In mei was ik in Barcelona, en ik heb allemaal leuke restaurantjes bezocht, waarvan ik de visitekaartjes had meegenomen, zodat ik er hier over kon posten, maar nu ben ik die dingen kwijt geraakt tijdens mijn verhuizing
In 1e instantie was ik qua eten nogal huiverig naar Barcelona te gaan, ik spreek geen woord Spaans, maar wat bleek: echt veel menukaarten zijn ook in het Engels (vooral van wat hippere restaurantjes) en in veel restaurants werken Engelssprekende mensen.
Ik had van te voren een lijstje gemaakt van vegetarische restaurants, maar zoals altijd verdwijnen restaurants ook weer vlug en helemaal wat betreft openingstijden is er geen peil op te trekken, dat verandert steeds. Ik kwam op een maandag aan en had gelezen dat veel restaurants dan dicht zijn, later bleek dat wel mee te vallen.
Die 1e dag ben ik dus gaan eten bij
Self Naturista C/Santa Anna 11-17 nabij de Ramblas. Het is een soort vegetarische mensa, heel ongezellig, maar wel okee eten (dat je zelf moet opwarmen) Niet duur, hoewel ik op andere plekken in Barcelona voor het zelfde geld gezelliger heb gegeten.
Ook bij de Ramblas is
Biocenter, Pintor Fortuny 25, die zijn alleen s middags open en serveren een buffet. Op veel sites staat
L'Hortet in de zelfde straat nog vermeld, maar die bestaat niet meer. Een aanrader is verder
Juicy Jones C/Cardenal Casañas 7, die zijn voor lunch en diner open, volgens mij zijn ze zo'n beetje de hele dag open, je kunt er sappen drinken, allerlei broodjes eten en salades. Volgens mij is dit een veganistisch eetcafe. Het is er ook niet duur.
Er zijn ook een hoop
Maoz falafels te vinden, waaronder in de Carrer de Ferran 13 bij de Ramblas. Verder zit overal in de stad de saladebar
Fresc Co waar veel vegetarische salades en andere gerechten zijn, ze zitten o.a. op València, 263, bij de Ramblas. Ik heb ook bij
Sesamo Sant Antoni Abat 52, ook weer bij de Ramblas, gegeten, vanbuiten ziet het er vreemd uit, maar vanbinnen is het een echt restaurant met lekker eten, niet erg goedkoop, maar wel mooie dingen maken ze. Ze gaan later op de avond (21.00 uur) pas open. Verder heb ik nog heerlijk buiten gezeten bij Rita Blue, Placa Sant Augusti 3, maar daar heb ik alleen een paar Mexicaanse hapjes gegeten, ik geloof dat de keuken zo vroeg op de avond nog niet open was.
TIjdens de lunch ben ik een keer bij
Restaurante Vegetariano Oriental C/Industria, 132 in de Eixample geweest, een schattig Chinees Bhoeddistisch veg. restaurant met een buffet. Het is geloof ik alleen op vrijdag en zaterdag s avonds open, de rest van de week voor lunch. Je kan hier onbeperkt eten, en het is hier niet zo duur. Ook in de Eixample ligt
Almatea Diputació, 164 waar ze lunch en avondeten serveren. Er is geen grote kaart, maar wel lekker eten en ook niet te duur.
Op veel internetsites staat nog dat in de wijk Gracia het oudse vegetarische restaurant van de stad zit, genaamd
Buena Tierra Encarnació, 56 maar dit bestaat niet meer, op die plek zit nu een restaurant genaamd Uovo (oid) dat allerlei ei-gerechten serveert, niet louter vegetarisch, wel veel vegetarische opties, ik ben er zelf niet gaan eten, ik vond het een beetje een vreemd idee, zoveel ei gerechten. Ik heb wel geniaal in Gracia bij een Libanees gegeten, die heel veel vegetarische gerechten op zijn kaart had maar
ik ben het adres kwijt, het zou heel goed kunnen dat het op Pl. Joanic zit.
Het heeft niet zoveel zin in de Gouden Gids te kijken voor vegetarische restaurants want de helft staat er niet in. Wel handig is om het tijdschriftje dat de time out uitgeeft (dus niet het reisgidsje, maar echt een klein mini boekje dat in Barcelona zelf bij vvv's enzo te krijgen is) te pakken te krijgen, dit komt maandelijks uit, en er staat ook een lijst vegetarische restaurants in. In dat boekje staat bij sommige andere restaurants staat ook dat er vegetarische opties zijn, en er staan bv ook Indiase restaurants in, en omdat het boekje maandelijks uitkomt zijn de openingstijden vaak recent.