001, 23:06:00 »
Van http://www.kutwereld.nl/ geplukt:

,,Gij moet u niet in de war laten brengen wanneer gij als vegetarier door uw huisgenoten bestormd, veroordeeld en bespot wordt.
Als vlees eten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat zij zich al van hun schuld bewust zijn, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken.''
--Tolstoy

_________________
,,Bestrijd kwaad met vrolijk en slecht met goed''

[ Dit Bericht is bewerkt door: bert op 2001-08-10 23:35 ]

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #16 Gepost op: 10 augustus 2001, 23:54:00 »
Bert, hoe kom je in godsnaam aan die site?
Er staan wel confronterende beelden op zeg. Als je dat allemaal bekijkt zakt je stemming echt naar een dieptepunt...

richard van wijk

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #17 Gepost op: 11 augustus 2001, 12:56:00 »
Ok nu even een serieuze reactie.
Ik heb een verhouding gehad met een vegatyp,dat werd ze gedurende onze relatie.
Ik ook enkele malen geprobeerd maar vond het niks,althans eigenlijk meer uit principe.Werd als het ware gedwongen om vegetarisch mee te eten.Laatste dag was mijn verjaardag 1997,uit eten in een.....jawel hoor vegetarisch restaurant,dacht ze....niet dus.

Nou is het bij ons thuis wel zo dat er rekening gehouden wordt met vegetariers maar als ze gaan zitten zeuren over vlees vliegen ze eruit,niet dat ze de avond van de andere gasten gaan verzieken.

Bert

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #18 Gepost op: 11 augustus 2001, 13:07:00 »
Quote:

Op 2001-08-11 12:56, schreef richard van wijk:
[...] maar als ze gaan zitten zeuren over vlees vliegen ze eruit,niet dat ze de avond van de andere gasten gaan verzieken.


Dat neem ik me nou vaak voor aangaande vleeseters, want het zijn altijd zij die beginnen met zeuren over vleeseten, en daar zijn ze meestal nog heel onbeschoft in ook ("hmm, lekker kippepootje, kijken of i nog beweegt..."), terwijl ik als minderheid--in de praktijk meestal de enige--me maar netjes zit te gedragen. Zulke mensen komen er bij mij thuis dus niet in, tenzij het familie is, en bij vrienden vraag ik achteraf toch waarom ze eigenlijk met dat soort lomperds omgaan.

Fabian

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #19 Gepost op: 11 augustus 2001, 14:13:00 »
Ik kan me voorstellen dat je op een feestje of iets dergelijks niet de hele avond wil praten over vegetarisme. Helemaal niet als er mensen in een discussie zitten die snel hun tempterament verliezen.

Maar het klinkt alsof alleen de vegetarier een avond kan verspesten. Misschien zit je ook wel tussen de verkeerde vegetariers maar ik kan me eerder voorstellen dat iemand die te veel drinkt en vervelend gaat doen de avond verpest.